Organizatorzy podsumowali 11. edycję programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”
- Do programu w zakończonym właśnie roku szkolnym przystąpiła rekordowa liczba 1286 placówek edukacyjnych, 6580 klas oraz 2157 nauczycieli.
- Kolejne blisko 134 tysiące dzieci nauczyło się dbać o zdrowy uśmiech.
- Od początku programu wzięło w nim udział już ponad 1 milion uczniów z klas 0-3 szkół podstawowych.
- W trakcie wakacji materiały edukacyjne trafią do blisko 16 tysięcy podopiecznych PCK podczas kolonii, półkolonii i pikników edukacyjnych.
– Kolejna udana edycja programu za nami. Kolejne tysiące dzieci dowiedziały się jak w prosty sposób dbać o zdrowie zębów. Chciałabym podziękować wszystkim nauczycielom i koordynatorom PCK, którzy są siłą napędową i sercem całego programu. Liczymy na równie mocne zaangażowanie w kolejnej edycji, tak aby zmniejszać skalę próchnicy w Polsce – dodaje Małgorzata Szukała, Kierowniczka Działu Promocji i Pozyskiwania Dochodów, Polski Czerwony Krzyż.
Walka z próchnicą
Program Orbit® „Dziel się Uśmiechem” powstał z inicjatywy Mars Polska, producenta bezcukrowych gum, których żucie jest z jednym z elementów profilaktyki próchnicy, oraz Polskiego Czerwonego Krzyża w odpowiedzi na alarmujące dane dotyczące stanu uzębienia u najmłodszych. Według szacunków Ministerstwa Zdrowia, problem próchnicy dotyczy niemal 82% sześciolatków[1], natomiast raport WHO Global Oral Health wskazuje, że aż 46% przypadków próchnicy wśród dzieci w wieku do 9. roku życia nie jest leczonych[2].
Inicjatywa stawia na szerzenie wiedzy na temat zasad prawidłowej higieny jamy ustnej wśród dzieci już od najmłodszych lat. Dlatego w tym roku po raz pierwszy w programie mogli wziąć udział uczniowie szkolnych i przedszkolnych zerówek. Dla najmłodszych uczestników inicjatywy przygotowano specjalnie angażujące materiały edukacyjne, dostosowane do ich wieku i możliwości percepcyjnych. Zajęcia edukacyjne, w których brali udział uczniowie, obejmowały m.in. pokazy prawidłowego mycia zębów, przekazywanie informacji na temat zbilansowanej diety czy oswajanie dzieci z wizytą u dentysty i podkreślanie znaczenia regularnych wizyt kontrolnych. Wsparcie merytoryczne, jak zawsze zapewniali eksperci z Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej.
– Wspierając program „Dziel się Uśmiechem”, inwestujemy nie tylko w zdrowy uśmiech dzieci, ale również w ich ogólne zdrowie i dobre samopoczucie. Brak odpowiedniej higieny jamy ustnej może bowiem prowadzić do powikłań, nawet tak poważnych jak problemy z sercem czy układem oddechowym. Program „Dziel się Uśmiechem” uczy dzieci prawidłowych nawyków pielęgnacyjnych, co jest kluczowe dla ich zdrowia w przyszłości – zaznacza Profesor Marzena Dominiak, Prezydentka Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.
Dbanie o zdrowy uśmiech przez cały rok
Lato to czas beztroski i zabawy obfitujący w wiele rodzinnych wyjazdów, ale też kolonii czy obozów. Ważne, aby ten czas nie stał się również wakacjami od codziennej rutyny higienicznej. Dlatego podczas wakacji materiały edukacyjne trafią do blisko 16 tysięcy podopiecznych PCK podczas kolonii, półkolonii i pikników edukacyjnych.
– Podczas wakacyjnych wyjazdów dzieci nierzadko z większą częstotliwością spożywają posiłki, głównie w postaci przekąsek. Dlatego tak ważna jest edukacja i przypominanie o prawidłowych nawykach również latem. Należy też pamiętać, że kiedy nie mamy możliwości umycia zębów po jedzeniu czy piciu można, a nawet powinno się sięgnąć po bezcukrową gumę, której żucie przyczynia się do podniesienia poziomu pH w jamie ustnej, remineralizacji szkliwa, a w konsekwencji zmniejszenia ryzyka próchnicy – mówi Profesor Dorota Olczak-Kowalczyk, Prezeska Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej.
