Komunikaty PR

Wielka epidemia marnotrawstwa

2023-08-24  |  11:17
Biuro prasowe

Według Organizacji Narodów Zjednoczonych marnuje się aż 17% całej dostępnej żywności[1] przeznaczonej do spożycia przez ludzi, czyli około 1,3 miliarda ton o wartości biliona USD[2]. Potrzeba ograniczenia marnotrawstwa żywności nigdy nie była bardziej paląca, ale jak możemy tego dokonać?

Wpływ marnotrawstwa żywności jest wielowymiarowy. Po pierwsze, oddziałuje na środowisko. Ślad węglowy tej „zmarnowanej żywności” szacuje się na 3,3 miliarda ton dwutlenku węgla rocznie[3]. Po drugie, potrzebujemy tej żywności. Przy stale rosnącej populacji Ziemi 828 milionów osób uważa się za chronicznie niedożywione, a wskaźniki głodu na całym świecie nadal rosną, dotycząc prawie 10% światowej populacji. Ta kwestia ma więc wpływ zarówno na zdrowie, jak i też rozwój gospodarczy[4].

– Każdy z nas może indywidualne odegrać w tym swoją rolę, ale to globalne firmy mają wyjątkową i silną pozycję, by naciskać na zmiany. Ich zdolność do wpływania na łańcuch dostaw od początku do końca pozwala na większy poziom kontroli, który może przynieść imponujące efekty – mówi Anita Gerrits, dyrektor FP&A ds. łańcucha dostaw w regionie EMEA z Herbalife.

Gerrits wymienia cztery sposoby na to, jak duże korporacje mogą pomóc w rozwiązaniu problemu marnowania żywności.

1.Zmniejszenie marnotrawstwa żywności poprzez łańcuch dostaw

Globalne firmy mają obowiązek budowania i utrzymywania zrównoważonego łańcucha dostaw. Muszą selektywnie wybierać partnerów, z którymi nawiązują współpracę. Współpracując z dostawcami, którzy również są zaangażowani w ograniczanie marnotrawstwa żywności, duże firmy mogą stworzyć kompleksowy proces, który nadaje priorytet temu kluczowemu wyzwaniu w zakresie zrównoważonego rozwoju. Herbalife wprowadziło kodeks postępowania dla dostawców, który wymaga od nich zmniejszenia ilości odpadów. Wprowadzenie takich rygorystycznych kryteriów pomoże zyskać pewność, że każdy podmiot w ramach łańcucha dostaw przyjrzy się swoim procesom i podejmie kroki w celu wprowadzenia zmian. Tylko pracując razem, możemy rozwiązać ten globalny problem.

Ponadto Herbalife zobowiązało się również do realizacji celu zrównoważonego rozwoju ONZ 12.3, który zakłada zmniejszenie o połowę marnotrawstwa żywności w skali globalnej i ograniczenie strat w procesach produkcji i łańcuchu dostaw.  Podejmowanie takich zobowiązań zachęca do odpowiedzialności korporacyjnej. Często jest to pierwszy krok do wprowadzenia zmian.

2. Wpływ połączonych zespołów

Zachęcanie pracowników do zaangażowania się w poszukiwanie rozwiązań mających na celu ograniczenie marnotrawstwa żywności to świetny sposób, w jaki globalne firmy mogą pomóc w zmianie podejścia do tej kwestii. Stworzenie pracownikom odpowiednich warunków, by mogli zastanowić się nad inicjatywami i wprowadzaniem zmian, może mieć ogromny wpływ. W Herbalife zespoły opracowują rozwiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju, które mogą pomóc nam zmniejszyć marnotrawstwo żywności w naszych procesach produkcyjnych.

3. Przejście na zrównoważone składniki, które można ponownie wykorzystać

Ponieważ globalne firmy działają na tak dużą skalę, powinny wziąć pod uwagę każdy aspekt swoich produktów. Przejście na składniki roślinne nie tylko wpływa na zrównoważony rozwój rolnictwa, ale także zwiększa możliwości kompostowania, recyklingu i ponownego wykorzystania. Herbalife współpracuje z firmą zewnętrzną, która zmienia nadwyżki naszych produktów w paszę dla zwierząt, dzięki czemu nic się nie marnuje. To podejście do produkcji zgodne z koncepcją gospodarki o obiegu zamkniętym stało się standardowym procesem w naszej działalności.

Współpraca z organizacjami pozarządowymi i charytatywnymi

Innym sposobem, w jaki korporacje mogą być częścią rozwiązania problemu marnowania żywności, jest wspieranie organizacji charytatywnych, które zajmują się jej dostarczaniem potrzebującym. Banki żywności są doskonałą częścią tego procesu, przyjmując żywność, która zostałaby zmarnowana, a następnie rozdając ją potrzebującym. Herbalife niedawno nawiązało współpracę z Europejską Federacją Banków Żywności, by pomóc w walce z marnowaniem żywności i brakiem bezpieczeństwa żywnościowego, zapewniając fundusze na wsparcie podstawowych kosztów operacyjnych banków żywności w całej Europie.

To niezwykle ważne, by wielki biznes zjednoczył się w wysiłkach na rzecz sprostania temu wyzwaniu, ponieważ epidemia marnotrawstwa żywności wpływa negatywnie zarówno na środowisko naturalne jak i też zagrożone społeczności na całym świecie.

 


[1] https://www.un.org/en/observances/end-food-waste-day#:~:text=the%20consumption%20level.-,An%20estimated%2017%20percent%20of%20total%20global%20food%20production%20is,in%20the%20global%20food%20system

[2] https://www.wfp.org/stories/5-facts-about-food-waste-and-hunger#:~:text=One%2Dthird%20of%20food%20produced,to%20feed%20two%20billion%20people

[3]https://www.fao.org/news/story/en/item/196402/icode/#:~:text=Food%20wastage's%20carbon%20footprint%20is,the%20volume%20of%20Lake%20Genev

[4] https://www.fao.org/newsroom/detail/un-report-global-hunger-SOFI-2022-FAO/en#:~:text=As%20many%20as%20828%20million%20people%20were%20affected%20by%20hunger,percent%20of%20the%20world%20population

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja BRAK ZDJĘCIA
2024-04-30 | 11:45

SoDA i Lazarski University of Technology oficjalnymi partnerami

Wypracowywanie wspólnego stanowiska, celów i szerzenie dobrych praktyk wśród podmiotów reprezentujących sektor technologiczny jest wpisane w DNA SoDA (Software Development Association Poland). Za sprawą oficjalnego
Edukacja Innowacyjny ośrodek doskonalenia zawodowego dla nauczycieli i specjalistów
2024-04-17 | 13:00

Innowacyjny ośrodek doskonalenia zawodowego dla nauczycieli i specjalistów

Na początku marca firma otrzymał akredytację Pomorskiego Kuratora Oświaty i jako EduKaPol Szkolenia Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli została wpisana do rejestru placówek
Edukacja Niemal połowa Polaków zapomina o spożywaniu wody, a 35 proc. nie lubi jej smaku
2024-03-21 | 12:40

Niemal połowa Polaków zapomina o spożywaniu wody, a 35 proc. nie lubi jej smaku

Wyniki zeszłorocznej analizy ukazały, że nawet 68 proc. Polaków pije maksymalnie litr wody dziennie. Najnowsze badanie przeprowadzone przez austriacką markę Waterdrop ujawnia powody

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Konsument

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.