LIDL sadzi łąki kwietne - ostatnia ma pow. aż 80 000 m2
Lidl, jako pierwsza sieć handlowa w Polsce, podjęła się sadzenia łąk kwietnych na obszarach graniczących ze swoimi sklepami i centrami dystrybucji. Obecnie takie łąki znajdują się już przy placówkach m.in. w Lublinie, Opolu Lubelskim, Ustroniu Morskim, Warszawie oraz we Wrocławiu. W kolejnych latach będzie ich jeszcze więcej – firma planuje zasiać kwiaty na powierzchni ok. 114 000 m2. Największa z łąk – przy Centrum Dystrybucyjnym Lidl w Dobroszycach – ma prawie 80 000 m2. To część ambitnej strategii CSR firmy na lata 2020-2025, w ramach której Lidl podejmuje działania w zakresie poszanowania bioróżnorodności, ochrony klimatu oraz zasobów.
Wraz z nadmierną eksploatacją zasobów naturalnych i rosnącym zanieczyszczeniem powietrza, gleby oraz wód, zagrożona została różnorodność biologiczna. Jest to jedno z pięciu najpoważniejszych ryzyk kolejnej dekady, wymienionych w ostatnim raporcie World Economic Forum (WEF)[1]. Nie bez przyczyny. W ciągu ubiegłych ok. 40 lat światowe populacje dzikiej fauny i flory zmniejszyły się o średnio 68 proc.[2], a milion gatunków roślin i zwierząt jest zagrożonych wyginięciem w ciągu następnych dziesięcioleci – wśród nich ponad 40 proc. gatunków owadów, również zapylających, jak: motyle, ćmy, pszczoły i chrząszcze[3]. To poważne zagrożenie dla ilości i jakości pożywienia, a ostatecznie – globalnego łańcucha dostaw i stanu branży spożywczej.
Zabraknie owoców i warzyw, nie będzie orzechów
Dlaczego liczba i różnorodność owadów w Unii Europejskiej z roku na rok drastycznie spada? Wpływ na pogarszającą się sytuację mają: intensywna gospodarka rolna, stosowanie pestycydów i nawozów, ale też degradacja gleby spowodowana suszą, emisją zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz inne zmiany klimatu. Brak owadów zapylających oznacza natomiast odejście od upraw bogatych w substancje odżywcze, takich jak orzechy, warzywa czy owoce.
Z problemu zdaje sobie sprawę sieć handlowa Lidl, która jako pierwsza w Polsce podjęła się sadzenia łąk kwietnych na obszarach wokół swoich sklepów i centrów dystrybucji. W ten sposób powstały już łąki w Lublinie, Opolu Lubelskim, Ustroniu Morskim, Warszawie, Swarzędzu, Tczewie, we Wrocławiu oraz przy Centrum Dystrybucyjnym Lidl w Dobroszycach, których łączna powierzchnia wynosi obecnie ponad 100 000 m2. Docelowo w Polsce mają one zajmować ok. 114 000 m2 – to powierzchnia równa ponad 437 kortom tenisowym.
- Słabnąca bioróżnorodność to ogromny problem sektora rolniczego jak i całego współczesnego świata, dlatego naszym celem jest tworzenie łąk kwietnych. Większość sklepów średnio- i wielkopowierzchniowych ma w swojej okolicy nieużytkowane tereny, które obecnie stoją puste lub porasta je trawa. Tymczasem, jak pokazują badania, sadzenie łąk kwietnych niesie ogromne korzyści: to bardzo praktyczna, ekologiczna i potrzebna praktyka. Wiemy, że możemy być inspiracją dla innych podmiotów komercyjnych w tworzeniu proekologicznych inicjatyw – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications & CSR w sieci Lidl Polska.
Piękne i pożyteczne
Pracownicy Lidla wierzą, że odpowiedzialna firma może więcej, dlatego zrównoważony rozwój stanowi integralną część strategii firmy. Wśród swoich priorytetów sieć wymienia m.in.: redukcję emisji operacyjnych Scope 1 i 2 o 80 proc. (w porównaniu z 2019 r.), ochronę zasobów (w tym przyjęcie polityki wodnej) czy np. prowadzenie gospodarki obiegu zamkniętego. Ostatnie wiąże się z ambitną strategią „REset Plastic”, celem której jest zmniejszenie do ok. 20 proc. zużycia plastiku w opakowaniach marek własnych i przystosowanie ich do maksymalnego recyklingu do 2025 r.
Tym razem działania firmy skupiły się jednak na trosce o bioróżnorodność. Poprzez zakładanie łąk kwietnych, będących miejscem do życia dla setek gatunków roślin i zwierząt, Lidl ma nadzieję zapewnić bezcennym zapylaczom pożywne pyłki i nektar oraz schronienie zimą. Korzyści przemawiających za sadzeniem łąk kwietnych jest jednak znacznie więcej: wchłaniają one więcej wody niż tradycyjne trawniki, co skutkuje mniejszą potrzebą podlewania i lepszym jej magazynowaniem podczas suszy, nie potrzebują nawozów i innych środków chemicznych, naturalnie pochłaniają pyły i obniżają temperaturę powietrza, a także nie wymagają częstego koszenia, a więc ich utrzymanie nie powoduje zużycia paliw kopalnych.
W nadchodzących latach podobnych łąk w okolicy sklepów Lidl Polska powstanie jeszcze więcej – ku uciesze klimatu oraz oczu klientów.
Więcej informacji dot. działań Lidl Polska oraz Strategii CSR na lata 2020-2025 firmy znajduje się na oficjalnych stronach firmy: www.lidl.pl, https://kimjestesmy.lidl.pl/.
[1] World Economic Forum (WEF), The Global Risks Report 2021, https://www.weforum.org/reports/the-global-risks-report-2021
[2] World Wildlife Fund, Living Planet Report 2020, https://www.wwf.org.uk/living-planet-report
[3] Sanchez-Bayo F., A.G. Wyckhuys K. (2019), Worldwide decline of the entomofauna: A review of its drivers, https://insect-respect.org/fileadmin/images/insect-respect.org/Rueckgang_der_Insekten/2019_Sanchez-Bayo_Wyckhuys_Worldwide_decline_of_the_entomofauna_A_review_of_its_drivers.pdf

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.