Ruszyły zapisy do XVII edycji programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury"
Od czego zacząć budowanie ekowrażliwości i uważności na zachodzące w środowisku zmiany? Od edukacji najmłodszych. Badania mówią, że prawie 70%[1] uczniów uważa tematykę związaną ze zmianami klimatu za istotną, a 31%[2] z nich czerpie wiedzę o ekologii właśnie od nauczycieli. To wyraźnie pokazuje, jak ważne jest kontynuowanie edukacji proekologicznej i zaangażowanie najmłodszych w działania na rzecz ochrony planety.
Akcja „Kubusiowi Przyjaciele Natury” to odpowiedź na realne potrzeby
Ekowrażliwość to postawa i świadomość dotycząca wpływu człowieka na przyrodę oraz gotowość do podejmowania działań mających na celu jej ochronę. Może przejawiać się np. poprzez ograniczanie generowania odpadów, oszczędzanie energii czy angażowanie się w inicjatywy proekologiczne. To postawa pełna odpowiedzialności i troski o przyszłość planety i jej mieszkańców. Tego właśnie uczą się „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. W roku szkolnym 2023/2024 w programie udział wzięło ponad 1,2 miliona dzieci z 9 tys. szkół i 5,5 tys. przedszkoli. Najmłodszych w zdobywaniu wiedzy wspierało 80 tys. nauczycieli, z których 99% poleciłoby program innym nauczycielom, a 98% zadeklarowało chęć wzięcia udziału w kolejnej edycji.
Organizatorem inicjatywy jest marka Kubuś należąca do Grupy Maspex – lidera rynku produkcji żywności w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej. Firma od lat angażuje się w działania CSR na rzecz edukacji ekologicznej, popularyzacji sportu i bezpieczeństwa wśród dzieci, współpracując z ekspertami i dostarczając szkołom bezpłatne materiały i pomoce edukacyjne. Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury” jest największą inicjatywą o tematyce ekologicznej w Polsce skierowaną do przedszkoli oraz klas I-III szkół podstawowych. Już od 17 lat kształtuje w najmłodszych proekologiczne postawy, a tegoroczna edycja obfituje w nowości.
- Przez 16 lat, we wszystkich edycjach programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury” udział wzięło ponad 10 milionów dzieci. To dla nas ogromna satysfakcja i potwierdzenie potrzeby takich działań! Równie mocno cieszy nas wynik przeprowadzonych badań, który wskazuje, że 99% nauczycieli uważa, że udział szkoły w programie zwiększył świadomość ekologiczną wśród dzieci. Jesteśmy zaangażowani w edukację na temat ekologii i zmian klimatu od 17 lat, ponieważ wierzymy, że tylko długofalowe działania mogą przynieść realne efekty - komentuje Daniel Karaś, Manager ds. CSR w firmie Maspex.
Partnerem merytorycznym akcji jest UNEP/GRID-Warszawa, który od 1991 roku realizuje w Polsce misję UNEP - United Nations Environment Programme, (Program Organizacji Narodów Zjednoczonych [ONZ] ds. Środowiska), wspierając i inspirując partnerów w działaniach dotyczących zrównoważonego rozwoju.
Jakie przyrodnicze misje zrealizują uczniowie w tym roku szkolnym?
Zarówno dla przedszkolaków jak i dzieci ze szkół podstawowych przygotowane zostały scenariusze zajęć, filmy edukacyjne i audiobooki. Opracowane zostały we współpracy z ekspertami i organizacjami zajmującymi się ochroną środowiska oraz edukacją. Lekcje poruszają aż dziewięć tematów dotyczących dbania o środowisko. Sześć z nich nauczyciele już bardzo dobrze znają: „Misja szkoła. Na tropie zmian klimatycznych”, „Misja dom. Na tropie ekonawyków”, „Misja sklep. Na tropie mądrych zakupów i życia w zgodzie z naturą”, „Misja las. Na tropie roślin i zwierząt”, „Misja zielona energia. Na tropie odnawialnych źródeł” i „Misja łąki i pola. Na tropie zapylaczy”. W tegorocznej odsłonie programu pojawią się dodatkowo trzy nowe scenariusze lekcji:
- „Misja Recykling. Na tropie drugiego życia odpadów” – podczas tej lekcji dzieci będą uczyć się, jak segregować odpady, na czym polega recykling i jak można ograniczyć ilość odpadów. Partnerami tej lekcji zostały organizacje Rekopol oraz UNEP/GRID-Warszawa.
- „Misja Ruch. Na tropie aktywności fizycznej” – lekcja poświęcona aktywności fizycznej, która pokaże dzieciom, dlaczego ruch jest ważny dla zdrowia. Scenariusz powstał we współpracy z Fundacją Nauka to Lubię oraz Tomaszem Rożkiem autorami projektu „Sport. To lubię”.
- „Misja Ochrona Przyrody. Na tropie dźwięków natury” – to lekcja, podczas której dzieci poznają dźwięki natury, dowiedzą się, jakie zagrożenia niesie urbanizacja oraz jak mogą chronić przyrodę wokół siebie. Partnerami tej lekcji są Pomelody oraz organizacja UNEP/GRID-Warszawa.
- Edukacja ekologiczna to kluczowy element budowania świadomości młodego pokolenia na temat ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury” od lat skutecznie wprowadza najmłodszych w świat ekologii i odpowiedzialności za planetę. Akcja wyróżnia się kompleksowo opracowanymi i weryfikowanymi przez ekspertów materiałami, z których nauczyciele mogą korzystać podczas lekcji. Dzięki takim projektom, dzieci nie tylko uczą się o znaczeniu recyklingu, ochrony przyrody czy zdrowego stylu życia, ale także wyrabiają nawyki, które będą procentować w dorosłym życiu – komentuje Michał Purol, Dyrektor ds. rozwoju UNEP/GRID-Warszawa.
Na uczestników czeka Certyfikat „Kubusiowych Przyjaciół Natury”
Wszystkie przedszkola i szkoły podstawowe biorące udział w programie otrzymują bezpłatne materiały edukacyjne opracowane przez specjalistów. Po zakończeniu zajęć każda placówka otrzymuje Certyfikat „Kubusiowych Przyjaciół Natury”, a dzieci dyplomy.
___
O programie
„Kubusiowi Przyjaciele Natury” to największy ogólnopolski program edukacyjny o ekologii skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Organizowany jest przez należącą do Grupy Maspex markę Kubuś we współpracy z ekspertami. W ciągu 16 lat wzięło w nim udział ponad 10 milionów dzieci.
[1] Badanie „Uczniowie wobec zmian klimatu”.
[2] „Edukacja ekologiczna w polskich szkołach. Na jakich lekcjach dzieci się uczą o zmianach klimatycznych lub zrównoważonym rozwoju?”, B. Wesoła, StrefaEdukacji.pl.

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Transport
Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.