Komunikaty PR

Wielojęzyczność językiem przyszłości

2024-10-17  |  16:15
Biuro prasowe
Kontakt
Aleksandra Jasińska
24/7 Communication

Świętojerska 5/7
00-236 Warszawa
aleksandra.jasinska|247.com.pl| |aleksandra.jasinska|247.com.pl
500002427
https://247.com.pl/
Do pobrania IP ( 0.15 MB )
  • W najbliższej przyszłości język angielski pozostanie najpowszechniej używanym językiem na świecie, zgodnie z wnioskami płynącymi z badania przeprowadzonego przez British Council - Future of English.
  • W społeczeństwach coraz bardziej zauważalna jest wielojęzyczność, a systemy edukacyjne coraz częściej promują naukę innych języków oprócz angielskiego. Wielojęzyczność jest postrzegana jako korzystna zarówno dla jednostek, jak i dla społeczeństw.
  • Wielojęzyczność i wielokulturowość to rzeczywistość większości krajów europejskich, a odzwierciedlenie tej społecznej rzeczywistości w programie nauczania mogłoby go wzbogacić.

 

British Council, organizacja reprezentująca Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w zakresie współpracy kulturalnej i edukacyjnej, prezentuje wyniki badania, które odpowiada na kluczowe pytania zawarte w książce The Future of English: Global Perspectives, w ramach obchodów pierwszej rocznicy jej publikacji. W badaniu wzięło udział 1792 profesjonalistów i profesjonalistek z dziedziny edukacji, głównie nauczycieli, nauczycielek, liderów, liderek oraz urzędników i urzędniczek państwowych z 92 krajów, w tym z Polski.

Wyniki pokazują, że 60% respondentów i respondentek na całym świecie uważa, że angielski pozostanie najczęściej używanym językiem na świecie.

Stajemy się wielojęzyczni

Europa jest regionem o najwyższym odsetku profesjonalistów i profesjonalistek (49,6%), którzy twierdzą, że kraje, w których mówi się wyłącznie po angielsku, prawdopodobnie będą w przyszłości w niekorzystnej sytuacji, a 19,9% uważa, że te kraje zdecydowanie w niej będą.

Bycie wielojęzycznym jest rzeczywistością dla wielu Europejczyków, którzy muszą znać inne języki oprócz angielskiego. W tych krajach posługiwanie się wyłącznie angielskim może być niekorzystne, ponieważ konieczne jest nie tylko mówienie w innych językach, ale także bycie prawdziwie wielokulturowym” – stwierdziła Mina Patel, kierowniczka zespołu badawczego Future of English oraz współautorka książki The Future of English: Global Perspectives.

Język angielski pozostanie dominującym językiem, takim, którym uczymy się jako drugiego, ale wielojęzyczność nie umniejsza jego znaczenia. Angielski stał się dla nas narzędziem, który wymagany jest do pracy i chętnie korzystamy z niego w życiu codziennym. W systemach edukacyjnych od lat kładziony jest nacisk na naukę właśnie tego języka, jednak wraz z rozwojem gospodarek, większej mobilności ludzi rośnie potrzeba posługiwania się więcej niż jednym językiem obcym. W najbliższej przyszłość umiejętność posługiwania się angielskim w połączeniu z innymi językami staje się coraz bardziej pożądana.

W społeczeństwach, w których kładzie się nacisk na wielojęzyczność, tam, gdzie ludzie biegle posługują się językiem ojczystym i angielskim, które zostają uzupełnione przez drugi (a nawet trzeci) język łatwo zauważyć korzyści tej sytuacji, takie, jak:

  • Możliwości i dostęp: Wielojęzyczność otwiera jednostkom drzwi do szerszych możliwości edukacyjnych i zawodowych. Umożliwia dostęp do globalnego rynku pracy, kontakt z różnymi kulturami i źródłami informacji.
  • Rozwój społeczny i gospodarczy: Wielojęzyczność sprzyja rozwojowi społeczeństw i gospodarek. Ułatwia komunikację międzynarodową, handel i współpracę między krajami.
  • Zachowanie różnorodności kulturowej: Wielojęzyczność jest kluczowa dla zachowania różnorodności kulturowej i językowej świata. Wspiera tożsamość kulturową i dziedzictwo językowe różnych grup społecznych.
  • Rozwój poznawczy: Badania wskazują, że wielojęzyczność ma pozytywny wpływ na rozwój poznawczy jednostek, w tym na pamięć, koncentrację i umiejętność rozwiązywania problemów.

