E-commerce zmniejsza ślad węglowy handlu detalicznego
W 2020 roku sprzedaż detaliczna w internecie poszybowała w górę i utrzymywała się na niespotykanym wcześniej wysokim poziomie. Średni wzrost sprzedaży w e-commerce wyniósł w Europie w skali roku 34 % (dane Eurostat za okres od listopada 2019 do listopada 2020). W tym samym czasie, w Polsce zanotowany został aż 48 procentowy wzrost sprzedaży online. Z badania przeprowadzonego przez MIT Real Estate Innovation Lab we współpracy z Prologis wynika, że zakupy online przynoszą wymierne korzyści dla środowiska i mają bezpośredni wpływ na ograniczenie emisji CO2.
Emisje dwutlenku węgla pochodzące z zakupów online są średnio o 36 procent niższe niż te powstające podczas zakupów w sklepie stacjonarnym - czytamy w badaniu MIT i Prologis.
Transport jest największym źródłem emisji związanych z zakupami w sklepie stacjonarnym, wytwarzając 2,5-krotnie więcej emisji dwutlenku węgla niż opakowania w e-commerce, które stanowią największy czynnik zwiększający ślad węglowy tego sektora. W przypadku dostaw bezpośrednio do domu, standardowy w pełni załadowany pojazd dostawczy może zastąpić ponad 100 przejazdów samochodem osobowym do sklepu.
Rozbudowane sieci logistyczne, które umożliwiają dostawę towarów z miejskich centrów realizacji zamówień położonych w pobliżu konsumentów (w przeciwieństwie do obiektów oddalonych od centrum miasta), mogą ograniczyć emisje gazów cieplarnianych z transportu o około 50 procent, a także zmniejszyć ogólny ślad węglowy każdej paczki średnio o 10 procent.
„Roczna stopa wzrostu sektora e-commerce w Europie porównywalna jest do trendów, jakie obserwujemy w Stanach Zjednoczonych. Zakupy w tradycyjnych kanałach mają w Europie jednak nieco mniejszy wpływ na emisje, ze względu na większe zagęszczenie sieci sklepów stacjonarnych oraz lepszą dostępność transportu publicznego. Mimo tego, istotny pozytywny wpływ innowacji wprowadzanych w e-commerce na obniżenie emisji będzie nadal obserwowalny” – podkreśla Dirk Sosef, wiceprezes ds. Badań i Strategii Prologis.
Jeszcze bardziej zrównoważonym operacjom logistycznym może sprzyjać perspektywa 80% wzrostu dostaw paczek w ciągu najbliższej dekady, w połączeniu z wdrażanymi już innowacjami z zakresu wykorzystania sztucznej inteligencji, skutecznego planowania, elektryfikacji flot, opakowań nowej generacji i inteligentnych budynków.

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.