Komfort pracy i zaufanie. Magnes na Superbelfra
Bartłomiej Dwornik
Ogólnopolski Operator Oświaty
ul. Jana Gorczyczewskiego 2/7
60-554 Poznań
fundaraising|operator.edu.pl| |fundaraising|operator.edu.pl
+48 533 978 513
https://operator.edu.pl
Brak uciążliwej biurokracji, organ prowadzący wyręczający z zadań administracyjnych, a do tego czas i przestrzeń na to by skupić się na realizacji pomysłów na dobrą, atrakcyjną edukację? I to wszystko w publicznej oświacie? O tym, jak to możliwe opowiada Edyta Borowicz-Czuchryta. Superbelferka, która podjęła wyzwanie by takie przedszkole i szkoła podstawowa powstały w Lublinie.
Nawet dzisiaj, w niedofinansowanym systemie, można stworzyć atrakcyjną ofertę publicznej szkoły podstawowej i przedszkola. Można tworzyć miejsca, które są atrakcyjne i rozwijające dla dzieci, korzystne dla rodziców, a także – być może przede wszystkim – przyjazne i wspierające dla nauczyciela.
Brzmi niewiarygodnie? A jednak. Takie miejsca na mapie publicznej oświaty w Polsce są i wciąż powstają nowe. Na przykład w Lublinie.
- Przez 21 lat pracy w publicznej oświacie nie raz zderzałam się ze ścianą. Z podejściem, że czegoś się nie da, nie wypada, nie ma zasobów. Z podcinaniem skrzydeł – opowiada Edyta Borowicz-Czuchryta, nagradzana nauczycielka języka angielskiego, wykładowca lubelskiej Akademii Nauk Stosowanych. - A mnie już od wielu lat towarzyszy myśl, że nie jest ważne to, co szkoła ma. Najważniejsze jest to, co szkoła robi z tym co ma!
Edyta Borowicz-Czuchryta należy do społeczności Superbelfrów. Jest ambasadorem programu eTwinning, autorką projektów edukacyjnych, docenianych przez kapituły Krajowej i Europejskiej Odznaki Jakości i laureatką Global Teacher Award 2021. Od kwietnia 2023 podjęła się kolejnego wyzwania. Została dyrektorką powstającego w Lublinie publicznego przedszkola i szkoły Galileo. Organem prowadzącym jest fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty.
- Dlaczego podjęłam się tego wyzwania? Argumentów było kilka. Pierwszy to organizacja i komfort pracy. Dostałam przestrzeń na realizację własnych pomysłów i planów edukacyjnych. Zamiast „tego nie można” usłyszałam „zależy nam, abyś działała i realizowała pomysły, a my pomożemy” – tłumaczy Edyta Borowicz-Czuchryta. - Poczułam, że chcę spróbować. Że warto. Że możemy wspólnie odczarować publiczną edukację.
Magnes na Superbelfra
Placówki OOO funkcjonują w modelu turkusowym. Dyrektor każdej szkoły i przedszkola ma daleko idącą autonomię, własny budżet, a przede wszystkim czas i przestrzeń na organizowanie pracy, realizowanie pomysłów i rozwijania placówki zgodnie z własnym pomysłem.
- Dużym odciążeniem jest fakt, że szkoła nie musi prowadzić samodzielnie kadr i księgowości. Całą obsługę tych biurokratycznych obowiązków bierze na siebie organ prowadzący. To zespół kilkunastu osób, który dzięki doświadczeniu i elektronicznemu obiegowi dokumentów obsługuje 67 szkół i przedszkoli w Polsce – tłumaczy dyrektorka szkoły i przedszkola Galileo w Lublinie. - W niejednej dużej szkole taki sztab ludzi pracuje na rzecz jednej placówki. Tutaj, dzięki dobrej organizacji, oszczędzam spore kwoty, które można przeznaczyć na rozwój.
Również nauczycielom zupełnie inaczej pracuje się w placówce, w której to organ prowadzący dba o wsparcie techniczne i administracyjne. Zapewnia pomoc w pozyskiwaniu dodatkowych środków z grantów funduszy unijnych, ministerialnych czy samorządowych. To pomaga zapewnić dobre, nowoczesne narzędzia do pracy, atrakcyjne szkolenia, wachlarz zajęć dodatkowych. Daje przestrzeń, czas i możliwości do realizowania pasji. Pasji uczenia.
Także pod tym względem fundacja OOO ma podejście rzadko spotykane w publicznych placówkach. Rzecz w tym, żeby jakości szkoły nie mierzyć poziomem zdawalności testów czy egzaminów.
- Głównym kryterium oceny powinien być poziom zadowolenia uczniów i to, ilu chętnych wskazuje szkołę jako placówki pierwszego wyboru. To, jak jest oceniana przez uczniów i czy chcą do niej przychodzić kolejne roczniki – tłumaczy podczas konferencji samorządowych i edukacyjnych Mateusz Krajewski, prezes fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty. - Kluczowe jest zapewnienie spokojnych warunków pracy i odciążenie od zbędnych zadań. To da się zrobić i nasze szkoły są tego przykładem.
Co więcej, takie nowe rozumienie jakości szkoły wcale nie przekłada się na gorsze wyniki „tradycyjnych” egzaminów. Okazuje się, że pewni siebie, doceniani i wspierani uczniowie z placówek Ogólnopolskiego Operatora Oświaty osiągnęli na egzaminie ósmoklasisty w 2023 roku wyniki wyższe o 4 punkty procentowe od średniej dla szkół w Polsce!
