KOWR podsumował „Program dla szkół” oraz finał „Muzycznego wyzwania Chrumasa"
Unijny „Program dla szkół”, jako kontynuacja wcześniejszych wieloletnich działań Komisji Europejskiej pn. „Owoce i warzywa w szkole” oraz „Mleko w szkole”, już 7 lat towarzyszy dzieciom i uczy, jak jeść smacznie i zdrowo. Od początku funkcjonowania projektu do szkół dostarczono blisko 1,5 mld porcji owocowo-warzywnych oraz mlecznych za łącznie ok. 1,2 mld złotych.
12 czerwca na konferencji prasowej przybliżono ideę oraz realizację „Programu dla szkół”. Tego dnia odbyła się również premiera nowych odcinków plebiscytu „Muzyczne wyzwanie Chrumasa”, które promują „Program dla szkół” w szkołach podstawowych.
Według raportu World Health Organization z nadwagą boryka się 1 na 3 chłopców oraz 1 na 5 dziewczynek w wieku 6-9 lat. Wśród jej przyczyn WHO podaje: napoje słodzone, żywność typu fast food, zbyt małą ilość owoców i warzyw w codziennej diecie i brak aktywności fizycznej. Odpowiedzią na ten palący problem jest projekt „Program dla szkół” finansowany ze środków Unii Europejskiej oraz z budżetu krajowego realizowany w Polsce przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. W środę, 12 czerwca, omówiono założenia oraz realizację „Programu dla szkół”. W konferencji uczestniczyli: Henryk Smolarz, Dyrektor Generalny KOWR, Marek Cieśliński, Dyrektor Departamentu Rolnictwa Ekologicznego i Jakości Żywności MRiRW, Anna Taraszewska, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – PIB, oraz Grzegorz Łapanowski, ekspert kulinarny.
„Program dla szkół” w Polsce
W kończącym się właśnie II semestrze roku szkolnego 2023/2024 w „Programie dla szkół” uczestniczy ok. 90% uczniów z grupy docelowej. Owoce i warzywa trafiają do ok. 1,75 mln dzieci z klas I–V uczęszczających do 11,7 tys. szkół podstawowych, zaś produkty mleczne do ok. 1,75 mln uczniów z 11,8 tys. placówek. W programie realizowane są również działania edukacyjne. Tylko w tym roku szkolnym przygotowano 3200 warsztatów edukacyjnych, po 200 w każdym województwie. W czerwcu odbywają się wycieczki do gospodarstw rolnych (np. zagród edukacyjnych), po 20 w każdym województwie, łącznie 320.
„Program dla szkół” w Warszawie i w woj. mazowieckim
W woj. mazowieckim „Programem dla szkół” objętych jest prawie 1500 szkół podstawowych, w 1448 placówkach 270,45 tys. dzieci z klas I–V otrzymuje owoce i warzywa, zaś w 1495 szkołach 271,42 tys. dzieci – mleko i inne produkty mleczne. W samej Warszawie są to 304 szkoły podstawowe, w których owoce i warzywa otrzymuje ok. 91,3 tys. dzieci z klas I–V oraz ok. 90,3 tys. uczniów, którzy uczestniczą w komponencie mlecznym.
Polska jest jednym z liderów „Programu dla szkół”
Biorąc pod uwagę budżet, skalę realizacji, w szczególności odsetek uczestniczących szkół, Polska jest jednym z liderów „Programu dla szkół” w Unii Europejskiej, obok Niemiec, Włoch, Rumunii, Szwecji i Hiszpanii. W całej Europie w programie bierze udział ok. 17,5 mln dzieci ze 134 tys. placówek oświatowych, z czego najliczniejszą grupę stanowią uczniowie z Niemiec, Szwecji, Hiszpanii i Polski.
– Projekt w Polsce obecny jest tak naprawdę od 2004 r., czyli od wejścia naszego kraju do Unii Europejskiej. Jesteśmy jednym z jego liderów we Wspólnocie. Nie udałoby się to gdyby nie współpraca wielu podmiotów: Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, ale również dyrektorów szkół i innych osób w niego zaangażowanych. Coraz więcej dzieci w Polsce ma nadwagę, to jeden z głównych problemów naszego społeczeństwa. Działania takie jak warsztaty, wycieczki oraz zajęcia realizowane w ramach „Programy dla szkół” odgrywają bardzo istotną rolę w walce z otyłością wśród najmłodszych – powiedział Marek Cieśliński, Dyrektor Departamentu Rolnictwa Ekologicznego i Jakości Żywności Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Premiera nowych odcinków „Muzycznego wyzwania Chrumasa”
W Centrum Konferencyjnym Muzeum POLIN odbyła się premiera nowych odcinków „Muzycznego wyzwania Chrumasa”, które promują „Program dla szkół” i zdrowe odżywianie. To już druga edycja plebiscytu. W tym roku na uczestników konkursu czekała dodatkowa nagroda – wyróżnienie specjalne za najlepszy tekst. Dla klas sześciu laureatów, którzy zostali wybrani w drodze głosowania online, przygotowano niespodziankę, koncert Natalii Zastępy, finalistki pierwszej edycji programu The Voice Kids i dziewiątej edycji programu The Voice of Poland. Natalia zasiadała też w jury wybierającym najlepszy tekst utworu. Po koncercie na dzieci czekały gry, zabawy i warsztaty edukacyjne.
„Program dla szkół” to unijny projekt koordynowany przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, w ramach którego uczniowie klas I-V szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia oraz klas I-II ogólnokształcących szkół baletowych otrzymują owoce, warzywa oraz mleko i przetwory mleczne. Asortyment produktów jest szeroki. Dzieci mogą otrzymać: jabłka, gruszki, śliwki, truskawki, soki, marchewki, rzodkiewki, paprykę słodką, kalarepę, pomidorki, a także mleko białe, serki twarogowe, jogurty i kefiry naturalne.
Więcej informacji o „Programie dla szkół”: www.programdlaszkol.org
„Muzyczne Wyzwanie Chrumasa” to plebiscyt dla uczniów, którzy uczestniczą w „Programie dla szkół”. Mogą w nim zaprezentować swój talent wokalny, instrumentalny i literacki, a także razem z Chrumasem promować zdrowe nawyki żywieniowe wśród dzieci w całej Polsce.
Więcej informacji o plebiscycie: wyzwaniechrumasa.org

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji
Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.
Edukacja
Zaspokajanie potrzeb behawioralnych kota pomaga w budowaniu z nim pozytywnych relacji. Kluczem jest poznanie jego typu osobowości

Dobrostan kotów w dużej mierze zależy od właściwej opieki. Niezwykle istotne jest zaspokajanie ich potrzeb behawioralnych, wśród których ważne jest poczucie bezpieczeństwa, ale również m.in. prawidłowa dieta czy też instynkt łowiecki. Dla opiekunów pomocne w tym może być poznanie typu osobowości swojego kota. Już 7 sierpnia 2025 roku w specjalnej strefie WHISKAS przed wejściem do centrum handlowego Westfield Arkadia w Warszawie każdy będzie mógł wziąć udział w specjalnym Quizie Osobowości Kota i spotkaniu z behawiorystą.
Handel
1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem

Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.