Wielojęzyczność to cenny atut, który przynosi liczne korzyści dla jednostek, społeczeństw i globalnego rozwoju. Aby wykorzystać jej potencjał i sprostać wyzwaniom wielojęzycznego świata należy zacząć nad nią pracę już na etapie edukacji.

Sztuczna inteligencja vs komunikacja międzykulturowa

Sztuczna inteligencja weszła do naszego życia i warto wiedzieć, jak z niej korzystać. Nowoczesne narzędzia mogą nas wspierać w pracy i nauce jednak nas i kontaktów międzyludzkich nie zastąpią.

Mina Patel twierdzi: „Edukacja, podobnie jak inne sektory, jest pod wpływem sztucznej inteligencji. Technologia nie zmienia tego, co robimy, ale to, jak to robimy. AI nie zastąpi nauczycieli i nauczycielek, ponieważ młodzi ludzie, którzy uczą się języków w sposób nieformalny, są również tymi, którzy mówią, że potrzebują nauczycieli, aby ich poprowadzili. To oznacza, że rola nauczyciela jest fundamentalna i wciąż potrzebujemy wsparcia i struktury, jaką zapewniają systemy edukacyjne”.

Jeśli chodzi o naukę, 44% respondentów na całym świecie uważa, że uczniowie i uczennice częściowo uczą się rzeczy przydatnych w przyszłości, a 29% twierdzi, że uczą się ich w pełni. Wśród europejskich uczestników 58,7% odpowiedziało „tak, częściowo”, podczas gdy tylko 2,5% stwierdziło „tak, w pełni”. 23,6% uczestników wyraziło wątpliwości w tej kwestii, odpowiadając „nie jestem pewien”.

Podczas dyskusji przy okrągłym stole, zorganizowanych w ramach badań do książki The Future of English: Global Perspectives, europejscy uczestnicy i uczestniczki wspomnieli, że młodzi ludzie nie są w pełni przygotowani, kiedy podejmują nową pracę. To oznacza, że język i umiejętności z nim związane bardzo się różnią. Konieczne będzie skoncentrowanie się na integracji umiejętności i języka, ponieważ język nie funkcjonuje w izolacji: używamy go w konkretnym celu, jest narzędziem” – komentuje kierowniczka programu badawczego Future of English.

Już teraz możemy korzystać z wielu narzędzi sztucznej inteligencji, np. do tłumaczenia fragmentów tekstów na inne języki, do przeszukiwania internetu w poszukiwaniu danych i informacji, czy, wreszcie do tworzenia całych tekstów lub obrazów. Istotne jednak by zauważyć, że kompetencje, szczególnie te miękkie mogą wyłącznie być nabywane i trenowane w kontaktach międzyludzkich, nie zastąpi ich maszyna.

Wraz z wielojęzycznością wzrasta również znaczenie kompetencji międzykulturowej, która jest niezbędna do efektywnej komunikacji w zróżnicowanych kulturowo i językowo środowiskach. Społeczeństwa stają się coraz bardziej wielokulturowe, a co za tym idzie umiejętność zrozumienia i poruszania się w świecie pełnym niuansów będzie niezwykle istotna. W takim ujęciu język angielski przejmuje zadanie lingua franca i odgrywa ważną rolę w ułatwianiu komunikacji międzykulturowej. Rozwinięte w tym zakresie umiejętności wykraczają poza samą znajomość języka, obejmują zrozumienie i szacunek dla innych kultur, umiejętność efektywnej komunikacji w zróżnicowanych kulturowo środowiskach oraz zdolność do współpracy z ludźmi o różnym pochodzeniu. Pracodawcy coraz częściej poszukują osób, które potrafią skutecznie funkcjonować w międzynarodowych zespołach i porozumiewać się z klientami i partnerami z różnych kultur.

