E-hulajnogi Lime Polska niemal w całości recyklingowane
Lime, największa firma na świecie oferująca współdzielone pojazdy elektryczne poinformowała, że dzięki współpracy z MB Recycling, w Polsce niemal całość (99,8%) e-hulajnóg Lime podlega procesowi recyklingu. Jest to wspólne działanie firm na rzecz ekologii i zrównoważonego rozwoju.
E-hulajnogi Lime są szczególnie wytrzymałe, a ich żywotność wynosi co najmniej pięć lat. Firma sama projektuje swoje pojazdy, a wymienne komponenty pomagają wydłużyć ich żywotność. Zużyte e-hulajnogi są przekazywane na cele charytatywne (m.in. Bikes4Ukraine czy Fundacji First Responder) lub poddawane recyklingowi, korzystając z usług wykwalifikowanych partnerów lokalnych. W skali globalnej, dzięki naszym wysiłkom w zakresie recyklingu, możemy osiągnąć ponad 96% redukcji składowania odpadów.
99,8% spośród poszczególnych elementów pojazdów Lime w Polsce zyskuje drugie życie:
- do tej pory w Polsce dzięki współpracy z MB Recycling 10 tysięcy e-hulajnóg Lime zostało poddanych procesowi recyklingu, o łącznej masie pojazdów 142 480 kg.
- 42.5% e-hulajnogi to elementy aluminiowe. Metal ten jest najczęściej poddawany procesowi recyklingu. W wyniku tego procesu powstają felgi aluminiowe, ramy rowerów, blaszki do pieczenia czy tacki do grillowania.
- 19.5% to elementy stalowe. Stal jest bardzo podatna na recykling i zachowuje swoje wszystkie naturalne właściwości. W wyniku tego procesu mogą powstać elementy na place zabaw, takie jak karuzele czy huśtawki.
- 14% to silnik. Mogą z niego powstać przewody elektryczne.
- 10.5% to guma, która wykorzystywana jest później na placach zabaw, orlikach oraz do produkcji progów zwalniających.
- 5.8% to Mix tworzyw i metali. Mogą powstać przybory kuchenne, klamki, sztućce, biżuteria
- 2.5% to plastik, wykorzystywany m.in. do produkcji ekranów akustycznych.
- 1.8% to przewody, z których powstają nowe przewody prądowe oraz kable.
- 1.8% to moduł sterowania i płyta B1, z których mogą powstać podzespoły elektroniczne w postaci kart graficznych i dysków twardych.
- 1.4% to bateria, która może być przekazywana do magazynów energii.
„Działania na rzecz ekologii są elementem globalnej misji Lime, która zakłada, że do 2030 r. osiągniemy jako firma zerową emisyjność CO2. Każdy z lokalnych oddziałów firmy podejmuje szereg działań, aby jak najlepiej służyć środowisku. Korzystanie z naszych pojazdów przyczynia się do redukcji CO2 w miastach. Kiedy jednak nasze e-hulajnogi nie mogą już dłużej służyć użytkownikom, poddajemy je procesowi recyklingu. Korzystamy przy tym z wieloletniego doświadczenia firmy MB Recycling. Dzięki tej współpracy komponenty, z których są złożone nasze pojazdy, mogą być wykorzystane ponownie i służyć społecznościom, m.in. jako elementy placów zabaw czy orlików” – komentuje Michał Borek, General Manager Lime Poland.
„Cieszymy się, że największa firma na świecie oferująca współdzielone pojazdy elektryczne zaufała właśnie MB Recycling. Dzięki procesom wykorzystywanym w naszych zakładach przetwarzania, wykazujemy się najwyższą efektywnością w Polsce w recyklingu e-hulajnóg. Wykorzystując ponad 14-letnie doświadczenie na rynku osiągamy wynik recyklingu e-hulajnóg na poziomie ponad 99%. Działania na rzecz ekologii niezmiennie są naszym priorytetem, dlatego nie tylko hulajnogi, ale każdy rodzaj elektrycznych sprzętów, przetworzymy w jednym z naszych pięciu nowoczesnych zakładów” – komentuje Artur Rzysko – Dyrektor Sprzedaży MB Recycling.

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej

Hydrodynamiczne generatory kawitacyjne: przełom w oczyszczaniu rurociągów

Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
W pierwszym kwartale tego roku hakerzy zaatakowali systemy sprzedaży biletów w polskiej i ukraińskiej kolei. Zagrożenia wiążą się jednak również z atakami na systemy zasilania i zarządzania ruchem. Wszystkie tego typu zdarzenia mają jeden cel – mniejszy lub większy paraliż transportu kolejowego, co w obecnej sytuacji geopolitycznej przekłada się na bezpieczeństwo strategiczne. W wielu przypadkach wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek – albo dlatego, że nienależycie chroni hasła i dostęp do urządzeń, albo dlatego, że nadane mu uprawnienia są nieadekwatnie szerokie w stosunku do realnych potrzeb.
Edukacja
Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie

– Finansowanie polskiej nauki wymaga zmian, ale do tego potrzeba politycznej woli i odwagi – ocenia prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Wśród propozycji wymienia stworzenie systemu zachęt dla biznesu do inwestowania w naukę i edukację, wyznaczenie strategicznych obszarów badań, na które będą trafiały fundusze, czy rozliczanie instytucji naukowych z wykorzystania publicznych pieniędzy. W ramach cyklu „Porozmawiajmy o polskiej nauce” MNiSW w ostatnich miesiącach prowadzi konsultacje ze środowiskiem akademickim i badawczym na temat stojących przed sektorem wyzwań i możliwych do wdrożenia rozwiązań, nie tylko dotyczących finansowania.
Ochrona środowiska
Rynki materiałów biodegradowalnych i biopochodnych będą rosły w szybkim tempie. W Polsce dopiero raczkują

Rynek biodegradowalnych tworzyw sztucznych do 2031 roku ponad trzykrotnie zwiększy swoje obroty. Również tworzywa biopochodne są coraz częściej rozwijane i wykorzystywane. Choć rynki na świecie notują dynamiczny rozwój, napędzany nie tylko świadomością klientów, ale też surowymi przepisami środowiskowymi, w Polsce ten potencjał jest wykorzystywany szczątkowo. Tymczasem biotworzywa mogą z powodzeniem zastąpić większość materiałów syntetycznych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.