Jakie roboty zamieszkają w inteligentnym mieście Toyoty?
Kiedy mowa o Woven City, nowym eksperymentalnym mieście, które Toyota buduje w Japonii, często zwraca się uwagę na nowoczesną architekturę, nowatorski układ szlaków komunikacyjnych, zasilanie OZE i wodorem czy komunikację opartą na bezemisyjnych autonomicznych pojazdach. Ale równie ważnym elementem tej koncepcji jest zaprzęgnięcie do pracy na rzecz mieszkańców sztucznej inteligencji oraz robotów domowych.
Projektowanie miasta od początku, według spójnej koncepcji społecznej i architektonicznej nie jest niczym nowym. Wystarczy wspomnieć o naszym rodzimym Zamościu czy dzielnicy Eixample w Barcelonie. Ale budowa prototypowego miasta na próbę to podejście godne Japończyków – zwłaszcza tych z branży motoryzacyjnej, w której tworzenie modeli koncepcyjnych i prototypów to codzienna praktyka.
Powodów, dla których eksperymentalne miasto Toyoty Woven City będzie przełomowe, jest wiele. Wystarczy wspomnieć, że będą po nim jeździć wyłącznie bezemisyjne i autonomiczne pojazdy, całe osiedle będzie zasilane energią odnawialną oraz zielonym wodorem, a zamiast zwykłych ulic, ścieżek rowerowych i chodników Toyota zaprojektowała przeplatające się ciągi komunikacyjne według zupełnie nowego pomysłu. Budynki będą inteligentne, podobnie jak system zarządzania transportem i komunikacją. W tym gąszczu działających na wyobraźnię zapowiedzi łatwo przeoczyć, że Woven City obok ludzi będą zamieszkiwały także roboty. Toyota nie powiedziała jeszcze, jakie konkretnie, dlatego zaglądamy do jej laboratoriów, by sprawdzić nad jakimi robotami firma obecnie pracuje i które mogą znaleźć zatrudnienie w inteligentnym mieście przyszłości.
Pomoc w pracach domowych
Roboty domowe to dział robotyki, której Toyota poświęca najwięcej uwagi. Zbudowała nawet specjalne laboratorium urządzone jak apartament, w którym roboty są uczone funkcjonowania w zmiennym i chaotycznym otoczeniu prywatnego mieszkania. Są w nim testowane między innymi najnowsze prototypy robota sufitowego i robotycznego chwytaka do przenoszenia delikatnych przedmiotów.
To, że robot chwytający i układający przedmioty może być przydatny w mieszkaniu, jest oczywiste. Skąd jednak pomysł, by umieścić robota sprzątającego pod sufitem? Jest to efekt odwiedzin inżynierów Toyoty w domach Japończyków. Naukowcy zdali sobie sprawę, że ciasne mieszkania i wąskie przejścia mogą bardzo ograniczać roboty w działaniu, zmniejszając ich przydatność w gospodarstwie domowym. Rozwiązaniem okazał się robot poruszający się po szynie zamontowanej nad głowami domowników. Obecnie urządzenie potrafi wycierać blaty i wkładać naczynia do zmywarki, ale to dopiero początek, a prace rozwojowe trwają.
Toyota pracuje nad humanoidalnymi robotami od kilkunastu lat. W 2005 roku pokazała pierwsze maszyny z serii Toyota Partner Robots – najbardziej znany z nich to dwunożny robot grający na trąbce. Ich praktycznym rozwinięciem 10 lat później stały się Human Support Robots, których zadaniem jest wspieranie osób starszych, chorych i z ograniczeniami ruchowymi. Robot HSR podaje różne przedmioty, oznaczone odpowiednio kodami QR, podnosi przedmioty z podłogi, a dzięki wbudowanemu tabletowi może służyć do zdalnego kontaktu użytkownika z rodziną i przyjaciółmi. Do wydawania mu poleceń służy tablet, który posiadacz robota ma przy sobie.
Dostawa do rąk własnych
Wariantem HSR jest Delivery Support Robot, dzięki któremu nie trzeba się fatygować po list, przesyłkę lub zamówione jedzenie. Na przykład na stadionie może dostarczyć zamówienie z baru bezpośrednio na widownię. Tego rodzaju roboty będą odgrywały bardzo ważną rolę w Woven City. Miasto zostało bowiem zaprojektowane w taki sposób, aby wszelkie towary i przesyłki były dystrybuowane po nim za pomocą jednego, zintegrowanego systemu. Zarówno zaopatrzenie restauracji i punktów usługowych, jak i przesyłki zamawiane indywidualnie przez mieszkańców oraz poczta będą trafiały do centrum logistycznego, z którego będą automatycznie rozwożone do poszczególnych apartamentowców. Tam za ich dostarczenie do właściwego mieszkania będą odpowiadały właśnie roboty.
