Nowe technologie zdominują rynek pracy. Kompetencje przyszłości według nastolatk
W czasie pandemii przekonaliśmy się, jak bardzo nauka, praca czy relacje społeczne mogą być uzależnione od narzędzi cyfrowych. To doświadczenie z pewnością wpłynęło na sposób, w jaki dzisiejsi nastolatkowie, którzy rozpoczną aktywność zawodową za kilka czy kilkanaście lat, myślą o kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji oraz umiejętności. Z ankiety przeprowadzonej przez Fundację Adamed wśród młodzieży w wieku 14-19 lat[1] wynika, że w następnej dekadzie najbardziej cenione na rynku pracy będą znajomość nowych technologii, wiedza z obszaru IT oraz kompetencje STEM, czyli z zakresu nauki, technologii, inżynierii i matematyki.
Według raportu „Future Work Skills 2020” opracowanego przez Institute of Future dla Uniwersytetu w Phoenix w najbliższych dziesięcioleciach w niektórych dziedzinach automatyczne systemy zastąpią pracę człowieka, a w innych obszarach maszyny będą naszymi współpracownikami[2]. Każdego dnia nowe technologie stają się coraz ważniejszym elementem rzeczywistości. Dlatego umiejętność sprawnego poruszania się w świecie technowinek z pewnością będzie cenioną kompetencją na rynku pracy w niedalekiej przyszłości.
To, jak będą kształtować się trendy zawodowe, pokazują wyniki badania przeprowadzonego wśród uczestników zarejestrowanych do 8. edycji programu ADAMED SmartUP. Widać w nich wyraźną zmianę z cenionych dziś kompetencji miękkich, takich jak samorozwój, kreatywność czy przedsiębiorczość, na te bardziej twarde, m.in. umiejętność sprawnego posługiwania się nowymi technologiami. Według 40% nastolatków za 10 lat będzie to najbardziej pożądana zdolność na rynku pracy.
Z kolei wiedza z obszaru IT to wybór 36% badanych, a kompetencje z zakresu nauki, technologii, inżynierii i matematyki wskazał co trzeci ankietowany. Tuż za podium znalazły się też kompetencje cyfrowe, które zdobyły 1/4 głosów. Pierwszą z kompetencji miękkich w tym zestawieniu – kreatywność – wybrało natomiast 22% badanych nastolatków.
Dla porównania w pytaniu, jakie kompetencje są dziś najbardziej potrzebne na rynku pracy, największa część uczestników ankiety wskazała zdolności interpersonalne i komunikacyjne (35%). Na drugim miejscu znalazła się przedsiębiorczość (30%), a na trzecim – umiejętność pracy z nowymi technologiami wskazana przez ponad 1/4 respondentów. Niewiele mniej osób wybrało również odporność na stres.
Jak nastolatkowie postrzegają siebie?
Uczestnicy programu ADAMED SmartUP to przede wszystkim osoby zainteresowane przedmiotami ścisłymi i przyrodniczymi. Z badania wynika, że niemal 90% z nich uważa umiejętność aktywnego uczenia się i zdobywania nowej wiedzy za przydatną w szkole i w pracy projektowej poza nią. W przypadku kompetencji potrzebnych na etapie edukacji dokładnie 44% osób wybrało samorozwój, 36% – kreatywność i umiejętność zarządzania czasem, a 26% – zdolność krytycznego myślenia.
Zdecydowana większość uczestników ankiety (90%) uważa, że jest empatyczna i kreatywna. Ponad 3/4 osób ocenia, że jest przedsiębiorcza, a 70% uznaje się za speców od nowych technologii. Jako innowatora określa siebie 2/3 badanych nastolatków. Po zajęciach ankietowani najchętniej czytają książki, słuchają muzyki lub grają na instrumentach i uprawiają sport. Niemal co dziesiąty nastolatek odpowiedział, że w wolnym czasie chętnie zajmuje się pracą naukową.
Osoby, które wzięły udział w badaniu, nierzadko planują związać swoją przyszłość zawodową ze światem nauki. Najczęściej wybierane przez nich odpowiedzi dotyczące kompetencji potrzebnych w pracy naukowca to zdolność krytycznego myślenia, samorozwój i kreatywność.
W czasach postępującej cyfryzacji, szybkiej wymiany informacji i często nieograniczonego dostępu do internetu bardzo ważna staje się również umiejętność autoprezentacji. Uczniowie mogli przekonać się o tym m.in. podczas nauki zdalnej. Jednak ponad 1/3 ankietowanych nastolatków uważa wystąpienia publiczne za swoją najsłabiej rozwiniętą umiejętność.
Szansa rozwoju dla innowatorów ciekawych świata
– Wnioski z tegorocznej ankiety, będącej częścią procesu rekrutacyjnego do nowej edycji programu ADAMED SmartUP, to dla nas cenne źródło informacji o tym, jakie potrzeby mają jego uczestnicy. Wspieramy rozwój młodych utalentowanych osób m.in. podczas innowacyjnego obozu naukowego. Każdego roku bierze w nim udział 50 uczniów z całej Polski, którzy mają możliwość poszerzania swojej wiedzy o zagadnienia nieomawiane w szkole, a także doskonalenia umiejętności miękkich, takich jak wystąpienia publiczne czy skuteczna komunikacja w grupie – mówi Martyna Strupczewska z Fundacji Adamed.
Rekrutacja do nowej edycji programu ADAMED SmartUP trwa do 15 stycznia 2022 r. Aby wziąć w niej udział, trzeba zarejestrować się na stronie adamedsmartup.pl i zagrać w punktowaną grę online. Osoby, które najlepiej poradzą sobie w grze i podczas rozmów kwalifikacyjnych, będą miały szansę na udział w letnim innowacyjnym obozie naukowym, rocznym indywidualnym programie konsultacji edukacyjnych i zdobycie stypendium finansowego.
[1] W badaniu przeprowadzonym od 1 września do 4 listopada 2021 r. wzięło udział 1500 nastolatków w wieku 14-19 lat. Ankieta była dostępna dla wszystkich osób zarejestrowanych do 8. edycji programu ADAMED SmartUP.
[2] Raport „Future Work Skills 2020” przygotowany przez Institute for the Future dla Instytutu Badawczego Uniwersytetu w Phoenix, https://alogic.pl/blog/raport-kompetencje-zawodowe-przyszlosci-2020-institute-for-the-future.
Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
Acer i Google wspierają współczesną edukację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
W tym tygodniu Grupa Żywiec uruchomiła w Elblągu nową linię do produkcji piwa w puszce. Dwukrotnie szybsza od dotychczasowej zwiększyła zdolności produkcyjne browaru o 30 proc. Poza poprawą efektywności nowa technologia ma także wpłynąć na obniżenie śladu węglowego zakładu. Pozwoli bowiem zredukować zużycie ciepła, wody i energii elektrycznej.
Media i PR
Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa
Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.
Ochrona środowiska
Sektor budowlany coraz bardziej skupia się na celach dekarbonizacji. Firmom potrzebne jest jednak wsparcie finansowe i legislacyjne
Sektor budowlany coraz mocniej koncentruje się na realizacji celów dekarbonizacji. Przed polskim budownictwem stoją liczne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, redukcją emisji CO2 oraz dostosowaniem się do unijnych regulacji wspierających te działania. Cała branża już inwestuje w zielone technologie i innowacje, ale by skutecznie realizować założenia dekarbonizacji, konieczne jest wsparcie – zarówno finansowe, jak i legislacyjne.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.