KOWR podsumował „Program dla szkół” oraz finał „Muzycznego wyzwania Chrumasa"
Unijny „Program dla szkół”, jako kontynuacja wcześniejszych wieloletnich działań Komisji Europejskiej pn. „Owoce i warzywa w szkole” oraz „Mleko w szkole”, już 7 lat towarzyszy dzieciom i uczy, jak jeść smacznie i zdrowo. Od początku funkcjonowania projektu do szkół dostarczono blisko 1,5 mld porcji owocowo-warzywnych oraz mlecznych za łącznie ok. 1,2 mld złotych.
12 czerwca na konferencji prasowej przybliżono ideę oraz realizację „Programu dla szkół”. Tego dnia odbyła się również premiera nowych odcinków plebiscytu „Muzyczne wyzwanie Chrumasa”, które promują „Program dla szkół” w szkołach podstawowych.
Według raportu World Health Organization z nadwagą boryka się 1 na 3 chłopców oraz 1 na 5 dziewczynek w wieku 6-9 lat. Wśród jej przyczyn WHO podaje: napoje słodzone, żywność typu fast food, zbyt małą ilość owoców i warzyw w codziennej diecie i brak aktywności fizycznej. Odpowiedzią na ten palący problem jest projekt „Program dla szkół” finansowany ze środków Unii Europejskiej oraz z budżetu krajowego realizowany w Polsce przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. W środę, 12 czerwca, omówiono założenia oraz realizację „Programu dla szkół”. W konferencji uczestniczyli: Henryk Smolarz, Dyrektor Generalny KOWR, Marek Cieśliński, Dyrektor Departamentu Rolnictwa Ekologicznego i Jakości Żywności MRiRW, Anna Taraszewska, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – PIB, oraz Grzegorz Łapanowski, ekspert kulinarny.
„Program dla szkół” w Polsce
W kończącym się właśnie II semestrze roku szkolnego 2023/2024 w „Programie dla szkół” uczestniczy ok. 90% uczniów z grupy docelowej. Owoce i warzywa trafiają do ok. 1,75 mln dzieci z klas I–V uczęszczających do 11,7 tys. szkół podstawowych, zaś produkty mleczne do ok. 1,75 mln uczniów z 11,8 tys. placówek. W programie realizowane są również działania edukacyjne. Tylko w tym roku szkolnym przygotowano 3200 warsztatów edukacyjnych, po 200 w każdym województwie. W czerwcu odbywają się wycieczki do gospodarstw rolnych (np. zagród edukacyjnych), po 20 w każdym województwie, łącznie 320.
„Program dla szkół” w Warszawie i w woj. mazowieckim
W woj. mazowieckim „Programem dla szkół” objętych jest prawie 1500 szkół podstawowych, w 1448 placówkach 270,45 tys. dzieci z klas I–V otrzymuje owoce i warzywa, zaś w 1495 szkołach 271,42 tys. dzieci – mleko i inne produkty mleczne. W samej Warszawie są to 304 szkoły podstawowe, w których owoce i warzywa otrzymuje ok. 91,3 tys. dzieci z klas I–V oraz ok. 90,3 tys. uczniów, którzy uczestniczą w komponencie mlecznym.
Polska jest jednym z liderów „Programu dla szkół”
Biorąc pod uwagę budżet, skalę realizacji, w szczególności odsetek uczestniczących szkół, Polska jest jednym z liderów „Programu dla szkół” w Unii Europejskiej, obok Niemiec, Włoch, Rumunii, Szwecji i Hiszpanii. W całej Europie w programie bierze udział ok. 17,5 mln dzieci ze 134 tys. placówek oświatowych, z czego najliczniejszą grupę stanowią uczniowie z Niemiec, Szwecji, Hiszpanii i Polski.
– Projekt w Polsce obecny jest tak naprawdę od 2004 r., czyli od wejścia naszego kraju do Unii Europejskiej. Jesteśmy jednym z jego liderów we Wspólnocie. Nie udałoby się to gdyby nie współpraca wielu podmiotów: Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, ale również dyrektorów szkół i innych osób w niego zaangażowanych. Coraz więcej dzieci w Polsce ma nadwagę, to jeden z głównych problemów naszego społeczeństwa. Działania takie jak warsztaty, wycieczki oraz zajęcia realizowane w ramach „Programy dla szkół” odgrywają bardzo istotną rolę w walce z otyłością wśród najmłodszych – powiedział Marek Cieśliński, Dyrektor Departamentu Rolnictwa Ekologicznego i Jakości Żywności Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Premiera nowych odcinków „Muzycznego wyzwania Chrumasa”
W Centrum Konferencyjnym Muzeum POLIN odbyła się premiera nowych odcinków „Muzycznego wyzwania Chrumasa”, które promują „Program dla szkół” i zdrowe odżywianie. To już druga edycja plebiscytu. W tym roku na uczestników konkursu czekała dodatkowa nagroda – wyróżnienie specjalne za najlepszy tekst. Dla klas sześciu laureatów, którzy zostali wybrani w drodze głosowania online, przygotowano niespodziankę, koncert Natalii Zastępy, finalistki pierwszej edycji programu The Voice Kids i dziewiątej edycji programu The Voice of Poland. Natalia zasiadała też w jury wybierającym najlepszy tekst utworu. Po koncercie na dzieci czekały gry, zabawy i warsztaty edukacyjne.
„Program dla szkół” to unijny projekt koordynowany przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, w ramach którego uczniowie klas I-V szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia oraz klas I-II ogólnokształcących szkół baletowych otrzymują owoce, warzywa oraz mleko i przetwory mleczne. Asortyment produktów jest szeroki. Dzieci mogą otrzymać: jabłka, gruszki, śliwki, truskawki, soki, marchewki, rzodkiewki, paprykę słodką, kalarepę, pomidorki, a także mleko białe, serki twarogowe, jogurty i kefiry naturalne.
Więcej informacji o „Programie dla szkół”: www.programdlaszkol.org
„Muzyczne Wyzwanie Chrumasa” to plebiscyt dla uczniów, którzy uczestniczą w „Programie dla szkół”. Mogą w nim zaprezentować swój talent wokalny, instrumentalny i literacki, a także razem z Chrumasem promować zdrowe nawyki żywieniowe wśród dzieci w całej Polsce.
Więcej informacji o plebiscycie: wyzwaniechrumasa.org

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Transport
Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.