Komunikaty PR

Nowe technologie zdominują rynek pracy. Kompetencje przyszłości według nastolatk

2021-11-22  |  12:05
Biuro prasowe
Do pobrania Info pras ( 0.06 MB )

W czasie pandemii przekonaliśmy się, jak bardzo nauka, praca czy relacje społeczne mogą być uzależnione od narzędzi cyfrowych. To doświadczenie z pewnością wpłynęło na sposób, w jaki dzisiejsi nastolatkowie, którzy rozpoczną aktywność zawodową za kilka czy kilkanaście lat, myślą o kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji oraz umiejętności. Z ankiety przeprowadzonej przez Fundację Adamed wśród młodzieży w wieku 14-19 lat[1] wynika, że w następnej dekadzie najbardziej cenione na rynku pracy będą znajomość nowych technologii, wiedza z obszaru IT oraz kompetencje STEM, czyli z zakresu nauki, technologii, inżynierii i matematyki.

Według raportu „Future Work Skills 2020” opracowanego przez Institute of Future dla Uniwersytetu w Phoenix w najbliższych dziesięcioleciach w niektórych dziedzinach automatyczne systemy zastąpią pracę człowieka, a w innych obszarach maszyny będą naszymi współpracownikami[2]. Każdego dnia nowe technologie stają się coraz ważniejszym elementem rzeczywistości. Dlatego umiejętność sprawnego poruszania się w świecie technowinek z pewnością będzie cenioną kompetencją na rynku pracy w niedalekiej przyszłości.

To, jak będą kształtować się trendy zawodowe, pokazują wyniki badania przeprowadzonego wśród uczestników zarejestrowanych do 8. edycji programu ADAMED SmartUP. Widać w nich wyraźną zmianę z cenionych dziś kompetencji miękkich, takich jak samorozwój, kreatywność czy przedsiębiorczość, na te bardziej twarde, m.in. umiejętność sprawnego posługiwania się nowymi technologiami. Według 40% nastolatków za 10 lat będzie to najbardziej pożądana zdolność na rynku pracy.

Z kolei wiedza z obszaru IT to wybór 36% badanych, a kompetencje z zakresu nauki, technologii, inżynierii i matematyki wskazał co trzeci ankietowany. Tuż za podium znalazły się też kompetencje cyfrowe, które zdobyły 1/4 głosów. Pierwszą z kompetencji miękkich w tym zestawieniu – kreatywność – wybrało natomiast 22% badanych nastolatków.

Dla porównania w pytaniu, jakie kompetencje są dziś najbardziej potrzebne na rynku pracy, największa część uczestników ankiety wskazała zdolności interpersonalne i komunikacyjne (35%). Na drugim miejscu znalazła się przedsiębiorczość (30%), a na trzecim – umiejętność pracy z nowymi technologiami wskazana przez ponad 1/4 respondentów. Niewiele mniej osób wybrało również odporność na stres.

Jak nastolatkowie postrzegają siebie?

Uczestnicy programu ADAMED SmartUP to przede wszystkim osoby zainteresowane przedmiotami ścisłymi i przyrodniczymi. Z badania wynika, że niemal 90% z nich uważa umiejętność aktywnego uczenia się i zdobywania nowej wiedzy za przydatną w szkole i w pracy projektowej poza nią. W przypadku kompetencji potrzebnych na etapie edukacji dokładnie 44% osób wybrało samorozwój, 36% – kreatywność i umiejętność zarządzania czasem, a 26% – zdolność krytycznego myślenia.

Zdecydowana większość uczestników ankiety (90%) uważa, że jest empatyczna i kreatywna. Ponad 3/4 osób ocenia, że jest przedsiębiorcza, a 70% uznaje się za speców od nowych technologii. Jako innowatora określa siebie 2/3 badanych nastolatków. Po zajęciach ankietowani najchętniej czytają książki, słuchają muzyki lub grają na instrumentach i uprawiają sport. Niemal co dziesiąty nastolatek odpowiedział, że w wolnym czasie chętnie zajmuje się pracą naukową.