Kontekst badania Future of English:

The Future of English: Global Perspectives zawiera wnioski wyciągnięte z dyskusji przy okrągłym stole, w której wzięło udział 92 ekspertów, ekspertek i polityków oraz polityczek zajmujących się edukacją z 49 krajów i terytoriów na całym świecie, w tym z Polski. Szacuje się, że 67% światowej populacji miało kontakt z angielskim lub posługiwało się nim w 2017 roku. Wydana przez British Council książka ma na celu zapewnienie wsparcia w zrozumieniu aktualnej sytuacji związanej z wykorzystaniem języka angielskiego oraz wsparcie ekspertów i polityków w planowaniu przyszłych polityk edukacyjnych.  Prezentuje ona również rekomendacje dotyczące przyszłych badań nad językiem angielskim, w tym projektowanie ram oceny skuteczności metodologii edukacyjnych i polityk; tworzenie profili biegłości w języku angielskim, które umożliwiają porównania między krajami i regionami; oraz pomiar społecznych i ekonomicznych korzyści związanych z rozwojem umiejętności językowych w języku angielskim.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: 24/7 Communication
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Nauczanie o migracji. Nowy raport Fundacji Szkoła z Klasą. Biuro prasowe
2024-10-10 | 01:00

Nauczanie o migracji. Nowy raport Fundacji Szkoła z Klasą.

Nauczanie o migracji to jeden z kluczowych elementów edukacji obywatelskiej i kształtowania wrażliwości społecznej. Jak wynika z nowego raportu międzynarodowego programu Niewidoczne
Edukacja Ruszyły zapisy do XVI edycji programu „Akademia Bezpiecznego Puchatka”
2024-10-09 | 10:00

Ruszyły zapisy do XVI edycji programu „Akademia Bezpiecznego Puchatka”

Bezpieczeństwo najmłodszych jest niezwykle ważne, zwłaszcza, gdy dzieci po raz pierwszy stają przed wyzwaniem przekroczenia progu szkoły. Przed nimi tyle emocji, tyle nowych, nie zawsze
Edukacja Świętuj Dzień Uśmiechu z Orbit® i odkryj moc jogi śmiechu
2024-10-08 | 14:00

Świętuj Dzień Uśmiechu z Orbit® i odkryj moc jogi śmiechu

Marka bezcukrowych gum do żucia Orbit® co roku w programie edukacyjnym „Dziel się Uśmiechem” przypomina, jak ważna jest również higiena jamy ustnej, tak aby nasze

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Infrastruktura

Sztuczna inteligencja coraz mocniej wchodzi w medycynę. Potrzebna wielka baza danych pacjentów

Sztuczna inteligencja (AI) coraz bardziej jest obecna w medycynie. Cyfrowe algorytmy mogą wspierać leczenie poprzez m.in. analizę wyników radiologicznych czy diagnostyki obrazowej. Do tego jednak potrzebne są duże bazy danych. W wykorzystywaniu w pełni tego potencjału pomoże sieć centrów medycyny cyfrowej.

Transport

Polskie firmy dostrzegają korzyści z gospodarki obiegu zamkniętego. Wciąż jednak ich wiedza jest niewystarczająca [DEPESZA]

W kontekście unijnych regulacji firmy są zobowiązane wdrażać rozwiązania z zakresu gospodarki obiegu zamkniętego. Wiedza firm na ten temat wciąż jest niekompletna i mocno nieuporządkowana. Według badań DB Schenker prawie 2/3 respondentów nawet nie ma świadomości, że ich firma wdraża rozwiązania z zakresu GOZ, a część z nich nie ma pewności, jakie działania w ogóle wpisują się w tę koncepcję. Jednocześnie jednak ponad połowa dostrzega korzyści we wdrożeniu GOZ i planuje inwestycje w tym zakresie. Operatorzy logistyczni widzą w tym procesie rolę dla siebie.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.