Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Plastikowe butelki jednorazowe mogą być źródłem szkodliwego mikroplastiku, a z badań wynika, że te kolorowe – zielone, niebieskie czy czerwone – mogą być jego jeszcze większą przyczyną. Mikroplastik odkłada się w naszym ciele, w tym roku naukowcy potwierdzili, że jego ślady mogą znajdować się nawet w ludzkim mózgu. Jedną z metod radzenia sobie z ogromnymi ilościami plastikowych odpadów jest system kaucyjny, jednak jego wprowadzenie w Polsce zostało przełożone z początku 2025 r. aż o 10 miesięcy, na październik 2025 r. Polacy są pozytywnie nastawieni do tego rozwiązania – popiera go aż 88,3 proc. uczestników badania Waterdrop.
Odkryto ślady mikroplastiku w ludzkim mózgu
Z 20-letnich badań nad mikroplastikiem wynika, że jest on szeroko obecny w środowisku naturalnym, pochodzi z wielu źródeł, m.in. opon, tekstyliów, kosmetyków czy farb. Mikroplastik jest obecny w żywności i napojach, jego ślady zostały wykryte w ciele człowieka, w tym roku potwierdzono jego obecność w ludzkim mózgu – okazuje się, że mikroplastik może stanowić nawet 0,5 proc. masy tkanki mózgowej. Z drugiej strony alarmujące dane wskazują, że zanieczyszczenie środowiska mikroplastikiem do 2040 r. może się podwoić.
Najwięcej mikroplastiku uwalniają kolorowe jednorazowe butelki
Okazuje się, że nie bez znaczenia dla środowiska naturalnego, a w związku z tym również człowieka, jest kolor plastiku. Naukowcy z Uniwersytetu w Leicester odkryli, że zielony, niebieski czy czerwony plastik szybciej od tego w stosowanych kolorach rozkłada się na mikroplastik. Badania, trwające 3 lata, wykazały, że kolorowy plastik staje się bardziej kruchy, natomiast biały, srebrny czy czarny nie zmienia swojej struktury. Szacuje się, że plastikowa butelka PET do pełnego rozłożenia się potrzebuje nawet 500 lat. Z tego względu wiele państw podejmuje działania, mające na celu podnoszenie odpowiedniej segregacji odpadów, jednym z nich jest system kaucyjny, który obecnie obowiązuje już w 16 krajach Europy, m.in. u naszych sąsiadów – w Niemczech, na Słowacji oraz na Litwie.
Rozwiązanie? Za systemem kaucyjnym jest 9 na 10 Polaków
Od 1 stycznia 2024 r. także w Polsce miał zacząć obowiązywać system kaucyjny, obejmujący butelki PET, metalowe puszki oraz butelki ze szkła wielorazowego. Data zbiórki zużytych opakowań została jednak przesunięta na 1 października 2025 r. Dane z tegorocznego badania marki Waterdrop wskazują, że w opinii 88,3 proc. respondentów w Polsce powinien obowiązywać system kaucyjny lub zwrotny dotyczący plastikowych butelek jednorazowych. Jedynie 3,6 proc. ankietowanych było przeciwnych temu pomysłowi. Dodatkowo, wyniki badania wskazują, że uważając wielorazowe opakowania za bardziej ekologiczne, 87,6 proc. ankietowanych stara się z nich korzystać.
Butelki wielokrotnego użytku coraz popularniejsze, nowa termiczna Novaka Djokovicia
Jedną z kluczowych misji austriackiej marki Waterdrop jest eliminacja plastiku w formie jednorazowych butelek. Do gamy butelek wielokrotnego użycia dołączyła ostatnio butelka termiczna zaprojektowana we współpracy z ambasadorem marki – cenionym tenisistą Novakiem Djokoviciem. Występuje ona w trzech wariantach: zielonej o pojemności 600 ml, litrowej niebieskiej oraz białej – 1,4 l. Jej minimalistyczny design łączy w sobie grafikę z podobizną sportowca oraz wybrane przez niego inspirujące hasła. Wykonana ze stali nierdzewnej butelka utrzymuje temperaturę zimnych napojów przez 24 godziny oraz gorących przez 6 godzin.

Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Wśród Polaków rośnie zainteresowanie produktami emerytalnymi. Coraz chętniej wpłacają oszczędności na konta IKE i IKZE
Wzrosła liczba osób, które oszczędzają na cele emerytalne, jak również wartość zgromadzonych środków. Liczba uczestników systemu emerytalnego wyniosła w 2024 roku ponad 20,8 mln osób, a wartość aktywów – 307,5 mld zł – wynika z najnowszych danych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF). Wyraźny wzrost odnotowano w przypadku rachunków IKE i IKZE, na których korzyść działają m.in. zachęty podatkowe. Wpłacane na nie oszczędności są inwestowane, a tym samym wspierają gospodarkę i mogą przynosić atrakcyjną stopę zwrotu.
Robotyka i SI
Sztuczna inteligencja może zrewolucjonizować rolnictwo. Pomaga w zbiorach i dzięki niej koszty działania gospodarstw są niższe

Algorytmy sztucznej inteligencji są dziś wykorzystywane m.in. do analizy zdjęć roślin, prognozowania plonów czy automatycznego sterowania maszynami. AI wspiera dziś produkcję rolną na wielu poziomach – od siewu po zbiór, a nawet sprzedaż, pomaga też ograniczyć koszty i adaptować się do zmian klimatu. Dlatego, choć teraz w Polsce z nowych technologii korzystają przede wszystkim właściciele największych gospodarstw, skala wykorzystania AI szybko rośnie.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.