Komunikaty PR

Rekordowa liczba zgłoszeń w III edycji Solve for Tomorrow

2023-12-01  |  18:00
Biuro prasowe

Z każdym rokiem rośnie popularność programu Solve for Tomorrow w Polsce. Do III edycji akcji Samsung wpłynęła rekordowa liczba 252 zgłoszeń! Spośród nich jury wybrało 30 półfinałowych zespołów z 12 województw, które w kolejnych miesiącach będą pracować nad swoimi pomysłami przy pomocy metodologii myślenia projektowego Design Thinking.

Solve for Tomorrow to program skierowany do młodych ludzi, którzy są wrażliwi na kwestie związane z wyzwaniami współczesnego świata, otwarci na zmiany i chcą mieć wpływ na otaczającą nas rzeczywistość. Do trwającej właśnie III edycji programu mogli zgłaszać się uczniowie z klas 1-4 szkół ponadpodstawowych wraz z opiekunami. Ich zadaniem było zaproponowanie nieszablonowego pomysłu związanego z jednym z czterech obszarów: zdrowiem, bezpieczeństwem, klimatem lub integracją.

Finalnie do III edycji Solve for Tomorrow wpłynęło 252 projektów. To najwyższy zanotowany wynik zgłoszeń na przestrzeni trzech edycji programu. Tym samym chęć udziału w programie zgłosiło aż 876 uczniów i 216 nauczycieli. Co ciekawe, część uczestników to młodzież, która aplikowała już do wcześniejszych edycji programu. Jednak przeważająca większość – aż 86% zespołów – po raz pierwszy spróbowała swoich sił w rekrutacji.

Warto zwrócić także uwagę na opiekunów tegorocznych zespołów. Większość z nich to nauczyciele przedmiotów zawodowych, w tym głównie informatyki oraz doradztwa zawodowego, biznesu i zarządzania czy przedsiębiorczości.

A które obszary cieszyły się największym zainteresowaniem uczniów? Spośród wypełnionych aplikacji 88 dotyczyło zagadnień związanych z integracją, 86 – ze zdrowiem,  44 – z klimatem, a 34 – z bezpieczeństwem. Województwa, które mogą pochwalić się największą liczbą zgłoszonych projektów, to mazowieckie (52), śląskie (34), łódzkie (29) i pomorskie (28).

Do drugiego etapu zakwalifikowało się 30 placówek, w tym zespół z LO DobraTU im. Tosi Kozłowskiej w Warszawie, który to zajął 1. miejsce w Hackathonie, organizowanym w Centrum ElektroEkologii w Warszawie. Pełna lista półfinalistów wygląda następująco:

 

3 projekty z kategorii Bezpieczeństwo:

 

  1. III Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Piotrkowie Trybunalskim
  2. Liceum Ogólnokształcące Fundacji Szkolnej w Warszawie
  3. Technikum TEB Edukacja w Tychach

 

6 projektów z kategorii Zdrowie:

 

  1. I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie
  2. I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego w Kłodzku
  3. IV Liceum Ogólnokształcące z oddziałami integracyjnymi im. dr Jadwigi Młodowskiej w Chełmie
  4. Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Pruszkowie
  5. VI Liceum Ogólnokształcące im. J. J. Śniadeckich w Bydgoszczy
  6. Zespół Szkół nr 3 im. Hugona Kołłątaja w Szamotułach

 

7 projektów z kategorii Klimat:

 

  1. Liceum Ogólnokształcące im. Janka z Czarnkowa w Czarnkowie
  2. Liceum Ogólnokształcące nr V im gen. J. Jasińskiego we Wrocławiu
  3. Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące im. Pawła Adamowicza w Gdańsku
  4. XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Warszawie
  5. XVII Liceum Ogólnokształcące w Gdyni
  6. Zespół Szkół w Krzepicach
  7. Liceum Ogólnokształcące DobraTu im. Tosi Kozłowskiej w Warszawie

 

