ELEKONCERTY i inne sposoby na zbiórkę elektrośmieci.
Jak sprawić by elektrośmieci trafiały do recyklingu? W Centrum ElektroEkologii w Warszawie, działającego z inicjatywy ElektroEko, odbył się pierwszy tego typu Hackathon, w ramach którego młodzież ze szkół ponadpodstawowych pracowała nad pomysłami wspierającymi zwiększenie ilości oddawanych elektrośmieci. Zdobywcy I miejsca będą kontynuować swoją ekomisję dzięki zaproszeniu od firmy Samsung do półfinału programu Solve for Tomorrow, który rusza już w listopadzie.
To właśnie przedstawiciele młodego pokolenia okazują się być najbardziej aktywni i chętni do poszerzania wiedzy oraz podejmowania innowacyjnych działań na rzecz klimatu. Młodzież czuje się odpowiedzialna za losy naszej planety i chce mieć wpływ na otaczającą nas rzeczywistość. Czasami potrzebuje jedynie zachęty i wsparcia ze strony dorosłych, którzy pomogą rozwinąć ich potencjał. Dlatego tez inicjatywy, takie jak Hackathon, mają za zadanie ułatwić młodym ludziom udoskonalenie swojego pomysłu na rzecz środowiska pod okiem wybitnych ekspertów.
Aby wziąć udział w Hackathonie należało zebrać zespół, składający się z maksymalnie 4 uczniów oraz opiekuna – np. rodzica lub nauczyciela. Następnie w zgłoszeniu trzeba było opisać jaka jest świadomość na temat elektrośmieci wśród młodzieży oraz zaproponować pomysł na rozwiązanie, które pomoże zwiększyć liczbę oddawanych przez nich elektronicznych odpadów.
Zespoły, które odznaczyły się najbardziej kreatywnym podejściem zostały zaproszone do finałowego etapu w Centrum ElektroEkologii w Warszawie. 8 października, przez całą sobotę, pod okiem ekspertów i trenerów edukacyjnych udoskonalały swoje pomysły, zgłoszone do Hackathonu.
Decyzją jury, najciekawszą propozycję przedstawiły uczennice z Bednarskiej Szkoły Realnej. Ich pomysł to ELEKONCERTY – grywalizacja, czyli połączenie zbiórek elektrośmieci z działaniami edukacyjnymi oraz koncertami. W nagrodę otrzymały smartfony Galaxy A32 oraz możliwość wzięcia udziału w półfinale II edycji programu Solve for Tomorrow.
II i III miejsca zajęły w kolejności uczniowie z Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie z pomysłem na event połączony z grywalizacją między szkołami oraz z XXII Liceum Ogólnokształcącego im. Jose Marti w Warszawie, którzy przedstawili system inteligentny recycle-boxów. Przyznano także 3 wyróżnienia: dla Technikum Nr 7 w Zespole Szkół im. inż. Stanisława Wysockiego d. “Kolejówka” w Warszawie, Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Sulejówku i Liceum Ogólnokształcącego DobraTU im. Tosi Kozłowskiej w Warszawie.
Edukacja na rzecz klimatu
ElektroEkologiczny Hackaton to działanie, które zostało zrealizowane w Centrum ElektroEkologii, którego organizatorem jest ElektroEko. Odbyło się ono w ramach uczestnictwa firmy Samsung w programie Climate Leadership. Firma zobowiązała się do wspierania edukacji na rzecz klimatu wśród uczniów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. To założenie realizuje także za sprawą Solve for Tomorrow – programu, który pokazuje, że dzięki myśleniu projektowemu i nowym technologiom, można tworzyć innowacyjne aplikacje czy urządzenia poprawiające kondycję środowiska w pobliżu miejsca zamieszkania, czy też pozwalające rozwiązywać globalne problemy klimatyczne. Uczniowie z klas 7-8 szkół podstawowych oraz klas 1-4 szkół ponadpodstawowych wraz z opiekunami jeszcze do 31 października mają szansę wziąć udział w rekrutacji do II edycji Solve for Tomorrow.
– Skala problemów środowiskowych i społecznych przed jakimi stoimy jako ludzkość jest ogromna, ale pasja, kreatywność i otwartość młodych ludzi w poszukiwanie rozwiązań globalnych wyzwań daje nadzieję na lepsze jutro – mówi Maria Andrzejewska, dyrektor generalna UNEP/GRID-Warszawa.
Partnerami Hackathonu byli: Cyfrowy Dialog, UNEP/GRID-Warszawa oraz CIC Warsaw.
Centrum ElektroEkologii to jedyne miejsce w Europie, którego celem jest edukacja młodzieży na temat właściwego postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym.
ElektroEko jest największą organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego w Polsce. W imieniu producentów i importerów sprzętu elektrycznego i elektronicznego organizuje zbieranie, odbiór, przetwarzanie, odzysk, recykling zużytych urządzeń oraz prowadzi kampanie edukacyjne w tym zakresie.
Misją CSR firmy Samsung jest działanie pod hasłem „Together for Tomorrow! Enabling people” („Wspólnie dla przyszłości. Uaktywnij swój potencjał”). Nasze programy mają na celu ułatwienie dostępu do edukacji dla przyszłych pokoleń i umożliwienie rozwoju potencjału każdego z nas. Dzięki temu przyczyniamy się do pozytywnych zmian w społeczeństwie i budujemy lepszy świat.
Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Pompa ciepła i biomasa, czyli zgrany duet
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.