Kolejna edycja już jesienią
Orbit „Dziel się Uśmiechem” to inicjatywa realizowana nieprzerwanie od 2013 roku. Zajęcia doskonale wpisują się też w obowiązującą podstawę programową, dostarczając nauczycielom angażujące, ciekawe i wsparte ekspercką wiedzą scenariusze zajęć i materiały dydaktyczne. Dlatego jesienią 2024 roku wystartuje kolejna, już 12. edycja programu. Od września szkoły oraz przedszkola z oddziałami zerówki mogą zgłaszać się do oddziałów PCK w całej Polsce, aby wziąć w niej udział.
– W Mars Polska wierzymy, że każdy zasługuje na zdrowy uśmiech, a prawidłowe nawyki warto kształtować na wczesnym etapie edukacji. Widząc alarmujące dane dotyczące problemu próchnicy u dzieci, 11 lat temu, razem z marką Orbit® zaangażowaliśmy się w realizację programu „Dziel się uśmiechem”. Chcemy kontynuować tę ważną społecznie inicjatywę również w następnym roku szkolnym, dlatego po raz kolejny sfinansujemy realizację programu, aby wspólnie z naszymi partnerami wpływać na poprawę zdrowia jamy ustnej najmłodszych – podsumowuje Monika Piekarska, Kierowniczka ds. Korporacyjnych, Mars Polska.
[1] Monitorowanie stanu zdrowia jamy ustnej populacji polskiej i jego uwarunkowań w latach 2016-2020. Ocena stanu zdrowia jamy ustnej i jego uwarunkowań w populacji polskiej w wieku 6, i 10 oraz 15 lat w 2018 roku, red. Dorota Olczak-Kowalczyk. Oficyna Wydawnicza Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Warszawa 2019.
[2] WHO Global Oral Health Report, 2022 r.
![„W kinie doświadczaj, nie nagrywaj!” Edukacyjny projekt marki Motorola i NAM Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_363515923,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
„W kinie doświadczaj, nie nagrywaj!” Edukacyjny projekt marki Motorola i NAM
![Dorośli pomagają spełnić marzenie przedszkolaków](/files/_uploaded/glownekonf_2124222302,w_299,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Dorośli pomagają spełnić marzenie przedszkolaków
![Sztuczna Inteligencja, a zmiany w edukacji](/files/_uploaded/glownekonf_148655359,w_239,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Sztuczna Inteligencja, a zmiany w edukacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1617144973/n-biznes_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1617144973/n-lifestyle_1.png)
Ochrona środowiska
![](/files/1617144973/sonia-roselli-twng4d9njxo-unsplash,w_274,_small.jpg)
Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych. Branża obawia się utraty konkurencyjności na globalnym rynku
Europejska branża kosmetyczna mierzy się w ostatnich latach z regulacyjnym tsunami, obejmującym cały łańcuch wartości – od pozyskiwania surowców, przez projektowanie opakowań, składy, procesy produkcyjne i ślad węglowy swoich produktów, aż po etykiety i deklaracje marketingowe. Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych, które muszą ponosić nakłady związane z dostosowywaniem się do nowych aktów prawnych. To zaś odbija się na konkurencyjności całego sektora – wskazuje stowarzyszenie Cosmetics Europe, które apeluje do nowego Parlamentu i Komisji Europejskiej o większe wsparcie dla innowacyjności i konkurencyjności europejskiego przemysłu kosmetycznego.
Prawo
Trwają prace nad pierwszym pakietem ułatwień dla biznesu. Założenia drugiego będą znane na przełomie lipca i sierpnia
![](/files/1617144973/filipek-deregulacja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Pierwszy pakiet deregulacyjny, który ma wprowadzić daleko idące ułatwienia dla polskich przedsiębiorców, ma trafić pod obrady Sejmu na przełomie tego i przyszłego roku i wejść w życie z półrocznym vacatio legis, aby firmy miały czas przygotować się do zmian. – Taka od początku była nasza idea: żeby przedsiębiorcy nie byli zaskakiwani – podkreśla dr Mariusz Filipek, pełnomocnik ministra rozwoju ds. deregulacji i dialogu gospodarczego. Jak wskazuje, procedowane zmiany w prawie gospodarczym to nie koniec – MRiT w planach ma już kolejne pakiety deregulacyjne. – Chcielibyśmy, żeby założenia drugiego wybrzmiały już pod koniec lipca, najpóźniej do połowy sierpnia – zapowiada.
Finanse
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
![](/files/1617144973/dej-kadry-foto_1,w_133,r_png,_small.png)
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Szkolenia
![](/files/1617144973/ramka-prawa-akademia-newser_2,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.