Program o kształtowaniu cyfrowego obywatelstwa
W dobie powszechnego dostępu do internetu, który przenika wszystkie aspekty naszego życia, kluczowe jest zrozumienie, jak bezpiecznie i odpowiedzialnie z niego korzystać. Internet stwarza ogromne możliwości rozwoju, zdobywania wiedzy i kreatywności, ale jednocześnie niesie ze sobą wyzwania, szczególnie dla dzieci i młodzieży. Fundacja Szkoła z Klasą, przy wsparciu Google.org, od 2018 roku realizuje bezpłatny program edukacyjny Asy Internetu, który wspiera nauczycieli i edukatorki w kształtowaniu cyfrowego obywatelstwa wśród uczniów. Program opiera się na wartościach takich jak: rozsądek, uważność, siła (asertywność), życzliwość i odwaga, które pomagają młodym ludziom korzystać z internetu w sposób świadomy i bezpieczny. W programie wspieramy kształtowanie krytycznego myślenia, współpracy, komunikacji, ale również praktycznych umiejętności związanych z byciem online.
Po co jest program Asy Internetu?
Na przestrzeni lat program Asy Internetu pomógł setkom nauczycieli w przygotowaniu uczniów do świadomego korzystania z sieci. Program zapewnia dostęp do szerokiego wachlarza materiałów dydaktycznych, w tym poradników, scenariuszy lekcji i filmów. 90% uczniów i uczennic biorących udział w programie uważa, że Asy Internetu przydają im się w codziennym korzystaniu z sieci. A 98% nauczycieli i nauczycielek potwierdza, że uczniowie i uczennice wracają do tematów omawianych w programie także po lekcji.
Michał Szeląg, wiceprezes Fundacji Szkoła z Klasą, podkreśla: - Asy Internetu to program, poprzez który staramy się oswoić cyfrowy świat. Chcemy, by młodzi ludzie korzystający z internetu zdobywali niezbędne kompetencje, ale także byli uważni na to, co się w nim dzieje. Zamiast straszyć zagrożeniami, pomagamy zrozumieć, jak odpowiedzialnie korzystać z tego narzędzia.
Nowa edycja programu – teraz również dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych!
W roku szkolnym 2024/2025 w programie Asy Internetu wprowadzono szereg nowości i narzędzi, które wspierają edukatorów na wszystkich poziomach nauczania. W nowej edycji po raz pierwszy stworzono materiały dla szkół ponadpodstawowych, które obejmują takie tematy jak: cyfrowy dobrostan, dezinformacja, algorytmy, sztuczna inteligencja czy seksting. W nowym podręczniku dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych autorzy proponują innowacyjne podejście do edukacji cyfrowej i medialnej. Opiera się ono na przekonaniu, że umiejętności cyfrowe warto rozwijać równolegle z budowaniem świadomości emocjonalnej i sprawczości, wzmacnianiem kreatywności, poczucia przynależności i więzi społecznych oraz podnoszeniem poczucia własnej wartości. Publikacja jest powiązana z podstawą programową i może być wykorzystywana przez nauczycieli różnych przedmiotów, takich jak język polski, WOS, historia, etyka, informatyka czy podstawy przedsiębiorczości.
Tegoroczna edycja opiera się także na platformie e-learningowej dla uczestników i uczestniczek, która oferuje cztery ścieżki edukacyjne, dostosowane do różnych etapów nauczania: przedszkolny, I etap szkoły podstawowej (klasy 1-3), II etap szkoły podstawowej (klasy 4-8), ponadpodstawowy (licea, technika, szkoły branżowe). Każda z nich zawiera moduły tematyczne, odpowiednio dopasowane do wieku uczniów. Obejmują one: wprowadzenia wideo, serię filmów eksperckich, w których są omawiane kluczowe metody stosowane w programie oraz scenariusze lekcji. Trenerki i trenerzy Fundacji Szkoła z Klasą prezentują praktyczne narzędzia oraz sposoby wykorzystania programu w codziennej pracy. Dodatkowo, platforma umożliwia ewaluację pracy uczestników poprzez specjalnie przygotowaną ankietę, a po zakończeniu programu każdy nauczyciel może uzyskać certyfikat potwierdzający udział.
Podobnie jak w poprzednich latach, program oferuje uczestnikom również darmowe szkolenia stacjonarne oraz szkolenie pogłębiające online, dodatkowe materiały dydaktyczne, takie jak: zestawy opowiadań, scenariusze lekcji zdalnych, gra online oraz poradnik dotyczący rozwijania kompetencji cyfrowego obywatelstwa wśród dzieci z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi. Nauczyciele mają też dostęp do zamkniętej grupy na Facebooku, w której dzielą się inspiracjami i doświadczeniami z innymi uczestnikami.
Fundacja Szkoła z Klasą zaprasza nauczycieli i nauczycielki do zgłaszania się do nowej edycji programu Asy Internetu na rok szkolny 2024/2025. Więcej informacji oraz formularz można znaleźć na stronie: https://www.szkolazklasa.org.pl/obszary/asy-internetu/.
Najlepsi innowatorzy w Polsce. Znamy zwycięzców Explory 2024
Program edukacyjny Next Engineers w Polsce
Świat Młodych Badaczy odkrywa tajemnice nauki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.