Osoby, które wzięły udział w badaniu, nierzadko planują związać swoją przyszłość zawodową ze światem nauki. Najczęściej wybierane przez nich odpowiedzi dotyczące kompetencji potrzebnych w pracy naukowca to zdolność krytycznego myślenia, samorozwój i kreatywność.

W czasach postępującej cyfryzacji, szybkiej wymiany informacji i często nieograniczonego dostępu do internetu bardzo ważna staje się również umiejętność autoprezentacji. Uczniowie mogli przekonać się o tym m.in. podczas nauki zdalnej. Jednak ponad 1/3 ankietowanych nastolatków uważa wystąpienia publiczne za swoją najsłabiej rozwiniętą umiejętność.

Szansa rozwoju dla innowatorów ciekawych świata

Wnioski z tegorocznej ankiety, będącej częścią procesu rekrutacyjnego do nowej edycji programu ADAMED SmartUP, to dla nas cenne źródło informacji o tym, jakie potrzeby mają jego uczestnicy. Wspieramy rozwój młodych utalentowanych osób m.in. podczas innowacyjnego obozu naukowego. Każdego roku bierze w nim udział 50 uczniów z całej Polski, którzy mają możliwość poszerzania swojej wiedzy o zagadnienia nieomawiane w szkole, a także doskonalenia umiejętności miękkich, takich jak wystąpienia publiczne czy skuteczna komunikacja w grupie – mówi Martyna Strupczewska z Fundacji Adamed.

Rekrutacja do nowej edycji programu ADAMED SmartUP trwa do 15 stycznia 2022 r. Aby wziąć w niej udział, trzeba zarejestrować się na stronie adamedsmartup.pl i zagrać w punktowaną grę online. Osoby, które najlepiej poradzą sobie w grze i podczas rozmów kwalifikacyjnych, będą miały szansę na udział w letnim innowacyjnym obozie naukowym, rocznym indywidualnym programie konsultacji edukacyjnych i zdobycie stypendium finansowego.


[1] W badaniu przeprowadzonym od 1 września do 4 listopada 2021 r. wzięło udział 1500 nastolatków w wieku 14-19 lat. Ankieta była dostępna dla wszystkich osób zarejestrowanych do 8. edycji programu ADAMED SmartUP.


[2] Raport „Future Work Skills 2020” przygotowany przez Institute for the Future dla Instytutu Badawczego Uniwersytetu w Phoenix, https://alogic.pl/blog/raport-kompetencje-zawodowe-przyszlosci-2020-institute-for-the-future.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Najlepsi innowatorzy w Polsce. Znamy zwycięzców Explory 2024 Biuro prasowe
2024-11-15 | 01:00

Najlepsi innowatorzy w Polsce. Znamy zwycięzców Explory 2024

Do tegorocznej edycji prestiżowego konkursu dla młodych innowatorów zgłoszonych zostało rekordowe 334 projektów, 33 z nich dotarły do wielkiego Finału. Podczas trzech dni
Edukacja Program edukacyjny Next Engineers w Polsce
2024-11-14 | 15:00

Program edukacyjny Next Engineers w Polsce

Fundacja GE Aerospace ogłosiła nawiązanie współpracy z Fundacją Perspektywy w celu uruchomienia programu edukacyjnego Next Engineers w Polsce. Warszawa została wybrana jako pierwsza z
Edukacja Świat Młodych Badaczy odkrywa tajemnice nauki
2024-11-09 | 09:30

Świat Młodych Badaczy odkrywa tajemnice nauki

Jak działa szampon? Dlaczego jajko dryfuje w wodzie? Jak rozdzielić kolor flamastra na więcej barw? Te i inne pytania znajdą odpowiedzi w nowych scenariuszach lekcji przygotowanych w ramach

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.