„Można być eko, ale nie kosztem siebie samego…” raport PASSION
Collegium Civitas
plac Defilad 1, XII piętro
00-901 Warszawa
anna.radecka|civitas.edu.pl| |anna.radecka|civitas.edu.pl
+48 501 541 798
www.civitas.edu.pl
Ile potrafimy i możemy zrobić, by chronić środowisko? Jakie działania podejmujemy? Skąd czerpiemy wiedzę na temat stanu środowiska? – Odpowiedzi na te i inne pytania znalazły się w raporcie z projektu badawczego PASSION – „Partnerstwo na rzecz zrównoważonego rozwoju i innowacji społecznych", realizowanego przez Collegium Civitas oraz uczelnie z Grecji, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Szwecji i Islandii.
Projekt badawczy PASSION – „Partnerstwo na rzecz zrównoważonego rozwoju i innowacji społecznych", realizowany jest od października 2019 roku pod kierownictwem dr Katarzyny Iwińskiej. W projekt, poza Collegium Civitas z Warszawy, zaangażowane są także uczelnie z Grecji, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Szwecji i Islandii.
W ramach PASSION latem 2020 r. zrealizowano metodą CAWI, badania postaw i zachowań prośrodowiskowych wśród mieszkańców 5 krajów: Polski, Grecji, Portugalii, Wielkiej Brytanii i Szwecji. Natomiast jesienią 2021 r. uzupełniono je o badania jakościowe w Polsce (fokusy w 8 grupach), aby lepiej zrozumieć, co wpływa na zachowania prośrodowiskowe i ich postrzeganie.
Wyniki tych badań, podsumowane w załączonym raporcie, pokazują, że staramy się dbać o środowisko naturalne. Segregujemy śmieci, zamieniamy samochód na rower, ograniczamy jedzenie mięsa, kupujemy żywność ekologiczną. Coraz więcej wiemy i chcemy poprawy stanu środowiska. Problem zaczyna się jednak, gdy dbanie o ekologię wymaga od nas poświęcenia swojego czasu i nic z tego nie mamy. Jeśli zaburza nam to codzienną rutynę, wymaga od nas nakładów finansowych lub zrezygnowania z własnej wygody, wtedy stawiamy granicę.
W raporcie, poza odpowiedziami na pytania dotyczące świadomości i zachowań prośrodowiskowych, znalazły się także fragmenty wypowiedzi Polek i Polaków, biorących udział w badaniu jakościowym.
Raport jest dostępny na licencji CC BY-SA 4.0, pod warunkiem zachowania informacji licencyjnej dostępnej na ostatniej stronie publikacji oraz wskazania dr Katarzyny Iwińskiej (red.) i Collegium Civitas jako właścicieli praw do tekstu.
___________
Projekt PASSION to międzynarodowe partnerstwo akademickie dla zrównoważonego rozwoju i innowacji społecznych. Jego celem jest m.in. wymiana wiedzy i międzynarodowych doświadczeń akademickich z zakresu edukacji dla zrównoważonego rozwoju i innowacji społecznych. Dzięki projektowi uczestnicy pogłębiają swoją wiedzę na temat zrównoważonego rozwoju i innowacji.
Projekt finansowany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej w ramach programu Akademickie Partnerstwa Międzynarodowe na podstawie decyzji nr PPI / APM / 2019/1/00096 / DEC / 01.
Więcej informacji znajduje się na stronie projektu: https://passion.civitas.edu.pl/
Raport do pobrania po kliknięciu wiecej informacji.
Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Pompa ciepła i biomasa, czyli zgrany duet
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.