Najnowocześniejsza szkoła w Polsce? Lublin pokazuje jak to się robi
Kompleks Zespołu Szkół nr 13 w Lublinie tworzą przedszkole i szkoła podstawowa. W sumie do użytku oddano aż 13 tys. mkw. powierzchni. Znajdują się tu nie tylko sale wykładowe i stołówka. Szkołę wyróżnia bardzo rozbudowana część pomieszczeń towarzyszących w tym: sala gimnastyczna z widownią na ponad 300 osób, sala fitness i siłownia, a także sala na 310 miejsc zaplanowana jako koncertowa, a jednocześnie kinowo-teatralna.
Rzeczywistość jak z filmu
Patrząc na zastosowane rozwiązania techniczne trudno uwierzyć, że to szkolna rzeczywistość, a nie scenografia do filmu. Na zakupu nowoczesnego sprzętu wydano ok. 7 mln zł. Uczniowie i nauczyciele będą więc mogli korzystać z ekranów interaktywnych, zamontowano klimatyzację i system nagłośnienia w całym budynku, a w salę koncertową, położoną na najwyższej kondygnacji, wyposażono w technologię kinową.
- W auli zarówno na suficie jak i na ścianach znalazły się akustyczne płyty Heradesign. To panele
z wełny drzewnej, które kształtują przyjazną, odpowiednią dla użytkowników akustykę. W sali koncertowej jest ona szczególnie istotna – wyjaśnia Romuald Wilk, doradca ds. projektów z firmy Knauf Ceiling Solutions.
Projektant Michał Otomański z łódzkiej pracowni architektonicznej wspólnie z władzami samorządowymi zadbali przede wszystkim o komfort uczniów i kadry pedagogicznej. Szkoła zaskakuje więc nie tylko funkcjonalnym designem i dodatkowymi pomieszczeniami do różnych aktywności, ale też brakiem nadmiernego hałasu. Ten ostatni problem rozwiązano właśnie poprzez zastosowanie akustycznych paneli. Zamontowano je przede wszystkim w klasach i na korytarzach szkolnych. W salach lekcyjnych obniżają pogłos, przez co poprawiają zrozumiałość mowy. Uczniowie, nawet ci z ostatnich ławek, mogą więc bez problemu usłyszeć i zrozumieć co mówi nauczyciel. Z kolei na korytarzu obniżają hałas, który w czasie przerw potrafi być wyjątkowo męczący dla dzieci, gdyż sięga nawet ponad 80 – 90 dB. To mniej więcej tak jakby przebywać cały czas w zasięgu głośnej muzyki lub hałasu ulicznego.
Nadmierny hałas to jedna z największych bolączek polskich obiektów edukacyjnych. A lubelska szkoła nr 58 przygotowana jest na przyjęcie 550 uczniów, więc choćby z uwagi na jej skalę konieczne było przemyślenie akustyki, tak by pomagała w nauce, a nie męczyła dzieci.
Wyciszająca jest też kolorystyka wewnątrz szkoły. Choć na zewnętrz bryła budynku mieni się żywymi kolorami, w środku architekci postawili na stonowane barwy – biel, szarość, blady niebieski czy kolor kremowy. Jedynie w salach lekcyjnych żywym akcentem są żółte podłogi i krzesła. Ten soczysty kolor wpisuje się w najnowsze trendy wnętrzarskie, bowiem właśnie barwa żółta została okrzyknięta kolorem roku 2021.
Budynek jak kameleon
Jak wyjaśnia autor projektu, architekt Michał Otomański obiekty dedykowane dzieciom powinny być projektowane z szczególną dbałością o dobór kolorów, które odgrywają rolę, zarówno w identyfikacji architektury, jak i sposobie jej postrzegania oraz samopoczuciu użytkowników. - Interakcje kolorów są ważne w projektowaniu i nieuniknione, tak samo jak powszechność zjawisk naturalnych dla budynku: światło i cień, błękit nieba i czerń nocy. Idea elewacji opiera się o zestawienie szarego tła pokrytego zwykłym tynkiem, z którego wystają kolorowe, błyszczące, „pudełka”. Efekt taki udało się uzyskać dzięki zastosowaniu tafli kolorowego szkła na tej części elewacji co powoduje, że pierwotnie pastelowe kolory zmieniają swój kolor w zależności od pory dnia i pogody, niczym kameleon dostosowując się do otoczenia i pokazując je w swoim odbiciu – wyjaśnia koncepcję projektową architekt.
Michał Otomański podkreśla, że kolorystyka elewacji budynku nie jest przypadkowa i zarazem na tyle spójna oraz konsekwentna, że jej zasady przenikają do wnętrz budynku. - Kolory wewnątrz są dużo bardziej stonowane, przez co wpływają wyciszająco. Piękny naturalny kolor drewna sufitów akustycznych, szarość ścian i pastelowe zielono-żółte kolory dominują w pomieszczeniach do nauki i zabawy – opowiada projektant.
Budynek zlokalizowany przy ul. Berylowej 7 zasilany jest ekologiczną energią z paneli fotowoltaicznych.

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.