Szkoła dla... nauczycieli. Tak pracują Architekci Wiedzy
Bartłomiej Dwornik
Ogólnopolski Operator Oświaty
ul. Jana Gorczyczewskiego 2/7
60-554 Poznań
fundaraising|operator.edu.pl| |fundaraising|operator.edu.pl
+48 533 978 513
https://operator.edu.pl
Jak przekazywać wiedzę w nietuzinkowy, interesujący sposób? Jak wykorzystać w nauczaniu nowe technologie i jak wydobyć z uczniów potencjał, który w sobie mają lecz nie zawsze zdają sobie z tego sprawę? Tych wszystkich zagadnień uczą się tym razem… nauczyciele i studenci kierunków pedagogicznych. Uczestnicy projektu „Architekci wiedzy” - szkoła ćwiczeń w Łodzi.
Projekt realizowany jest od 2021 roku przez Szkołę Podstawową Kornelówka-Przystań w Łodzi, prowadzoną przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty. Partnerami merytorycznymi zostały: Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego oraz Uczelnia Nauk Społecznych.
Uczestnicy - 56 nauczycieli z ośmiu szkół podstawowych regionu łódzkiego i 15 studentów pedagogiki - przez ponad rok brali udział w warsztatach metodycznych, doskonalących umiejętności zawodowe i wzbogacające warsztat prac, uczestniczyli w lekcjach pokazowych, prowadzonych przez nauczycieli szkoły Kornelówka-Przystań, poznawali zasady metod TIK, aktywizujące współpracę nauczyciela i ucznia z wykorzystaniem technologii.
W ramach Szkoły Ćwiczeń powstała też sieć współpracy między nauczycielami, a każdy z uczestników miał dostęp do profesjonalnej superwizji.
Edukacja XXI wieku. Pomysłowość i technologia
Łódzka Szkoła Ćwiczeń korzystała z doświadczeń podobnego projektu, realizowanego od 2019 roku w Poznaniu. Nauczyciele z Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito, również prowadzonej przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty, podzielili się z łódzkimi koleżankami i kolegami wypracowanym i sprawdzonym modelem. Przeszkolili nauczycieli ze szkoły Kornelówka-Przystań w prowadzeniu zajęć Szkoły Ćwiczeń, pomagali też w początkowej fazie realizacji projektu.
Architekci Wiedzy, czyli łódzka Szkoła Ćwiczeń szkoli nauczycieli i studentów pedagogiki w czterech obszarach: matematycznym, informatycznym, przyrodniczym i językowym. Organizatorzy podkreślają duże zainteresowanie i zaangażowanie nauczycieli z regionu łódzkiego.
- Szkoła Ćwiczeń pokazuje nauczycielom, że podstawę programową realizować można na wiele kreatywnych, pomysłowych i atrakcyjnych sposobów. Podpowiada drogi, którymi można ten cel osiągnąć i uczy korzystania z narzędzi i pomocy dydaktycznych, po które można sięgnąć w codziennej pracy nauczyciela - tłumaczy Joanna Świątek, dyrektor SP Przystań i liderka Łódzkiej Szkoły Ćwiczeń. - Na uczestnikach Szkoły Ćwiczeń ogromne wrażenie robiło wyposażenie pracowni, ale równie istotna była możliwość uzyskania psychologicznego wsparcia, coachingu i superwizji. Ten obszar okazał się jednym z najlepszych elementów całego projektu. To pokazuje, jak duże są potrzeby w tym zakresie.
Łódzcy Architekci Wiedzy mieli również okazję na żywo zobaczyć i poćwiczyć wykorzystanie najnowszych technologii w dydaktyce. W tym również takich, wspierających nauczanie eksperymentalne.
- W pracowni matematycznej: przyrząd do demonstracji powstawania brył obrotowych, przyrządy i zestawy do nauki rachunku prawdopodobieństwa, Tuba Pitagorasa do nauki tabliczki mnożenia, Karty Grabowskiego, Klocki Numicon czy zestaw do zadań z geometrii i kodowania.
- W pracowni informatycznej zamiast powszechnie wykorzystywanych komputerów PC czy laptopów znalazł się serwer oraz terminale dla uczniów, drukarka 3D, dron, roboty edukacyjne, magiczny dywan i okulary VR.
- W pracowni językowej prezentowane były możliwości zintegrowanego systemu nauki języków obcych: oprogramowania "together" do bezprzewodowej obsługi pracowni, monitor dotykowy z rejestracją dźwięku do 24 stanowisk, umożliwiający podsłuch własny, podsłuch uczniów i dzielenie uczniów na zespoły albo pary.
