Technologie w edukacji - jak będzie kształtował się rynek EdTech w 2023 roku?
Rozwój cyfrowych narzędzi sprawia, że globalny rynek EdTech jest w ciągłym procesie kształtowania się i rozwoju. W jakim kierunku będą zmierzać globalni gracze w tej branży w 2023 roku? Eksperci wskazują m.in. na wzrost inwestycji w technologie, dalszą popularyzację nauki opartej na grywalizacji oraz rozwój Nano Learningu.
W 2022 roku sektor EdTech wyceniany był na ponad 125 miliardów USD, a prognozy mówią o wzroście jego wartości do niemal 233 miliardów USD do 2027 r., co pokazuje ogromny potencjał w tej branży[1]. Jakie kroki będą podejmować firmy działające na tym rynku, aby budować swoją przewagę konkurencyjną?
Wzrost inwestycji w technologie
Max Azarov, założyciel i CEO platformy edukacyjnej Novakid, wskazuje, że główne podmioty na rynku EdTech - szkoły, instytucje szkolnictwa wyższego, przedsiębiorstwa i rządy - przyjmą bardziej zdecydowane strategie wdrażania technologii, które mają ułatwić nauczanie mieszane i pracę zdalną.
- Według raportu Owl Ventures Education Outcomes Report 2022 [2] w ciągu następnej dekady na rynek pracy wejdzie dodatkowe 800 milionów absolwentów szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz 350 milionów absolwentów szkół policealnych, napędzając bezprecedensowy popyt na rozwiązania w zakresie podnoszenia i przekwalifikowywania umiejętności. Biorąc pod uwagę ten potencjał wzrostu, sektor EdTech nadal będzie przyciągał znaczące inwestycje - dodaje Max Azarov.
Większy nacisk na personalizację edukacji
Technologie, takie jak sztuczna inteligencja i maszynowe uczenie, rozwijają się i przenikają do coraz większej liczby platform edukacyjnych. Umożliwia to m.in. automatyzację personalizacji edukacji na dużą skalę. Według Nitina Ramrakhyaniego, wiceprezesa ds. produktu w firmie Novakid, personalizacja oparta na technologii zapewni uczniom możliwość tworzenia preferowanych doświadczeń, ponieważ docelowo nauka powinna sprawiać wrażenie zabawy, a definicja zabawy jest inna dla każdego.
- W Novakid stosujemy już personalizację w znaczącym zakresie, m.in. określamy preferencje kursantów, styl uczenia się oraz dopasowujemy uczniów do nauczycieli na podstawie ich konkretnych umiejętności i osobowości. Jednak większość procesu personalizacji odbywa się obecnie w sposób niezautomatyzowany. Dążymy do tego, aby oparte na sztucznej inteligencji rozwiązania do uczenia maszynowego i silniki rekomendacji analizowały zachowania użytkowników na platformie i automatycznie tworzyły spersonalizowane zalecenia w celu doskonalenia określonych umiejętności, ulepszenia procesu uczenia się i poprawy wyników - kontynuuje Ramrakhyani.
Nauka skoncentrowana na uczniu
Coraz częściej wskazuje się na wysoką efektywność nauczania asynchronicznego, zakładającego umożliwienie uczniom nauki we własnym tempie. Szeroko rozwinięte w branży EdTech rozwiązania do samodzielnej praktyki pozwalają kursantom pracować samodzielnie, a następnie wykorzystać pozostały czas na lekcje lub bezpośrednie zajęcia z nauczycielem. To wszystko wpływa na rozwój nowego modelu w EdTech - “samouczenia się z przewodnikiem”, w którym nauczyciele nadal kierują procesem, zalecając ścieżki uczenia się i zapewniając wsparcie, ale uczniowie zachowują większą autonomię, mając swobodę i elastyczność w kształtowaniu swoich doświadczeń. Trend ten już dostrzegają platformy e-learningowe, np. w Novakid, dzięki wykorzystaniu inteligentnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i chatboty, prowadzone są działania zmierzające do tego, aby użytkownicy spędzali 70 proc. czasu na platformie na samodzielnej nauce, a tylko 30 proc. czasu na lekcjach wspomaganych przez nauczyciela.
Grywalizacja motywatorem edukacyjnym
Gamifikacja i uczenie się oparte na grach będą nadal wyraźnym trendem. Ich siłą napędową są takie czynniki, jak rosnąca potrzeba poprawy doświadczeń edukacyjnych w celu uzyskania dobrych wyników, coraz popularniejsze zjawisko przedkładania nauki nad oceny, oraz zwiększone korzystanie z urządzeń mobilnych. Badanie przeprowadzone przez Taylor i Francis[3] wskazuje, że 67 proc. uczniów uznaje kursy, w których stosowana jest grywalizacja za bardziej motywujące niż tradycyjne metody prowadzenia zajęć. Efekty uczenia się opartego na grach są dostrzegalne w bardzo szerokim zakresie. Badania pokazują, że pracownicy, którzy brali udział w procesie wdrożeniowym do firmy uwzględniającym elementy grywalizacji, są bardziej efektywni.
Nauka w wielkim skrócie, czyli Nano Learning
Na 2023 rok prognozuje się również rozwój Nano Learningu, czyli koncepcji nauczania poprzez bardzo małe fragmenty przekazywanej wiedzy. Jest to system, który dostarcza uczniom zwięzłej dawki informacji do przyswojenia w formie np. krótkich filmów czy nagrań dźwiękowych. Ten styl uczenia się “na jeden kęs” jest przeznaczony zwłaszcza dla pokolenia Z, co wynika z tego, że są to osoby, których przeciętny czas skupienia uwagi jest bardzo krótki. Kursy nano-learningowe trwają zwykle od dwóch do dziesięciu minut i stanowią indywidualny program.
Zgodnie z prognozami 2023 rok w branży EdTech upłynie z jednej strony pod znakiem kontynuacji trendów, które już od kilku lat kształtowały ten rynek, jak np. stosowanie grywalizacji. Z drugiej strony przewidywane znaczące inwestycje w ten sektor mogą przynieść implementację dotąd niestosowanych rozwiązań, wyznaczających nowy kierunek jego rozwoju.
[1]https://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/educational-technology-ed-tech-market-1066.html?gclid=Cj0KCQiA8aOeBhCWARIsANRFrQEcLXx_b60NCUcBiLUx3VsTdhaIFmwXrZo3INAapdS9Anz1TJGH_YEaAqWgEALw_wcB
[2]https://owlvc.com/outcomes.php
[3]https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08832323.2018.1490687?journalCode=vjeb20
[4]International Journal of Human-Computer Studies, “The effect of challenge-based gamification on learning: An experiment in the context of statistics education”, NZ Legaki & Nannan Xi (December 2020).
Novakid to internetowa szkoła języka angielskiego dla dzieci założona w 2017 roku w Dolinie Krzemowej (USA) przez Maxa Azarova, Dmitrija Malina i Amy Krolevetskaya. Obecnie ponad 3000 doświadczonych i wykwalifikowanych nauczycieli prowadzi lekcje języka angielskiego dla dzieci w wieku od 4 do 12 lat za pośrednictwem interaktywnej platformy internetowej, zaprojektowanej przez Novakid. Oficjalna strona: www.novakid.pl
Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
Acer i Google wspierają współczesną edukację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.