Komunikaty PR

Nauczanie o migracji. Nowy raport Fundacji Szkoła z Klasą.

2024-10-10  |  01:00

Nauczanie o migracji to jeden z kluczowych elementów edukacji obywatelskiej i kształtowania wrażliwości społecznej. Jak wynika z nowego raportu międzynarodowego programu Niewidoczne Historie, temat ten w szkołach traktowany jest dość przedmiotowo i często nie jest wolny od stereotypowego spojrzenia, polityki czy po prostu obaw. Dlatego według Fundacji Szkoła z Klasą warto w szkołach przyjrzeć się bliżej temu tematowi i nauczać nie tylko o nim jako zjawisku, ale rozmawiać o jego wielowymiarowości, przybliżając historię osób z doświadczeniem migracji. 

 

Opublikowany przez Fundację Szkoła z Klasą raport badawczy pt.: „Niewidoczne historie - Kształtowanie wspólnych narracji o współczesnych europejskich migracjach” to podsumowanie badań zrealizowanych w ramach międzynarodowego programu Niewidoczne Historie (ang. Invisible Stories). Zawiera wyniki analizy: treści programów nauczania, materiałów dydaktycznych, narracji w social mediach i mediach tradycyjnych oraz wywiadów z edukatorami, nauczycielkami oraz ekspertami ds. migracji i tożsamości europejskiej. Z raportu jasno wynika, że temat przemieszczania się ludności w szkołach, także polskich, pojawia się dość rzadko i głównie przedstawiany jest jako problem lub ilościowe zjawisko. Raport podkreśla znaczenie prezentowania zrównoważonego poglądu, który obejmuje zarówno pozytywne, jak i negatywne aspekty migracji. W nauczaniu o niej brakuje także ludzkiego, empatycznego podejścia – prowadzenia rozmów z uczniami i uczennicami o drugim człowieku, jego potrzebach i motywacjach, a także o niewidocznych aspektach migracji i jej wieloaspektowości.

Dominujące narracje nt. migracji

Raport programu Niewidoczne Historie wskazuje różnice i zbieżności w nauczaniu i przekazie medialnym na temat migracji w Polsce, Hiszpanii i Belgii. Na podstawie badań można wywnioskować, że w Belgii dyskurs publiczny komplikuje wysoce upolitycznione środowisko, w którym m.in. populizm i organizacje antyimigracyjne  przyczyniają się do wywoływania strachu, dezinformacji i oporu wobec migrantów. W Polsce zaś  znaczący wpływ ma kontekst rosyjskiej agresji  na Ukrainę, który dodatkowo przyczynia się do wrażliwości w tematach związanych z migracją zza wschodniej granicy kraju. Z kolei w Hiszpanii sugeruje się, że ogólna populacja postrzega to zjawisko przez pryzmat sensacyjnego sposobu, w jaki jest ono często przedstawiane w mediach. Ponadto, widoczne są rosnące napięcia pomiędzy osobami przyjezdnymi a grupami antyimigranckimi, a to skutkuje  coraz większymi podziałami społecznymi. Problemy gospodarcze, ograniczone zasoby i napięcia społeczno-polityczne mają więc duży wpływ w każdym kraju na nastawienie do tej kwestii i tworzenie nacechowanej emocjonalnie narracji. Z tego powodu według Fundacji Szkoła z Klasą, temat ten wymaga szerszej perspektywy i uchwycenia jego wieloaspektowości, gdyż to może pomóc w zrozumieniu jego faktycznej istoty. - O migracji warto rozmawiać nieco szerzej. Umieszczając ją nie tylko w kontekście historycznym, geograficznym, ale także, a nawet przede wszystkim  społecznym. Ważne jest mówienie o jej różnych rodzajach, prezentowanie zrównoważonego poglądu, który obejmuje zarówno pozytywne, jak i negatywne aspekty. Z badań programu wynika, że istnieje wyraźna potrzeba kwestionowania dominujących dyskursów. Warto dbając o wartościową edukację obywatelską zachęcać młodych ludzi do krytycznego myślenia, wolnego od stereotypowego spojrzenia - o tym, czym jest migracja, z czego wynika i jakie motywacje i historie są z nią związane – mówi Izabela Meyza z Fundacji Szkoła z Klasą. 

