Ruszyły zapisy do XVII edycji programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury"
Od czego zacząć budowanie ekowrażliwości i uważności na zachodzące w środowisku zmiany? Od edukacji najmłodszych. Badania mówią, że prawie 70%[1] uczniów uważa tematykę związaną ze zmianami klimatu za istotną, a 31%[2] z nich czerpie wiedzę o ekologii właśnie od nauczycieli. To wyraźnie pokazuje, jak ważne jest kontynuowanie edukacji proekologicznej i zaangażowanie najmłodszych w działania na rzecz ochrony planety.
Akcja „Kubusiowi Przyjaciele Natury” to odpowiedź na realne potrzeby
Ekowrażliwość to postawa i świadomość dotycząca wpływu człowieka na przyrodę oraz gotowość do podejmowania działań mających na celu jej ochronę. Może przejawiać się np. poprzez ograniczanie generowania odpadów, oszczędzanie energii czy angażowanie się w inicjatywy proekologiczne. To postawa pełna odpowiedzialności i troski o przyszłość planety i jej mieszkańców. Tego właśnie uczą się „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. W roku szkolnym 2023/2024 w programie udział wzięło ponad 1,2 miliona dzieci z 9 tys. szkół i 5,5 tys. przedszkoli. Najmłodszych w zdobywaniu wiedzy wspierało 80 tys. nauczycieli, z których 99% poleciłoby program innym nauczycielom, a 98% zadeklarowało chęć wzięcia udziału w kolejnej edycji.
Organizatorem inicjatywy jest marka Kubuś należąca do Grupy Maspex – lidera rynku produkcji żywności w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej. Firma od lat angażuje się w działania CSR na rzecz edukacji ekologicznej, popularyzacji sportu i bezpieczeństwa wśród dzieci, współpracując z ekspertami i dostarczając szkołom bezpłatne materiały i pomoce edukacyjne. Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury” jest największą inicjatywą o tematyce ekologicznej w Polsce skierowaną do przedszkoli oraz klas I-III szkół podstawowych. Już od 17 lat kształtuje w najmłodszych proekologiczne postawy, a tegoroczna edycja obfituje w nowości.
- Przez 16 lat, we wszystkich edycjach programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury” udział wzięło ponad 10 milionów dzieci. To dla nas ogromna satysfakcja i potwierdzenie potrzeby takich działań! Równie mocno cieszy nas wynik przeprowadzonych badań, który wskazuje, że 99% nauczycieli uważa, że udział szkoły w programie zwiększył świadomość ekologiczną wśród dzieci. Jesteśmy zaangażowani w edukację na temat ekologii i zmian klimatu od 17 lat, ponieważ wierzymy, że tylko długofalowe działania mogą przynieść realne efekty - komentuje Daniel Karaś, Manager ds. CSR w firmie Maspex.
Partnerem merytorycznym akcji jest UNEP/GRID-Warszawa, który od 1991 roku realizuje w Polsce misję UNEP - United Nations Environment Programme, (Program Organizacji Narodów Zjednoczonych [ONZ] ds. Środowiska), wspierając i inspirując partnerów w działaniach dotyczących zrównoważonego rozwoju.
Jakie przyrodnicze misje zrealizują uczniowie w tym roku szkolnym?
Zarówno dla przedszkolaków jak i dzieci ze szkół podstawowych przygotowane zostały scenariusze zajęć, filmy edukacyjne i audiobooki. Opracowane zostały we współpracy z ekspertami i organizacjami zajmującymi się ochroną środowiska oraz edukacją. Lekcje poruszają aż dziewięć tematów dotyczących dbania o środowisko. Sześć z nich nauczyciele już bardzo dobrze znają: „Misja szkoła. Na tropie zmian klimatycznych”, „Misja dom. Na tropie ekonawyków”, „Misja sklep. Na tropie mądrych zakupów i życia w zgodzie z naturą”, „Misja las. Na tropie roślin i zwierząt”, „Misja zielona energia. Na tropie odnawialnych źródeł” i „Misja łąki i pola. Na tropie zapylaczy”. W tegorocznej odsłonie programu pojawią się dodatkowo trzy nowe scenariusze lekcji:
- „Misja Recykling. Na tropie drugiego życia odpadów” – podczas tej lekcji dzieci będą uczyć się, jak segregować odpady, na czym polega recykling i jak można ograniczyć ilość odpadów. Partnerami tej lekcji zostały organizacje Rekopol oraz UNEP/GRID-Warszawa.
- „Misja Ruch. Na tropie aktywności fizycznej” – lekcja poświęcona aktywności fizycznej, która pokaże dzieciom, dlaczego ruch jest ważny dla zdrowia. Scenariusz powstał we współpracy z Fundacją Nauka to Lubię oraz Tomaszem Rożkiem autorami projektu „Sport. To lubię”.
- „Misja Ochrona Przyrody. Na tropie dźwięków natury” – to lekcja, podczas której dzieci poznają dźwięki natury, dowiedzą się, jakie zagrożenia niesie urbanizacja oraz jak mogą chronić przyrodę wokół siebie. Partnerami tej lekcji są Pomelody oraz organizacja UNEP/GRID-Warszawa.
- Edukacja ekologiczna to kluczowy element budowania świadomości młodego pokolenia na temat ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury” od lat skutecznie wprowadza najmłodszych w świat ekologii i odpowiedzialności za planetę. Akcja wyróżnia się kompleksowo opracowanymi i weryfikowanymi przez ekspertów materiałami, z których nauczyciele mogą korzystać podczas lekcji. Dzięki takim projektom, dzieci nie tylko uczą się o znaczeniu recyklingu, ochrony przyrody czy zdrowego stylu życia, ale także wyrabiają nawyki, które będą procentować w dorosłym życiu – komentuje Michał Purol, Dyrektor ds. rozwoju UNEP/GRID-Warszawa.
Na uczestników czeka Certyfikat „Kubusiowych Przyjaciół Natury”
Wszystkie przedszkola i szkoły podstawowe biorące udział w programie otrzymują bezpłatne materiały edukacyjne opracowane przez specjalistów. Po zakończeniu zajęć każda placówka otrzymuje Certyfikat „Kubusiowych Przyjaciół Natury”, a dzieci dyplomy.
___
O programie
„Kubusiowi Przyjaciele Natury” to największy ogólnopolski program edukacyjny o ekologii skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Organizowany jest przez należącą do Grupy Maspex markę Kubuś we współpracy z ekspertami. W ciągu 16 lat wzięło w nim udział ponad 10 milionów dzieci.
[1] Badanie „Uczniowie wobec zmian klimatu”.
[2] „Edukacja ekologiczna w polskich szkołach. Na jakich lekcjach dzieci się uczą o zmianach klimatycznych lub zrównoważonym rozwoju?”, B. Wesoła, StrefaEdukacji.pl.

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.