Roboty do zdalnej komunikacji
Woven City zostało tak zaprojektowane, aby poruszanie się po nim było łatwe i przyjemne. Chodniki dla pojazdów osobistych i dla pieszych, aleje parkowe i główny plac zachęcają do spędzania czasu na powietrzu, a na większe odległości pasażerów przewiozą autonomiczne, bezemisyjne busy i samochody. Jednocześnie Toyota skupiła się na tym, by zdalna komunikacja była jak najbardziej naturalna. T-TR1 to robot do telekonferencji, którego główną część stanowi ekran o wysokości zbliżonej do człowieka, a na jego szczycie znajduje się kamera. Robot wyświetla obraz użytkownika naturalnej wielkości, dlatego można z nim rozmawiać tak, jakby siedział obok.
Kirobo Mini – robotyczny przyjaciel
Japończycy kochają roboty – czasem kupują je po prostu dla zabawy czy towarzystwa. W 2017 roku Toyota wprowadziła do sprzedaży Kirobo Mini, 10-centymetrowego robota do rozmowy, którego sztuczna inteligencja, w tym zaawansowany system mowy, gestów i animacji oczu, pozwalał mu prowadzić naturalne rozmowy, żartować i udzielać swojemu właścicielowi emocjonalnego wsparcia.
Dzięki wbudowanej kamerze Kirobo Mini rozpoznaje mimikę twarzy i odczytuje emocje, aby dostosować swoje zachowanie i sposób prowadzenia rozmowy do nastroju użytkownika. Robot potrafi także nawiązywać w rozmowie do informacji przesyłanych on-line przez inteligentny dom oraz przez samochód.
Kirobo Mini był dostępny w japońskich salonach Toyoty do 2018 roku, a teraz marka zajmuje się jego serwisem, rozwojem aplikacji oraz animowaniem życia społeczności osób, które kupiły sympatycznego robota. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby podobne urządzenie w takiej czy innej formie znalazło swoje miejsce w apartamentach Woven City.
Inteligentny dom połączony w sieci
Wszystkie mieszkania i apartamentowce w Woven City będą korzystały z technologii inteligentnego domu. Technologie te pozwalają mieszkańcom zdalnie kontrolować przez internet wszystkie urządzenia typu smart. Wystarczy telefon, by z biura czy podczas urlopu zarządzać alarmem i innymi systemami bezpieczeństwa, a także temperaturą i oświetleniem w poszczególnych pomieszczeniach. Inteligentne urządzenia, jeśli są wyposażone w funkcję uczenia się, mogą też same dostosowywać swoje działanie do trybu życia mieszkańców. W przypadku takich urządzeń jak klimatyzacja, może to przynieść znaczące oszczędności w zużyciu energii. Toyota opracowała także systemy komunikacji między samochodem a mieszkaniem – dzięki temu sztuczna inteligencja apartamentu z wyprzedzeniem wie, że właściciel zbliża się do domu, i może ustawić poszczególne funkcje według jego preferencji.
Miasto przyszłości u stóp góry Fuji – symbolu Japonii
Budowa Woven City rozpoczęła się w styczniu tego roku. Miasto powstaje na terenach dawnego centrum badawczo-rozwojowego Toyoty Higashi-Fuji, około 60 km od Tokio. Projekt stworzył słynny duński architekt Bjarke Ingels, autor takich ikonicznych budynków jak World Trade Center 2 w Nowym Jorku, Lego House w Danii czy siedziby Google w Mountain View i Londynie. W apartamentowcach zbudowanych z naturalnych materiałów, w tym z drewna, znajdzie się miejsce dla około 2000 osób – z jednej strony rodzin z dziećmi i osób starszych, a z drugiej inżynierów Toyoty oraz naukowców z całego świata, którzy będą mogli w nim prowadzić własne badania i testy nad nowymi technologiami.
Hydrodynamiczne generatory kawitacyjne: przełom w oczyszczaniu rurociągów
Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.