Zaufanie. W pracy nie ma nic ważniejszego
Dlatego lubelskie Galileo Edyty Borowicz-Czuchryty wpisuje się w model szkoły, która wspiera talenty i potencjał ucznia. Pomaga je odkryć już w przedszkolu, pracuje nad budowaniem motywacji, ciekawości świata. Uczy przez doświadczenie, projektowe podejście, wykorzystanie technologii a także… przez pozwalanie na błędy. Błędy, za które nie ma kary, za to płyną z nich wnioski i nauka. Najlepsza nauka na świecie.
- Na każdym polu działania czuję wsparcie i zrozumienie. Wiele kwestii jest dla mnie nowych, ale mam zawsze pod ręką wykaz kół ratunkowych: numerów telefonów do osób, które wiedzą, doradzą i cierpliwie wytłumaczą – opowiada Edyta Borowicz-Czuchryta. - Ogromne zaufanie, jakiego doświadczam, sprawia że każdego dnia budzę się i myślę co mogę zrobić jeszcze, żeby być kimś inspirującym dla mojego otoczenia w przedszkolu, szkole. Że pojawiła się szansa, w której przedszkole i szkoła naprawdę mogą być jak teatr, w którym wszystko może się zdarzyć!
Energia i entuzjazm lubelskiej Superbelferki z Galileo już udziela się w nauczycielskiej społeczności Lublina. Zespół do szkoły i przedszkola Edyta Borowicz-Czuchryta skompletowała błyskawicznie.
- Rozmowy kwalifikacyjne były mega pozytywnym doświadczeniem, którego efektem jest super ekstra fantastyczna kadra – śmieje się dyrektor lubelskiego Galileo. - Wszystko dlatego, że miejsca, w których da się odczarować edukację na nas, pasjonatów, działają jak magnes. Chcę taki magnes stworzyć w Galileo.
A liczba takich magnesów powoli, ale systematycznie rośnie. Do modelu publicznej edukacji, widzianego przez turkusowe okulary fundacji OOO, przekonują się kolejni pasjonaci edukacji i znane nazwiska z oświatowej ligi mistrzów. Tylko w ciągu ostatniego roku, obok Edyty Borowicz-Czuchryty, do zespołu fundacji dołączyli: Agnieszka Jankowiak-Maik (Babka od histy), Krystian Karcz (Uczę filozofować) czy superbelferka Małgorzata Rabenda. Od kilku lat dyrektorką Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito w Poznaniu jest też Marzena Kędra.
O tym, jak odczarowuje się publiczną edukację, jak wygląda od środka przedszkole i szkoła w modelu turkusowym oraz o tym jak magnes na Superbelfra działa w praktyce będzie można porozmawiać z Edytą Borowicz-Czuchrytą osobiście. Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej i Publicznego Przedszkola Galileo w dniach 23-24 września weźmie udział w konferencji INSPIR@CJE 2023 w Warszawie. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty jest partnerem konferencji.
https://www.edunews.pl/wydarzenia/6274-inspiracje2023
Już pierwszego dnia konferencji, 23 września o godzinie 15.20 zapraszamy na panel „Zaufanie jest najwyższą formą docenienia pracy”. Porozmawiajmy. O zaufaniu, o pasji i o odczarowaniu publicznej edukacji.
Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty od 22 lat wspiera samorządy w realizacji zadań i projektów oświatowych. Fundacja jest organizacją pożytku publicznego. Prowadzi bezpłatne przedszkola i szkoły w całej Polsce. W 67 placówkach, prowadzonych obecnie przez fundację OOO, uczy się ponad 8200 dzieci.
Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
Acer i Google wspierają współczesną edukację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej wchodzi w życie. Najważniejszym zadaniem przygotowanie społeczeństwa na zagrożenia
1 stycznia weszła w życie większość zapisów ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej. MSWiA i MON, autorzy przepisów, podkreślają, że pozwolą one stworzyć nowy system reagowania na różnego typu zagrożenia w czasie pokoju i wojny. Legislacja to jednak pierwszy etap tego procesu, który teraz wymaga wysiłków w praktyce, również w obszarze edukacji społeczeństwa. Kwestie ochrony ludności i obrony cywilnej mają być jednym z priorytetów polskiej prezydencji w UE w obszarze spraw wewnętrznych.
Prawo
Hazard coraz poważniejszym problemem dla zdrowia publicznego. Najbardziej zagrożone są dzieci
Z badania Komisji Zdrowia Publicznego „Lancet” ds. hazardu wynika, że na całym świecie stanowi on większe zagrożenie dla zdrowia publicznego, niż do tej pory sądzono. Jego szybki rozwój za pośrednictwem telefonów komórkowych i internetu sprawia, że kasyno można mieć dziś w kieszeni, dlatego zdaniem naukowców należy go traktować podobnie jak tytoń i alkohol. Zaburzenia związane z hazardem dotykają niemal 16 proc. dorosłych korzystających z kasyn online lub automatów, coraz częściej narażone są na nie także dzieci.
Prawo
Mija rok obowiązywania ustawy o opiece geriatrycznej. W systemie opieki nad seniorami zmieniło się niewiele
Rok obowiązywania ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej nie przyniósł znaczących zmian w systemie opieki nad seniorami, ale zdaniem lekarzy dzięki niej więcej rozmawia się o problemach tego sektora i szuka się odpowiednich rozwiązań, bardziej dopasowanych do krajowych realiów. Problemem pozostaje brak geriatrów oraz brak odpowiedniej liczby oddziałów geriatrycznych. Eksperci postulują możliwość przygotowania lekarzy innych specjalizacji do opieki nad seniorami, przede wszystkim POZ, a także położenie większego nacisku na wielodyscyplinarne podejście do tej opieki.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.