Ciepło resztkowe z centrów danych może ogrzewać domy i obiekty sportowe
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl
W krajach UE rosną wymogi względem efektywności energetycznej budynków, dlatego potrzeba coraz więcej nowych energooszczędnych rozwiązań. Jednym z nich mogą być... centra danych. Szacuje się, że centrum o mocy 20 MW wytwarza rocznie energię cieplną wystarczającą do ogrzania 100 basenów olimpijskich przez miesiąc lub 4 500 domów przez cały rok. Equinix, globalna firma zajmująca się centrami danych, chce eksportować ciepło powstające przy pracy serwerów do lokalnych ciepłowni, aby następnie wykorzystywać je jako alternatywne źródło ogrzewania domów i infrastruktury sportowej.
Szafy serwerowe o dużej mocy obliczeniowej często pracują w trybie ciągłym i generują ciepło resztkowe, którego należy się pozbyć, aby nie narażać sprzętu na awarię. Do niedawna było ono całkowicie usuwane za pomocą wydajnych systemów chłodzenia. Takie rozwiązania nie wykorzystywały jednak potencjalnych walorów generowanej energii cieplnej.
Cyfryzacja życia nabiera tempa, a ludzie korzystają dziś z coraz szerszego wachlarza produktów cyfrowych na przykład do konsumpcji rozrywki. Tak będzie również tego lata, które dostarczy pasjonatom sportu mnóstwo emocji, a ludzie na całym świecie wygenerują codziennie terabajty danych, śledząc poczynania ulubionych sportowców. Potrzeba do tego wielu pojemnych serwerów i planu, jak wykorzystać generowane przez nie ciepło w zrównoważony sposób.
Equinix rozpoczął współpracę z firmami energetycznymi i ciepłowniami miejskimi, aby eksportować odprowadzane ciepło resztkowe do budynków w pobliżu centrum danych. Takie źródło ciepła może być alternatywnym rozwiązaniem dla energii pozyskiwanej z paliw kopalnych. Dotyczy to nie tylko domów, ale także infrastruktury sportowej, ponieważ ciepło pozyskane w ten sposób może być przydatne podczas organizacji wydarzeń sportowych.
Dobrym przykładem jest najnowsze centrum danych Equinix PA10 zlokalizowane w Paryżu, które zaprojektowano w taki sposób, aby można było odzyskiwać i eksportować wytwarzane w nim ciepło resztkowe. Nadwyżki energii będą przekazywane do strefy rozwoju miejskiego Plaine Saulnier i Olimpijskiego Centrum Wodnego.
„Podczas pracy serwery generują ciepło, które dziś staramy się jak najlepiej wykorzystać. W ten sposób wspieramy gospodarkę o obiegu zamkniętym. Nasza inicjatywa pokazuje, że nowoczesne centra danych mogą nie tylko przyspieszyć transformację cyfrową, ale także przyczynić się do rozwoju lokalnych społeczności. Wierzymy, że jak najszersza dywersyfikacja źródeł energii jest dziś bardzo potrzebna, dlatego zapraszamy samorządy, operatorów sieci ciepłowniczych i przedsiębiorstwa energetyczne w Polsce do przystąpienia do programu Heat Export. Pozwoli to na jak najlepsze wykorzystanie ciepła generowanego przez serwery w centrach danych” – mówi Sylwia Pyśkiewicz, Dyrektor Zarządzająca Equinix w Polsce.
Jak Equinix eksportuje ciepło z centrów danych?
Zazwyczaj operatorzy centrów danych odprowadzają ciepło resztkowe do wentylatorów, które przenoszą je do sieci klimatyzacyjnej. Dalej trafia ono do systemu chłodzenia, który ostatecznie odprowadza jego nadmiar na zewnątrz budynku. W niektórych centrach danych Equinix wdrożono podejście Heat Export, w którym ogrzane powietrze nie przechodzi przez kanały wentylacyjne do systemów chłodzenia, ale jest transportowane drogą wodną do wymienników ciepła obsługiwanych przez regionalnego operatora sieci ciepłowniczej. Ciepłownia wykorzystuje pompy ciepła do podniesienia temperatury wody i za pośrednictwem sieci rur transportuje ją do budynków sąsiadujących z centrum danych Equinix.
„Globalnie, w ramach strategii zrównoważonego rozwoju Future First inwestujemy w innowacyjne technologie, aby zwiększyć efektywność energetyczną, korzystać z energii odnawialnej i angażować się w projekty eksportu ciepła wszędzie tam, gdzie umożliwiają to lokalne warunki. Do 2030 roku planujemy potroić liczbę systemów eksportu ciepła, aby rozszerzyć zasięg inicjatywy Heat Export na jak największą liczbę krajów. Do tej pory z powodzeniem wdrożyliśmy nasz program w Finlandii, Szwajcarii, Kanadzie, a wkrótce także we Francji” – podkreśla Sylwia Pyśkiewicz, Dyrektor Zarządzająca Equinix w Polsce.
Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Pompa ciepła i biomasa, czyli zgrany duet
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.