Nie tracić talentów – kampania ,,Nauka bez Barier’’
Podstawowym celem projektu, realizowanego pod patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jest zwiększenie dostępności edukacji akademickiej i nauki dla osób z niepełnosprawnościami.
Głównym elementem kampanii jest platforma edukacyjno-informacyjna www.naukabezbarier.pl. To pierwsze tego typu w Polsce i najważniejsze narzędzie dedykowane środowiskom akademickim - w tym osobom z niepełnosprawnością - oraz przedsiębiorcom.
W Polsce po 1989 roku udało się wiele zrobić w dziedzinie dostępności edukacji na poziomie wyższym dla osób niepełnosprawnych. Na progu przemian ustrojowych i gospodarczych na studiach było zarejestrowanych ledwie kilkaset osób niepełnosprawnych i był to ułamek procenta społeczności akademickiej w całym kraju. Teraz stanowią one przeciętnie ok. 2 proc. wszystkich studentów - obecnie to grupa około 25 tys. żaków.
Ponadto, jak ocenia Najwyższa Izba Kontroli wśród osób niepełnosprawnych nadal niewielki jest odsetek studentów. ,,Mimo poprawy warunków stwarzanych przez uczulenie dla osób z niepełnosprawnością, ich udział w populacji wszystkich osób zaliczanych do tej grupy społecznej jest wielokrotnie niższy od takiego samego wskaźnika ustalonego dla osób sprawnych. Wśród nich wynosi on około 3,6%, podczas gdy studenci niepełnosprawni stanowią tylko 0,4 proc ogółu tej grupy’’. Ponadto w siedmiu, spośród 15 - stu skontrolowanych przez NIK uczelni, proces kształcenia osób z niepełnosprawnością wciąż nie odbywał się na zasadach, które dotyczyły osób sprawnych. I było to związane nie tylko z barierami architektonicznymi, ale także wynikało z utrudnień w dostępie do pełnej oferty dydaktycznej.
Ten stan ma zmieniać kampania Nauka Bez Barier. Jej głównymi celami są: aktywizacja osób niepełnosprawnych do korzystania z oferty studiów wyższych i podejmowania działalności naukowej oraz zwiększenie dostępności uczelni i środowisk akademickich dla osób z niepełnosprawnością.
Jak podkreśla prof. dr hab. n. med. Janusz Kocki, przewodniczący Rady Naukowej Fundacji Neuron Plus - organizatora projektu – W ramach kampanii Nauka bez Barier chodzi również o zachęcenie uczelni do rozszerzenia swojej oferty edukacyjnej i naukowej, nie tylko dla osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawności, ale również dla osób nieposiadających orzeczenia z chorobami przewlekłymi, czy też z zespołem Aspergera lub z dysleksją. Chodzi o to, abyśmy jako społeczeństwo nie stracili żadnego naukowego talentu, bo są to wartościowi ludzie, którzy dzięki swojej wiedzy mogą w przyszłości przyczynić się do rozwoju kraju.
Strona internetowa www.naukabezbarier.pl stanowi kompendium wiedzy dla osób z niepełnosprawnością, środowiska akademickiego oraz przedsiębiorców. Platforma umożliwia m.in. wzajemną współpracę i wymianę doświadczeń oraz prezentację badań i projektów. Ten portal to także akcelerator, dzięki któremu zostaną zintegrowane pomysły, innowacje oraz projekty o wysokim potencjale promujące polską naukę. Dotąd w Polsce nie było projektu o takim charakterze, który łączyłby interesy środowisk kandydatów na studia, studentów, naukowców, uczelni i przedsiębiorców.

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.