Powódź w edukacji – wsparcie psychologiczne ważniejsze niż realizacja programu
W związku z powodzią kilkaset przedszkoli i szkół, zostało zamkniętych, a zajęcia dydaktyczne zostały zawieszone dla kilkunastu tysięcy uczniów. Sytuacja jest trudna. Wiele placówek edukacyjnych jest zniszczonych – zalane zostały sale lekcyjne, podręczniki i pomoce dydaktyczne. Jak wyglądać będzie powrót do szkół dzieci z terenów dotkniętych wielką wodą? Na to pytanie odpowiada Karolina Pol, dyrektor Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
Dzieci z zalanych terenów są aktualnie zajęte pomocą w uprzątaniu skutków zniszczeń. Pomagają rodzicom w uporządkowaniu nie tylko przestrzeni, domu, ogrodu, lecz także w ułożeniu sobie życia na nowo. Gdy w końcu uczniowie zaczną wracać do szkół, priorytetem powinno stać się wsparcie emocjonalne uczniów. Każdego z nich ta sytuacja indywidualnie dotknęła. Każdy ma w sobie całą gamę emocji, nawet jeżeli są wyrażane na różne sposoby.
– Zdecydowanie trzeba będzie zbudować taką bezpieczną przestrzeń dla uczniów, która pozwoli im wyrazić swoje emocje. Nie wyobrażam sobie, by po takiej traumie i po tak trudnych doświadczeniach spotkać się ze sobą, gdy szkoła zostanie otwarta po kilku dniach czy tygodniach i nie wyobrażam sobie, żeby zacząć zajęcia po prostu tak standardowo „dzień dobry”, „lekcja”, „temat”. Dobrze, żeby nauczyciele też inicjowali właśnie rozmowy na ten temat, mówiąc na początku, jakie oni mają przeżycia, jakie są w nich emocje, ponieważ dzieci od razu też będą mogły zidentyfikować i utożsamić się z tym, że to, co one przeżywają jest ważne i istotne dla osób dorosłych – mówi Karolina Pol.
Lekcja empatii
Przez ostatni tydzień powódź była na ustach wszystkich – nie tylko tych, z terenów dotkniętych żywiołem, lecz także osób w innych, „bezpiecznych”, częściach kraju. Dzieci i młodzież również słyszały o tym, jak żywioł przetaczał się przez kolejne regiony polski. Eksperci podkreślają, że taka sytuacja to prawdziwa lekcja empatii.
– To empatia prowadzi do tego, że ci, którzy nie doświadczyli powodzi angażują się w pomoc charytatywną. Zbiórki prowadzone są w placówkach oświatowych, dzięki czemu uczniowie otrzymują naoczny przykład tego, czym są kompetencje miękkie i do czego są potrzebne. Uczą się współpracy i wyrabiają w sobie poczucie wspólnoty – podkreśla Karolina Pol. – Pamiętajmy również, że nauczyciele z regionów nie dotkniętych kataklizmem powinny tak samo jak ci z zalanych placówek rozmawiać o tej sytuacji z dziećmi i młodzieżą. Uczniowie obserwują przecież, tak jak ich rodzice, rozwój sytuacji i czują w sobie wewnętrzny niepokój, z którym wielu nie jest w stanie sobie poradzić. Kadra pedagogiczna powinna dawać im odpowiednie wsparcie – rozmawiać i „wyjaśniać” sytuację – dodaje ekspertka.
--
Kontakt dla mediów:
Maria Strużkiewicz
m.struzkiewicz@agencjafaceit.pl
+48 606 702 770
Account Manager
Agencja Face It!
Karolina Pol jest ekspertem edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz dyrektorem Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli EduKaPol Szkolenia. Od 13 lat związana z edukacją - pracowała jako nauczycielka języka polskiego i wiedzy o kulturze. Pełniła także funkcję dyrektorki żłobka i przedszkola. Od 11 lat prowadzi szkolenia dla nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych i pomaga im wprowadzać innowacyjne metody edukacyjne. Spędziła ponad 2 000 godzin prowadząc szkolenia stacjonarne, a w kursach on-line jej autorstwa wzięło udział ponad 30 000 uczestników.
Karolina Pol jest laureatką prestiżowych nagród czasopisma Business Woman&Life w kategorii „Lider wdrażania innowacyjnych metod edukacyjnych” oraz wyróżnienia Złote Orły Edukacji. Jako ekspert była również zaangażowana w emitowany na antenie TVP program „Wielka Matura Polaków”. Na co dzień współpracuje przy redakcji i opiniowaniu podręczników, pomocy naukowych i innych materiałów dydaktycznych czy gier planszowych z wydawnictwami takimi jak Wydawnictwo PWN, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Wydawnictwo Babaryba, czy WSiP.
Prywatnie Pani Karolina jest mamą trójki dzieci - ośmioletniego Kuby, czteroletniego Bartka i dwuletniej Natalki. Na co dzień wspiera ich wszechstronny rozwój między innymi spacerując, czytając i grając w gry planszowe. Wszystkie materiały edukacyjne oraz metody polecane w trakcie szkoleń Pani Karoliny są zawsze sprawdzone i bliskie temu, co praktykuje prywatnie.
Najlepsi innowatorzy w Polsce. Znamy zwycięzców Explory 2024
Program edukacyjny Next Engineers w Polsce
Świat Młodych Badaczy odkrywa tajemnice nauki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.