Wielka epidemia marnotrawstwa
Według Organizacji Narodów Zjednoczonych marnuje się aż 17% całej dostępnej żywności[1] przeznaczonej do spożycia przez ludzi, czyli około 1,3 miliarda ton o wartości biliona USD[2]. Potrzeba ograniczenia marnotrawstwa żywności nigdy nie była bardziej paląca, ale jak możemy tego dokonać?
Wpływ marnotrawstwa żywności jest wielowymiarowy. Po pierwsze, oddziałuje na środowisko. Ślad węglowy tej „zmarnowanej żywności” szacuje się na 3,3 miliarda ton dwutlenku węgla rocznie[3]. Po drugie, potrzebujemy tej żywności. Przy stale rosnącej populacji Ziemi 828 milionów osób uważa się za chronicznie niedożywione, a wskaźniki głodu na całym świecie nadal rosną, dotycząc prawie 10% światowej populacji. Ta kwestia ma więc wpływ zarówno na zdrowie, jak i też rozwój gospodarczy[4].
– Każdy z nas może indywidualne odegrać w tym swoją rolę, ale to globalne firmy mają wyjątkową i silną pozycję, by naciskać na zmiany. Ich zdolność do wpływania na łańcuch dostaw od początku do końca pozwala na większy poziom kontroli, który może przynieść imponujące efekty – mówi Anita Gerrits, dyrektor FP&A ds. łańcucha dostaw w regionie EMEA z Herbalife.
Gerrits wymienia cztery sposoby na to, jak duże korporacje mogą pomóc w rozwiązaniu problemu marnowania żywności.
1.Zmniejszenie marnotrawstwa żywności poprzez łańcuch dostaw
Globalne firmy mają obowiązek budowania i utrzymywania zrównoważonego łańcucha dostaw. Muszą selektywnie wybierać partnerów, z którymi nawiązują współpracę. Współpracując z dostawcami, którzy również są zaangażowani w ograniczanie marnotrawstwa żywności, duże firmy mogą stworzyć kompleksowy proces, który nadaje priorytet temu kluczowemu wyzwaniu w zakresie zrównoważonego rozwoju. Herbalife wprowadziło kodeks postępowania dla dostawców, który wymaga od nich zmniejszenia ilości odpadów. Wprowadzenie takich rygorystycznych kryteriów pomoże zyskać pewność, że każdy podmiot w ramach łańcucha dostaw przyjrzy się swoim procesom i podejmie kroki w celu wprowadzenia zmian. Tylko pracując razem, możemy rozwiązać ten globalny problem.
Ponadto Herbalife zobowiązało się również do realizacji celu zrównoważonego rozwoju ONZ 12.3, który zakłada zmniejszenie o połowę marnotrawstwa żywności w skali globalnej i ograniczenie strat w procesach produkcji i łańcuchu dostaw. Podejmowanie takich zobowiązań zachęca do odpowiedzialności korporacyjnej. Często jest to pierwszy krok do wprowadzenia zmian.
2. Wpływ połączonych zespołów
Zachęcanie pracowników do zaangażowania się w poszukiwanie rozwiązań mających na celu ograniczenie marnotrawstwa żywności to świetny sposób, w jaki globalne firmy mogą pomóc w zmianie podejścia do tej kwestii. Stworzenie pracownikom odpowiednich warunków, by mogli zastanowić się nad inicjatywami i wprowadzaniem zmian, może mieć ogromny wpływ. W Herbalife zespoły opracowują rozwiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju, które mogą pomóc nam zmniejszyć marnotrawstwo żywności w naszych procesach produkcyjnych.
3. Przejście na zrównoważone składniki, które można ponownie wykorzystać
Ponieważ globalne firmy działają na tak dużą skalę, powinny wziąć pod uwagę każdy aspekt swoich produktów. Przejście na składniki roślinne nie tylko wpływa na zrównoważony rozwój rolnictwa, ale także zwiększa możliwości kompostowania, recyklingu i ponownego wykorzystania. Herbalife współpracuje z firmą zewnętrzną, która zmienia nadwyżki naszych produktów w paszę dla zwierząt, dzięki czemu nic się nie marnuje. To podejście do produkcji zgodne z koncepcją gospodarki o obiegu zamkniętym stało się standardowym procesem w naszej działalności.
Współpraca z organizacjami pozarządowymi i charytatywnymi
Innym sposobem, w jaki korporacje mogą być częścią rozwiązania problemu marnowania żywności, jest wspieranie organizacji charytatywnych, które zajmują się jej dostarczaniem potrzebującym. Banki żywności są doskonałą częścią tego procesu, przyjmując żywność, która zostałaby zmarnowana, a następnie rozdając ją potrzebującym. Herbalife niedawno nawiązało współpracę z Europejską Federacją Banków Żywności, by pomóc w walce z marnowaniem żywności i brakiem bezpieczeństwa żywnościowego, zapewniając fundusze na wsparcie podstawowych kosztów operacyjnych banków żywności w całej Europie.
To niezwykle ważne, by wielki biznes zjednoczył się w wysiłkach na rzecz sprostania temu wyzwaniu, ponieważ epidemia marnotrawstwa żywności wpływa negatywnie zarówno na środowisko naturalne jak i też zagrożone społeczności na całym świecie.
[1] https://www.un.org/en/observances/end-food-waste-day#:~:text=the%20consumption%20level.-,An%20estimated%2017%20percent%20of%20total%20global%20food%20production%20is,in%20the%20global%20food%20system
[2] https://www.wfp.org/stories/5-facts-about-food-waste-and-hunger#:~:text=One%2Dthird%20of%20food%20produced,to%20feed%20two%20billion%20people
[3]https://www.fao.org/news/story/en/item/196402/icode/#:~:text=Food%20wastage's%20carbon%20footprint%20is,the%20volume%20of%20Lake%20Genev
[4] https://www.fao.org/newsroom/detail/un-report-global-hunger-SOFI-2022-FAO/en#:~:text=As%20many%20as%20828%20million%20people%20were%20affected%20by%20hunger,percent%20of%20the%20world%20population

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.