Poznaliśmy półfinalistów programu Solve for Tomorrow
138 zgłoszeń, 459 uczniów i 41 studentów oraz 126 nauczycieli z całej Polski – tak w skrócie prezentują się statystyki podsumowujące rekrutację do pierwszej edycji programu edukacyjnego Solve for Tomorrow. Jury wyłoniło 25 zespołów, które będą pracować nad swoimi pomysłami z zakresu zdrowia, klimatu i bezpieczeństwa.
Solve for Tomorrow to nowy program edukacyjny Samsung, w ramach którego młodzi ludzie mogą mierzyć się z wyzwaniami współczesnego świata. Do programu mogli zgłaszać się uczniowie ze szkół ponadpodstawowych wraz z nauczycielami oraz studenci I i II roku studiów pierwszego stopnia. W pierwszym etapie uczestnicy i uczestniczki wybierali wyzwanie, nad którym chcą pracować przez najbliższe miesiące.
Nadesłane zgłoszenia pokazały, jak ważne dla młodych ludzi jest dbanie o kondycję psychiczną swojego pokolenia, wspieranie słabszych oraz ochrona środowiska w miejscu zamieszkania. Spośród wypełnionych aplikacji 60 dotyczyło zagadnień związanych ze zdrowiem, 45 – z klimatem, a 33 – z bezpieczeństwem. Województwa, które mogą pochwalić się najwyższą liczbą zgłoszonych pomysłów to: mazowieckie (24), śląskie (23) i wielkopolskie (19).
- Jesteśmy młodymi ludźmi, którzy chcieliby mieć wpływ na otaczający nas świat. Chcielibyśmy sprawić, aby żyło nam się lepiej, przyjemniej i łatwiej a widzimy, że wchodząc w dorosłe życie, dostajemy planetę w kiepskiej kondycji. Dlatego idea programu Solve for Tomorrow bardzo nam się spodobała i chcielibyśmy wziąć w nim udział. Czujemy się obywatelami i chętnie uczestniczymy w różnych formach wolontariatu, działamy w młodzieżowych radach dzielnicy. Wierzymy, że mamy siłę i moc sprawczą, żeby zmienić świat na lepszy – skomentowali uczestnicy programu Solve for Tomorrow.
Jury wyłoniło 25 zespołów, które przejdą do następnego etapu. Pomysły oceniali: Piotr Stelmachów, Vice President i Head of Consumer Electronics w Samsung Electronics Polska pełniący funkcję przewodniczącego jury, Maria Andrzejewska – dyrektor generalna UNEP/GRID-Warszawa, prof. Halina Brdulak (Szkoła Główna Handlowa), , prof. Bolesław Rok (Akademia Leona Koźmińskiego) oraz Zuzanna Polak – kierownik Zespołu Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa w NASK.
Do półfinału zakwalifikowali się:
- 5 zespołów zajmujących się tematyką bezpieczeństwa, reprezentujących: I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Bielsku Podlaskim, I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie, Zespół Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu-Zdroju, Salezjański Zespół Szkół Publicznych "Don Bosko” w Świętochłowicach i Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
- 12 zespołów, które wybrały zagadnienia związane z klimatem i reprezentują następujące placówki: Liceum Ogólnokształcące nr V im. Generała Jakuba Jasińkiego we Wrocławiu, II Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie, I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Opocznie, Akademia High School w Warszawie, Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. ks. J. Popiełuszki w Warszawie, Zespół Szkół Architektoniczno-Budowlanych i Licealnych im. Stanisława Noakowskiego w Warszawie, I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Jarosławiu, III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni, Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Śląskiej w Rybniku, Publiczne Liceum Ogólnokształcące im. Romka Strzałkowskiego w Poznaniu, Zespół Szkół Nr 1 im. Powstańców Wielkopolskich we Wronkach i I Liceum Ogólnokształcące im. Aleksandra Omieczynskiego w Gryfinie.
- 8 zespołów, które wysłały swoje zgłoszenia związane z obszarem zdrowia i reprezentują: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, IV Liceum Ogólnokształcące z oddziałami integracyjnymi im. dr Jadwigi Młodowskiej w Chełmie, Zespół Szkół Gastronomicznych w Łodzi, XXXIII Dwujęzyczne LO im. Mikołaja Kopernika w Warszawie, Liceum Mundurowe Spartakus w Kwidzynie, Techniczne Zakłady Naukowe w Częstochowie, VIII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej - Curie w Katowicach i Zespół Szkół nr 2 w Rudzie Śląskiej.
Szczegóły: https://solvefortomorrow.pl/
Praca z myśleniem projektowym
Zespoły, które przeszły do kolejnego etapu, otrzymają wsparcie w postaci mentoringu od ambasadorów programu Solve for Tomorrow. To grono wybitnych ekspertek i ekspertów, specjalizujących się w różnych dziedzinach wiedzy niezbędnej do realizacji projektów. Uczestniczki i uczestnicy wezmą udział także w warsztatach z metody pracy projektowej Design Thinking. W ramach ścieżki szkoleniowej odbędą się także sesje z wolontariuszami z firmy Samsung.
Tak przygotowane zespoły zaczynają pracę nad swoim wyzwaniem. Kierując się kolejnymi etapami myślenia projektowego, będą testować i opracowywać pomysł na rozwiązanie wybranego przez siebie problemu. Następnie spośród przesłanych w formie wideo sprawozdań efektów działań zostają wybrane projekty, które przejdą do fazy finałowej.
Program Solve for Tomorrow został objęty patronatem przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Centrum GovTech Polska oraz NASK. Partnerami projektu są Centrum Nauki Kopernik, UNEP/GRID-Warszawa, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Zwolnieni z Teorii.
Misją CSR firmy Samsung jest działanie pod hasłem „Together for Tomorrow! Enabling people” („Wspólnie dla przyszłości. Uaktywnij swój potencjał”). Nasze programy mają na celu ułatwienie dostępu do edukacji dla przyszłych pokoleń i umożliwienie rozwoju potencjału każdego z nas. Dzięki temu przyczyniamy się do pozytywnych zmian w społeczeństwie i budujemy lepszy świat.

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25

AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Ochrona środowiska
Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego trybu postępowania, innego niż dla odpadów komunalnych – jedyną dopuszczalną i obowiązującą w świetle polskiego prawa metodą jest ich spalanie. Obecnie zakłady przetwarzania odpadów to nowoczesne instalacje połączone z odzyskiem energii. Termiczne przekształcenie odpadów może też być elementem gospodarki o obiegu zamkniętym.
Problemy społeczne
Poziom wyszczepienia Ukraińców jest o 20 pp. niższy niż Polaków. Ukraińskie mamy w Polsce wskazują na szereg barier

Różnice w kalendarzu szczepień, bariery językowe, nieznajomość polskiego systemu szczepień oraz obawy przed skutkami ubocznymi szczepionek – to jedne z najczęstszych problemów, które prowadzą do tego, że poziom wyszczepienia Ukraińców w Polsce jest niższy niż Polaków. To może mieć wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne w całym kraju. Fundacja Instytutu Matki i Dziecka podejmuje inicjatywę mającą budować postawy proszczepienne wśród imigrantów.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.