10 000 mil morskich na energii odnawialnej i ogniwach paliwowych Toyoty
Międzynarodowy Dzień Wody to dobra okazja, by przyjrzeć się ubiegłorocznym osiągnięciom szczególnego projektu badawczego, realizowanego przez francuski zespół naukowców we współpracy z Toyotą. Eksperymentalny katamaran Energy Observer to samowystarczalny energetycznie jacht, którego silnik elektryczny pracuje wyłącznie dzięki energii odnawialnej, a głównym systemem jej magazynowania jest wodór produkowany z wody morskiej. Jacht wykorzystuje ogniwa paliwowe z Toyoty Mirai, specjalnie przystosowane do pracy na morzu. W 2020 roku w ramach podróży dookoła świata Energy Observer pokonał ponad 10 000 mil morskich, czyli 18 500 km.
Światowy dzień wody w tym roku obchodzimy pod hasłem „Doceniaj wodę”. Celem Organizacji Narodów Zjednoczonych jest zwrócenie uwagi na środowiskowe, społeczne i kulturowe znaczenie wody w życiu ludzi. Energy Observer, to statek, który z wodą ma nie tylko ten oczywisty związek, że pływa po oceanach. Katamaran korzysta z wody morskiej do magazynowania nadwyżek energii, produkując z niej wodór w procesie elektrolizy.
10 000 mil bezemisyjnej żeglugi
Energy Observer, który rozpoczął swój rejs dookoła świata w 2017 roku, w ubiegłym roku musiał dostosować swoje plany do warunków pandemii. Zamiast na Igrzyska Olimpijskie w Tokio, które zostały przeniesione na ten rok, popłynął przez Atlantyk z Europy do Ameryki, a następnie podróżował po Morzu Karaibskim między Florydą a Gujaną Francuską. Jacht pokonał w ciągu roku 10 000 mil morskich, czyli 18 500 km.
Statek jest całkowicie niezależny energetycznie – zarówno napędzający go silnik elektryczny, jak i wszystkie urządzenia są zasilane energią generowaną na pokładzie przez panele fotowoltaiczne, wiatraki oraz urządzenia przechwytujące energię fal. Nadwyżki energii są magazynowane w postaci wodoru oraz w niewielkim stopniu w bateriach. Do produkcji prądu z wodoru służą ogniwa paliwowe oparte na tych, które pracują w wodorowej Toyocie Mirai, lecz przystosowane do pracy na morzu.
Trwający już trzy lata eksperymentalny rejs udowadnia, że rozwiązania te sprawdzają się w żegludze morskiej i mogą być wykorzystywane na dużą skalę. Ma to ogromne znaczenie dla dekarbonizacji transportu morskiego, który opiera się na mazucie – bardzo ciężkim i toksycznym paliwie, którego spaliny i wycieki każdego dnia zanieczyszczają wrażliwe środowisko morskie.
Dostosowanie ogniw paliwowych do pracy na morzu
Ogniwa paliwowe Energy Observera wymagały zabezpieczenia przed solą i wilgocią w powietrzu, które mogłyby spowodować korozję metalowych części, kabli i złączy. Dlatego w urządzeniu zastosowano stal nierdzewną oraz zabezpieczono narażone na korozję elementy masą silikonową. Opracowano także specjalne filtry powietrza zatrzymujące cząstki zawieszone w morskim powietrzu. Istotne były przy tym rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo stosowania wodoru na jachcie, na którym obowiązują jeszcze bardziej restrykcyjne normy bezpieczeństwa niż w pojazdach lądowych. Wynika to z tego, że jacht przebywający daleko od lądu nie może liczyć na natychmiastową pomoc, dlatego wymaga nadmiarowych, wielokrotnych zabezpieczeń.
W czasie trwającego od 3 lat rejsu zespół Energy Observera wciąż pracuje nad poprawą wydajności jachtu i zwiększania jego osiągów. W 2020 roku średnia prędkość katamaranu wynosiła 4,4 węzła. Nie jest to duża prędkość, ale z roku na rok się poprawia, a przy tym jacht korzysta wyłącznie z energii pozyskiwanej na pokładzie i nie zanieczyszcza środowiska ani nie generuje żadnych emisji. W ciągu minionego roku napęd katamaranu odpowiadał za 1/3 całkowitego zużycia energii. Życie załogi na pokładzie (oświetlenie, gotowanie itp.) pochłonęło 25%, systemy sterowania jachtem i kontroli 26%, a za resztę zużycia odpowiadały inne urządzenia, w tym sprzęt badawczy.
Komercjalizacja wodorowych jachtów
Testując system łączący energię odnawialną, produkowany na pokładzie wodór i ogniwa paliwowe Toyoty, Energy Observer tworzy podwaliny pod wiele komercyjnych zastosowań tych technologii na lądzie i morzu, nawet w skali systemu zasilającego całe miasto.
W minionym roku na Martynice jacht został poddany już piątej optymalizacji w swojej historii, która przygotowała go na przeprawę przez Pacyfik. W jej ramach na pokładzie zamontowano wodorowy generator REXH2®, oparty na ogniwach paliwowych Toyoty, który niedawno został wprowadzony do sprzedaży przez firmę EODev (Energy Observer Developments). Urządzenie ma moc 60 kW i integruje ogniwa paliwowe, kompresor oraz inwerter. EODev nawiązało już współpracę z pierwszym odbiorcą generatorów REXH2. Trafiły one do HYNOVA 40, pierwszego komercyjnego modelu wodorowego jachtu, oferowanego przez firmę HYNOVA Yachts.

Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Nauka

Szacowanie rzeczywistej liczby użytkowników miast dużym wyzwaniem. Statystycy wykorzystują dane z nowoczesnych źródeł
Różnica między liczbą rezydentów a rzeczywistą liczbą osób codziennie przebywających w Warszawie może sięgać nawet niemal pół miliona. Rozbieżności są dostrzegalne przede wszystkim w dużych miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Precyzyjne dane populacyjne są tymczasem niezbędne w kształtowaniu usług społecznych i zdrowotnych, edukacyjnych, opiekuńczych, a także w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych. W statystyce coraz częściej dane z oficjalnych źródeł, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, są uzupełniane o te pochodzące od operatorów sieci komórkowych czy kart płatniczych.
Farmacja
Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech

Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.
Farmacja
Polscy naukowcy jako pierwsi na świecie stworzyli cyrkularne mRNA metodą chemiczną. To może pomóc w leczeniu genetycznych chorób rzadkich

Zespół badaczy, w skład którego wchodzą przedstawiciele Centrum Nowych Technologii Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Medycznego w Warszawie i Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej, dokonał bezprecedensowych osiągnięć w zakresie cyrkularyzacji mRNA – cząsteczki dostarczającej lecznicze geny. Jej kolista struktura uzyskana przez naukowców przyczynia się do wydłużenia czasu życia RNA, a co za tym idzie, dłuższej produkcji białek terapeutycznych. Jest to przełomowe dokonanie, które jest ważnym krokiem w projektowaniu nowej generacji leków RNA. W przyszłości mogą wspomóc leczenie genetycznych chorób rzadkich, w tym mukowiscydozy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.