Szkoła w Gębicach zwycięzcą konkursu z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu
W ramach tegorocznej edycji Dnia Bezpiecznego Internetu Samsung został partnerem konkursu na najciekawszą lokalną inicjatywę. Szkoły, biblioteki i inne instytucje edukacyjne, mimo trwającej pandemii i zdalnych lekcji, przeprowadziły w całej Polsce rekordową liczbę działań na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w sieci. Główną nagrodę – interaktywny monitor Samsung FL!P 2 wraz ze szkoleniem – otrzymała Szkoła Podstawowa im. Leśników Polskich w Gębicach. Organizatorem wydarzenia w Polsce od 2005 roku jest Polskie Centrum Programu Safer Internet, które tworzą Państwowy Instytut Badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) to inicjatywa podjęta przez Komisję Europejską, która ma na celu zwrócenie uwagi na bezpieczne korzystanie z sieci przez dzieci i młodzież oraz edukację dorosłych w tym zakresie. Aby jak najszerzej dotrzeć z ideą bezpiecznego internetu został ogłoszony konkurs na najciekawszą lokalną inicjatywę DBI. Komisja konkursowa musiała zmierzyć się z trudnym wyzwaniem, gdyż zorganizowanych zostało w sumie aż 4960 inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w sieci, a przesłane zostały 662 zgłoszenia. Jury brało pod uwagę takie aspekty, jak jakość merytoryczna, zasięg – dotarcie do jak największej liczby odbiorców – czy innowacyjność projektów.
Po burzliwych obradach zdecydowano o przyznaniu nagrody głównej Szkole Podstawowej im. Leśników Polskich w Gębicach, która podjęła się zorganizowania imponującej liczby lokalnych inicjatyw. Co ważne wydarzenia, które odbyły się w lutym i marcu, skierowane były zarówno do uczniów, jak i rodziców, nauczycieli i wychowawców.
Wśród licznych działań warto zwrócić uwagę na aktywności, które miały na celu poszerzenie wiedzy z zakresu zjawisk zachodzących przy użyciu nowoczesnej technologii. Odbyło się m.in. zebranie z rodzicami z udziałem psychologa dotyczące zasad bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania przez dzieci z zasobów dostępnych w Internecie. Wśród uczniów i rodziców przeprowadzono także ankietę na temat znajomości zasad korzystania z sieci oraz wpływu pandemii i nauki zdalnej na korzystanie z urządzeń elektronicznych. Zorganizowano także szereg warsztatów i zajęć dla uczniów. Młodzież z klas IV-VIII mogła wziąć udział m.in. w warsztatach dotyczących hejtu w sieci oraz metod walki z tym zjawiskiem. W oparciu o dostępne scenariusze oraz materiały w Internecie zostały także poprowadzone spotkania zarówno w formie stacjonarnej, jak i online o nazwie „Empatyczne Cyfrowe Nastolatki”, które dostosowane były do wieku uczniów.
W realizację działań została zaangażowana również Komenda Powiatowa Policji w Czarnkowie. Dzięki temu uczniowie mieli możliwość uczestnictwa w dwóch warsztatach: „Bezpieczeństwo uczniów w cyberprzestrzeni” oraz „Jak radzić sobie z agresją elektroniczną rówieśników”. Ponadto przez cały czas trwania akcji rodzice otrzymywali materiały psychoedukacyjne dotyczące zagrożeń wynikających z niewłaściwego korzystania z nowoczesnych technologii.
Nie zabrakło także bardziej kreatywnych przedsięwzięć, m.in. nagrania teledysku i zorganizowania teleturnieju między klasami IV-VIII z wiedzy teoretycznej dotyczącej zjawisk w sieci.
Natomiast uczniowie edukacji wczesnoszkolnej mogli wziąć udział w konkursie plastycznym. Wykonali plakaty przestrzenne nt. „Nie daj się złapać w sieć”. Cykl działań zamknął drugi konkurs plastyczny - „HejTy- reaguj na hejt!”.
- „W pojedynkę możemy zrobić tak mało; razem możemy zrobić tak wiele”– słowa Helen Keller w pełni oddają naszą codzienną pracę. Od wielu lat uczymy świadomego i rozsądnego korzystania z sieci. Udział w konkursie dał nam możliwość zaprezentowania podejmowanych przez nas działań. Niezmiernie się cieszymy, że zostały zauważone i docenione. Przyznanie nam I miejsca w kraju jest dla nas ogromnym motywatorem do dalszej aktywnej pracy - skomentowała Beata Maszewska, Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Leśników Polskich w Gębicach.
W ramach nagrody głównej Szkoła Podstawowa im. Leśników Polskich w Gębicach otrzymała monitor interaktywny Samsung FL!P 2 oraz szkolenie z jego obsługi. To urządzenie, które sprawi, że każda szkolna lekcja będzie ciekawa. FL!P daje nauczycielowi zupełnie nowy wachlarz narzędzi. Wszystkie notatki i rysunki sporządzone w trakcie lekcji mogą być łatwo zapisane na dysku, a później udostępnione wszystkim uczniom na skrzynki email. Dzięki temu rozwiązaniu uczniowie mogą się łatwiej skupić podczas zajęć.
Inicjatywa Dnia Bezpiecznego Internetu wpisuje się w misję programu Samsung CyfrOFFy kONtakt, który promuje aktywności związane z cyfrowym dobrostanem, rozwijaniem kompetencji cyfrowych oraz dbaniem o bezpieczne i rozważne korzystanie z nowych technologii. Eksperci związani z programem – psychologowie, nauczyciele, edukatorzy – dzielą się swoją wiedzą, doświadczeniem, tworzą materiały poradnikowe i praktyczne podpowiedzi do wykorzystania podczas zajęć w domu, szkole czy przedszkolu.
Misją CSR firmy Samsung jest działanie pod hasłem “Together for Tommorow! Enabling people” („Wspólnie dla przyszłości. Uaktywnij swój potencjał”). Nasze programy mają na celu ułatwienie dostępu do edukacji dla przyszłych pokoleń i umożliwienie rozwoju potencjału każdego z nas. Dzięki temu przyczyniamy się do pozytywnych zmian w społeczeństwie i budujemy lepszy świat.
Najlepsi innowatorzy w Polsce. Znamy zwycięzców Explory 2024
Program edukacyjny Next Engineers w Polsce
Świat Młodych Badaczy odkrywa tajemnice nauki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.