- W pracowni przyrodniczej oprócz przyrządów do obserwacji pogody, preparatów, mikroskopów, map, modułów i plansz edukacyjnych, kompasów, lornetek, wag szalkowych, apteczki pierwszej pomocy, pryzmatów, zestawów skał i minerałów, zestawy fantomów do nauki udzielania pierwszej pomocy, walizki ekobadacza, do dyspozycji była również zewnętrzna altana, szklarnia i stacja meteorologiczna.
- Nasza szkoła stała się swoistym laboratorium, w którym przyszli i obecni nauczyciele mogą rozwijać swoje kompetencje zawodowe - podkreśla z dumą Joanna Świątek, dyrektor SP Przystań i liderka Łódzkiej Szkoły Ćwiczeń. - Kornelówka-Przystań stała się miejscem upowszechniania innowacyjnych działań wspierających rozwój kompetencji kluczowych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem nauczania języków nowożytnych, matematyki, przedmiotów przyrodniczych technologii informacyjno- komunikacyjnych.
Pierwszy krok zrobiony. Pora na kolejne
Do udziału pierwszej edycji w Łódzkiej Szkoły Ćwiczeń organizatorzy zaprosili nauczycieli z ośmiu szkół województwa łódzkiego:
- Szkoły Podstawowej nr 4 w Łodzi,
- Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 97 w Łodzi,
- Szkoły Podstawowej nr 199 w Łodzi,
- Szkoły Podstawowej nr 162 w Łodzi,
- Szkoły Podstawowej w Bełdowie,
- Szkoły Podstawowej w Starych Skoszewach,
- Pijarskiej Szkoły Podstawowej Królowej Pokoju w Łowiczu,
- Szkoły Podstawowej nr 2 przy Zespole Szkół Specjalnych w Warcie,
- 15 studentów z Uczelni Nauk Społecznych.
Szkoła ćwiczeń oraz partnerzy opracowali i wdrożyli materiały dydaktyczne dla nauczycieli i studentów pedagogiki. Powstało szesnaście scenariuszy lekcji pokazowych w czterech obszarach na dwóch poziomach edukacyjnych. Uczestnicy projektu otrzymują też wsparcie, które będą mogli wykorzystywać w przyszłości.
Szczegółowe podsumowanie projektu organizatorzy zaprezentują 10 marca 2023 roku podczas konferencji „Łódzka Szkoła Ćwiczeń – świadoma edukacja. Nowe inspiracje i działania na przyszłość”, organizowanej w Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Już teraz wiadomo jednak, że projekt będzie kontynuowany przez co najmniej pięć kolejnych lat. Do programu zgłosić się będą mogły szkoły z województwa łódzkiego, zaproszenie otrzymają też uczelnie i instytucje edukacyjne oferujące kierunki pedagogiczne. Innowacją na kolejnym etapie projektu będzie zaproszenie do aktywnej współpracy przedstawicieli biznesu. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty i Szkoła Podstawowa Kornelówka-Przystań już pracują nad dalszym harmonogramem działań.
- Sukces Łódzkiej Szkoły Ćwiczeń pokazuje, jak potrzebne są miejsca, gdzie najnowsze trendy i strategie pedagogiczne, wspierające proces nauczania, podlegają praktycznej weryfikacji - podkreśla Mateusz Krajewski, prezes fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty. - Jako jedyny w kraju podmiot prowadzimy aż cztery takie wzorcowe placówki, cztery Szkoły Ćwiczeń: w Łodzi, Poznaniu, Gdańsku i Nakonowie niedaleko Włocławka. Z tej perspektywy możemy ocenić, że projekt da bardzo dużo całemu systemowi oświaty. Zarówno pod względem nauczania, jak i wyposażania pracowni szkolnych. Cieszę się, że to szkoła Kornelówka-Przystań i wszystkie cztery nasze Szkoły Ćwiczeń są wzorem do naśladowania i wyznaczają nowe trendy.
***
Projekt „Architekci Wiedzy” – szkoła ćwiczeń w Łodzi współfinansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.
Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty od 21 lat wspiera samorządy w realizacji zadań i projektów oświatowych. Fundacja jest organizacją pożytku publicznego. Prowadzi bezpłatne przedszkola i szkoły w całej Polsce. W 63 placówkach, prowadzonych obecnie przez fundację uczy się ponad 7600 dzieci.
Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
Acer i Google wspierają współczesną edukację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.