Innowacyjna biodegradowalna trawa od polskich naukowców
Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu - niezależne, komercyjne centrum R&D, działające od 10 lat wkrótce wprowadzi do sprzedaży swój pierwszy w pełni autorski wynalazek - biodegradowalną trawę z rolki. To jedyna tego typu technologia na świecie. CBRTP specjalizuje się w tworzeniu unikatowych rozwiązań, które jeszcze nie funkcjonują na rynku i wpływają na działanie wielu sektorów przemysłu.
Biodegradowalna trawa z rolki to pierwszy komercyjny projekt całościowo opracowany przez naukowców i ekspertów CBRTP. Pionierskie rozwiązanie jest początkiem nowej linii produktowej, która w znacznym stopniu ułatwi zasiew roślin.
- W trakcie prac nad jednym z naszych projektów stworzyliśmy biobójczą włókninę biodegradowalną, szybko okazało się, że materiał ten może mieć więcej zastosowań. Dostrzegając jego ogromny potencjał, postanowiliśmy go wykorzystać. Pierwszym i jak się okazało trafionym pomysłem, było zastosowanie go w zasiewie roślin. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy testy, które przeszły nasze oczekiwania - mówi Grzegorz Putynkowski, prezes Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu.
Włóknina, z której składa się trawa, wykonana jest m.in. z polilaktydu, przyjaznego dla środowiska polimeru wytwarzanego ze skrobi kukurydzianej. Innowację opracowaną przez CBRTP cechuje pełna biodegradowalność - naturalnie rozkłada się, stanowiąc także odżywkę dla roślin, co eliminuje odpad wprowadzany do gruntu. Można ją stosować na nierównych powierzchniach i nie trzeba przysypywać warstwą ziemi. Wystarczy rozłożyć rolkę i po kilku dniach lub tygodniach (w zależności od gatunku) trawa zaczyna kiełkować. Włóknina rozpada się w ciągu roku, a do tego czasu powstrzymuje chwasty, dając trawie czas na wzrost.
- Naszą włókninę z trawą można przyciąć do potrzebnego kształtu i przymocować do podłoża biodegradowalnymi szpilkami tak, aby nie była podwiewana przez wiatr. Włóknina zapobiega również wydziobywaniu nasion przez ptaki, a także wymywaniu ich przez wodę. Do tego daje bardzo równomierny rozkład nasion na całej powierzchni. W tym właśnie zakresie jest to milowy krok w stosunku do zasiewu samymi nasionami, gdzie powyższe trudności występują. Oczywiście pamiętamy o tym, że gleby są różne i wymagają odmiennego przygotowania. Z tego powodu w pierwszej kolejności do sprzedaży wprowadzimy trawę uniwersalną - wyjaśnia Grzegorz Putynkowski.
Rozwiązanie CBRTP będzie pierwszym produktem linii Floro Garden. W przyszłości firma planuje rozwijać markę, wprowadzając do niej inne gatunki traw, kwiatów i warzyw. W biodegradowalnej włókninie ukryte zostaną także nasiona innych roślin, co znacznie ułatwi zakładanie upraw np. w przydomowych ogródkach. Rozpoczęcie sprzedaży biodegradowalnej trawy planowane jest wiosną tego roku.
Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu generuje bieżące przychody z realizacji projektów i sprzedaży usług doradczych i R&D oraz długoterminowe z tytułu licencji lub sprzedaży praw do zaprojektowanych rozwiązań lub wynalazków. W ciągu 10 lat działalności CBRTP zrealizowało ponad 20 projektów, a wartość bieżącego pipeline’u wynosi 130 mln zł.
Z danych firmy Statista wynika, że wartość sprzedaży globalnego rynku sprzętu i artykułów ogrodniczych wyniesie blisko 130 miliardów dolarów w 2024 r. Z kolei światowy rynek trawników i ogrodów ma wygenerować w br. przychody w wysokości 0,35 biliona dolarów.

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.