Rekordowa liczba zgłoszeń w III edycji Solve for Tomorrow
Z każdym rokiem rośnie popularność programu Solve for Tomorrow w Polsce. Do III edycji akcji Samsung wpłynęła rekordowa liczba 252 zgłoszeń! Spośród nich jury wybrało 30 półfinałowych zespołów z 12 województw, które w kolejnych miesiącach będą pracować nad swoimi pomysłami przy pomocy metodologii myślenia projektowego Design Thinking.
Solve for Tomorrow to program skierowany do młodych ludzi, którzy są wrażliwi na kwestie związane z wyzwaniami współczesnego świata, otwarci na zmiany i chcą mieć wpływ na otaczającą nas rzeczywistość. Do trwającej właśnie III edycji programu mogli zgłaszać się uczniowie z klas 1-4 szkół ponadpodstawowych wraz z opiekunami. Ich zadaniem było zaproponowanie nieszablonowego pomysłu związanego z jednym z czterech obszarów: zdrowiem, bezpieczeństwem, klimatem lub integracją.
Finalnie do III edycji Solve for Tomorrow wpłynęło 252 projektów. To najwyższy zanotowany wynik zgłoszeń na przestrzeni trzech edycji programu. Tym samym chęć udziału w programie zgłosiło aż 876 uczniów i 216 nauczycieli. Co ciekawe, część uczestników to młodzież, która aplikowała już do wcześniejszych edycji programu. Jednak przeważająca większość – aż 86% zespołów – po raz pierwszy spróbowała swoich sił w rekrutacji.
Warto zwrócić także uwagę na opiekunów tegorocznych zespołów. Większość z nich to nauczyciele przedmiotów zawodowych, w tym głównie informatyki oraz doradztwa zawodowego, biznesu i zarządzania czy przedsiębiorczości.
A które obszary cieszyły się największym zainteresowaniem uczniów? Spośród wypełnionych aplikacji 88 dotyczyło zagadnień związanych z integracją, 86 – ze zdrowiem, 44 – z klimatem, a 34 – z bezpieczeństwem. Województwa, które mogą pochwalić się największą liczbą zgłoszonych projektów, to mazowieckie (52), śląskie (34), łódzkie (29) i pomorskie (28).
Do drugiego etapu zakwalifikowało się 30 placówek, w tym zespół z LO DobraTU im. Tosi Kozłowskiej w Warszawie, który to zajął 1. miejsce w Hackathonie, organizowanym w Centrum ElektroEkologii w Warszawie. Pełna lista półfinalistów wygląda następująco:
3 projekty z kategorii Bezpieczeństwo:
- III Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Piotrkowie Trybunalskim
- Liceum Ogólnokształcące Fundacji Szkolnej w Warszawie
- Technikum TEB Edukacja w Tychach
6 projektów z kategorii Zdrowie:
- I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie
- I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego w Kłodzku
- IV Liceum Ogólnokształcące z oddziałami integracyjnymi im. dr Jadwigi Młodowskiej w Chełmie
- Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Pruszkowie
- VI Liceum Ogólnokształcące im. J. J. Śniadeckich w Bydgoszczy
- Zespół Szkół nr 3 im. Hugona Kołłątaja w Szamotułach
7 projektów z kategorii Klimat:
- Liceum Ogólnokształcące im. Janka z Czarnkowa w Czarnkowie
- Liceum Ogólnokształcące nr V im gen. J. Jasińskiego we Wrocławiu
- Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące im. Pawła Adamowicza w Gdańsku
- XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Warszawie
- XVII Liceum Ogólnokształcące w Gdyni
- Zespół Szkół w Krzepicach
- Liceum Ogólnokształcące DobraTu im. Tosi Kozłowskiej w Warszawie
14 projektów z kategorii Integracja:
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2 w Gdyni
- Technikum dla Niewidomych w Laskach
- Technikum Mechatroniczne nr 1 w Warszawie
- Technikum nr 8 im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku w Katowicach
- Technikum nr 2 – Zespół Szkół Usługowych w Ostrowie Wielkopolskim
- XIV Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta w Lublinie
- XXXI Liceum Ogólnokształcące im. Ludwika Zamenhofa w Łodzi
- Zespół Szkół im. ks. dra Jana Zwierza w Ropczycach
- Zespół Szkół nr 4 Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wałczu
- Zespół Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach
- III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku
- Zespół Szkół Politechnicznych Głogowie
- Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 1 w Krotoszynie
- Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu
Pomysły oceniało jury w składzie: Maria Andrzejewska (dyrektor generalna UNEP/GRID-Warszawa), prof. Halina Brdulak (Szkoła Główna Handlowa), Anna Dziama (Pełnomocnik Dyrektora Naczelnego ds. jakości i rozwoju działań edukacyjnych w Centrum Nauki Kopernik). Barbara Halska (Nauczycielka Roku 2014), Zuzanna Polak (Kierowniczka Działu Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa w NASK), prof. Bolesław Rok (Akademia Leona Koźmińskiego), Adam Roś (Wiceprezes Samsung R&D Institute Polska), Piotr Stelmachów (Wiceprezes i Head of Consumer Electronics w Samsung Electronics Polska), Marzena Strzelczak (Doradczyni zarządu ds. DEI w Forum Odpowiedzialnego Biznesu), Kira Sukhoboichenko (Założycielka Międzynarodowego Ruchu Latających Plecaczków) i Kamil Tomkowicz (Członek Zarządu Fundacji Our Future Foundation).
Co dalej?
W najbliższych tygodniach półfinaliści będą pogłębiać swoje pomysły przy pomocy metodologii Design Thinking. Dla części uczniów będzie to pierwsze spotkanie z tym niezwykłym procesem, dzięki któremu mogą zanalizować swój pomysł z wielu różnych perspektyw. Zgodnie z tą metodą to użytkownik jest najważniejszy i kluczowe jest poznanie jego potrzeb, problemów i marzeń. Na ten proces składa się 5 etapów: empatyzacja, definiowanie problemu, generowanie rozwiązań, prototypowanie i testowanie. Podczas pracy z tą metodologią uczniowie dochodzą często do bardzo zaskakujących wniosków, a ich początkowe pomysły nieraz zmieniają się o 180 stopni, dlatego tak ważne jest, aby byli otwarci na zmiany. Będą wspierać ich w tym ambasadorzy programu Solve for Tomorrow, czyli wybitni trenerzy i nauczyciele z misją.
Program Solve for Tomorrow został objęty patronatem przez Ministra Edukacji i Nauki, Ministra Cyfryzacji, NASK, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Centrum Nauki Kopernik, oraz UNEP/GRID-Warszawa. Partnerem programu jest Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog.

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.