Media społecznościowe sposobem na zwiększenie liczby oddawanych elektrośmieci
W Centrum Elektroekologii w Warszawie odbył się wyjątkowy Hackathon, w ramach którego młodzi ludzie mogli zaprezentować swoje pomysły na zwiększenie liczby oddawanych elektrośmieci w swojej grupie wiekowej. Zwycięski zespół otrzymał nagrody w postaci urządzeń firmy Samsung oraz przepustkę do półfinału III edycji programu edukacyjnego Solve for Tomorrow, który startuje już w listopadzie.
Nastolatkowie często są bardzo wrażliwi na kwestie dotyczące ochrony środowiska i stają na czele wielu akcji proekologicznych. Są świadomi tego, że codzienne nawyki mają znaczący wpływ na losy naszej planety. Czasem potrzebują jedynie zachęty i merytorycznego wsparcia ze strony dorosłych, by rozwinąć swoje kreatywne pomysły. Dlatego też taka inicjatywa, jak Hackathon w Centrum Elektroekologii, to świetny sposób, by ułatwić młodym ludziom dopracowanie ich projektu pod okiem wybitnych ekspertów oraz zachęcić ich do dalszych aktywności na rzecz ochrony środowiska.
Do Hackathonu mogły zgłaszać się zespoły złożone z uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski. W pierwszym etapie mieli przygotować zadanie zgłoszeniowe, czyli opisać w maksymalnie 2000 znaków swój pomysł na zwiększenie liczby oddawanych elektrośmieci przez młodzież. Następnie spośród zgłoszonych drużyn wybrano 5 zespołów, które wykazały się najbardziej innowacyjnym podejściem. Zostały one zaproszone do finałowego etapu, który odbył się 28 października b.r. w Centrum Elektroekologii w Warszawie. Uczniowie przez cały dzień pod okiem wybitnych ekspertów i trenerów edukacyjnych dopracowywali swoje pomysły, a następnie prezentowali je przed jury i innymi uczestnikami.
– Bardzo cenimy sobie tego typu wydarzenia, ponieważ jest to okazja do spotkania się z młodzieżą i sprawdzenia efektów naszej pracy. Po jakości zgłoszeń w drugiej edycji ElektroEkologicznego Hackathonu widzimy, że świadomość na temat elektrośmieci rośnie i że wiedza, którą stale przekazujemy, przekłada się na konkretne rozwiązania – mówi Anna Podsiadło, Marketing Manager w ElektroEko.
Decyzją jurorów I miejsce zdobył zespół z Liceum Ogólnokształcącego DobraTU im. Tosi Kozłowskiej w Warszawie. Zwycięski zespół przygotował pomysł na profil i kampanie dot. elektrośmieci w mediach społecznościowych. Grupa podczas finału ElektroEkologicznego Hackathonu przygotowała już kilka materiałów, które zaprezentowała przed Jury. Wykorzystali też różnego rodzaju technologie.
W nagrodę zarówno uczniowie, jak i ich opiekun otrzymali smartwatche GALAXY Watch5, 2-godzinne szkolenie z publicznych wystąpień z trenerami z I’MPRO IMPRO oraz nagrody rzeczowe od firmy CARGO by OWEE. Ponadto zespół został zaproszony do półfinału III edycji programu Solve for Tomorrow, w ramach którego będzie mógł pracować nad udoskonaleniem swojego projektu i tym samym kontynuować swoją ekomisję.
II miejsce zajął zespół z I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Legnicy, a III miejsce Szkoła Mistrzostwa Sportowego Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim. W nagrodę uczniowie i ich nauczyciele otrzymali słuchawki Samsung GALAXY Buds Live oraz prezenty rzeczowe od firmy CARGO by OWEE.
Partnerami Hackathonu byli: Cyfrowy Dialog, UNEP/GRID-Warszawa w ramach programu Climate Leadership, CIC Warsaw, CARGO by OWEE.
Centrum ElektroEkologii to pierwsze tego typu miejsce w Europie, którego celem jest edukacja młodzieży na temat właściwego postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Centrum powstało z inicjatywy ElektroEko Organizacji Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego SA, partnerem strategicznym jest firma Samsung, a partnerem merytorycznym – Cyfrowy Dialog.

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.