14 projektów z kategorii Integracja:

 

  1. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2 w Gdyni
  2. Technikum dla Niewidomych w Laskach
  3. Technikum Mechatroniczne nr 1 w Warszawie
  4. Technikum nr 8 im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku w Katowicach
  5. Technikum nr 2 – Zespół Szkół Usługowych w Ostrowie Wielkopolskim
  6. XIV Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta w Lublinie
  7. XXXI Liceum Ogólnokształcące im. Ludwika Zamenhofa w Łodzi
  8. Zespół Szkół im. ks. dra Jana Zwierza w Ropczycach
  9. Zespół Szkół nr 4 Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wałczu
  10. Zespół Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach
  11. III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku
  12. Zespół Szkół Politechnicznych Głogowie
  13. Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 1 w Krotoszynie
  14. Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu

 

Pomysły oceniało jury w składzie: Maria Andrzejewska (dyrektor generalna UNEP/GRID-Warszawa), prof. Halina Brdulak (Szkoła Główna Handlowa), Anna Dziama (Pełnomocnik Dyrektora Naczelnego ds. jakości i rozwoju działań edukacyjnych w Centrum Nauki Kopernik). Barbara Halska (Nauczycielka Roku 2014), Zuzanna Polak (Kierowniczka Działu Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa w NASK), prof. Bolesław Rok (Akademia Leona Koźmińskiego), Adam Roś (Wiceprezes Samsung R&D Institute Polska), Piotr Stelmachów (Wiceprezes i Head of Consumer Electronics w Samsung Electronics Polska), Marzena Strzelczak (Doradczyni zarządu ds. DEI w Forum Odpowiedzialnego Biznesu), Kira Sukhoboichenko (Założycielka Międzynarodowego Ruchu Latających Plecaczków) i Kamil Tomkowicz (Członek Zarządu Fundacji Our Future Foundation).

Co dalej?

W najbliższych tygodniach półfinaliści będą pogłębiać swoje pomysły przy pomocy metodologii Design Thinking. Dla części uczniów będzie to pierwsze spotkanie z tym niezwykłym procesem, dzięki któremu mogą zanalizować swój pomysł z wielu różnych perspektyw. Zgodnie z tą metodą to użytkownik jest najważniejszy i kluczowe jest poznanie jego potrzeb, problemów i marzeń. Na ten proces składa się 5 etapów: empatyzacja, definiowanie problemu, generowanie rozwiązań, prototypowanie i testowanie. Podczas pracy z tą metodologią uczniowie dochodzą często do bardzo zaskakujących wniosków, a ich początkowe pomysły nieraz zmieniają się o 180 stopni, dlatego tak ważne jest, aby byli otwarci na zmiany. Będą wspierać ich w tym ambasadorzy programu Solve for Tomorrow, czyli wybitni trenerzy i nauczyciele z misją.

Program Solve for Tomorrow został objęty patronatem przez Ministra Edukacji i Nauki, Ministra Cyfryzacji, NASK, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,  Centrum Nauki Kopernik, oraz UNEP/GRID-Warszawa. Partnerem programu jest Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli Biuro prasowe
2025-05-22 | 10:00

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli

Sprawdzone źródła wiedzy, nowoczesne narzędzia edukacyjne i nieodpłatny wstęp na spektakle w teatrze ekologicznym. Powraca program dla wyróżniających się
Edukacja Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków
2025-04-14 | 06:00

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Według danych World Economic Forum [1] do 2030 roku aż 39 proc. obecnych kompetencji zawodowych będzie wymagało aktualizacji lub stanie się zbędne. Przyszłość rynku pracy
Edukacja Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
2024-12-17 | 11:10

Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25

W dniach 10–12 listopada 2025 roku Warszawa stanie się centrum dyskusji o przyszłości europejskiego lotnictwa. Lazarski Aviation Academy będzie gospodarzem Europejskiej Konferencji

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Konsument

Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.

Edukacja

Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.

Transport

Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.