Kształtowanie społeczeństwa obywatelskiego – rekomendacje 

Zgodnie z kierunkami polityki oświatowej MEN, polskie szkoły powinny być miejscem, gdzie kształtowane są postawy społeczne, patriotyczne oraz odpowiedzialność za region i ojczyznę. Nauczanie o migracji jest jednym z istotnych elementów służących właśnie temu celowi. Dlatego warto poruszać jej temat podczas zajęć z historii, geografii, edukacji obywatelskiej, a nawet lekcji wychowawczych czy edukacji wczesnoszkolnej.  Istotne podczas zajęć jest pokazywanie jej różnorodnych form i wyjaśnienie różnic pomiędzy nimi. Migracji międzynarodowej czy wewnętrznej towarzyszą inne motywacje niż choćby migracji ekonomicznej i o tym warto rozmawiać. 

Autorzy raportu zwracają także uwagę na potrzebę tworzenia adaptowalnych narzędzi edukacyjnych - dostosowanych do różnych kontekstów krajowych, przy zachowaniu jednolitej narracji. Rekomendują wzbogacenie nauczania o migracji o prawdziwe historie migrantów oraz rozmowę o stereotypach, czy dezinformacji. Sugerują stosowanie angażujących metod pracy z uczniami, takich jak: opowiadanie historii, odgrywanie ról i różnorodne podejścia oparte na interakcji i aktywnym uczestnictwie ze strony uczniów. Podkreślają też, że dzielenie się osobistymi historiami i doświadczeniami może pomóc w humanizowaniu tematu, rozwijaniu empatii wśród uczniów i kwestionowaniu istniejących przekonań. Według nich przydatne jest również umożliwianie uczniom i uczennicom angażowania się w konflikt poznawczy poprzez napotykanie informacji, które podważają ich dotychczasowe poglądy i skłaniają ich do ponownego rozważenia swoich perspektyw.

Kształcenie wrażliwości społecznej i zaangażowania obywatelskiego to jeden z priorytetów Fundacji Szkoła z Klasą. W 2022 r. tuż po wybuchu wojny wraz z Plan International fundacja zrealizowała program Razem w Klasie, w którym stworzono dla nauczycieli i nauczycielek materiały do pracy w klasach wielokulturowych. Aktualnie prowadzone są dwa międzynarodowe programy służące kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego. Refugin, w którym tworzony jest darmowy kurs e-learningowy dla osób z doświadczeniami uchodźczymi oraz Niewidoczne Historie, którego pierwszym etapem było przygotowanie wyżej omawianego raportu, a następnym będzie opracowanie materiałów edukacyjnych ułatwiających nauczanie o przemieszczaniu się ludności. - Lekcje o migracji są niezwykle potrzebne. Warto zdać sobie sprawę z tego, że polska szkoła przestaje być monokulturowa, a rozmowa o tym i niewidocznych historiach osób migrujących pozwoli dzieciom i młodzieży lepiej zrozumieć jej istotę i dzięki temu przyjąć z większą otwartością uczniów i uczennice z doświadczeniem uchodźstwa. Nauczycielki i nauczyciele w tym zadaniu niestety pozostali sami sobie, dlatego dokładamy wszelkich starań, aby pomóc im w tym nowym zadaniu, nie tylko nauczania o migracji, ale także integrowania społeczności rodziców i uczniów klas wielokulturowych – mówi Izabela Meyza. 

Raport „Niewidoczne historie - Kształtowanie wspólnych narracji o współczesnych europejskich migracjach”: https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/niewidoczne-historie-raport-badawczy-2024/

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli Biuro prasowe
2025-05-22 | 10:00

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli

Sprawdzone źródła wiedzy, nowoczesne narzędzia edukacyjne i nieodpłatny wstęp na spektakle w teatrze ekologicznym. Powraca program dla wyróżniających się
Edukacja Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków
2025-04-14 | 06:00

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Według danych World Economic Forum [1] do 2030 roku aż 39 proc. obecnych kompetencji zawodowych będzie wymagało aktualizacji lub stanie się zbędne. Przyszłość rynku pracy
Edukacja Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
2024-12-17 | 11:10

Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25

W dniach 10–12 listopada 2025 roku Warszawa stanie się centrum dyskusji o przyszłości europejskiego lotnictwa. Lazarski Aviation Academy będzie gospodarzem Europejskiej Konferencji

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Konsument

Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.

Edukacja

Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.

Transport

Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.