Jak zaangażować polskich uczniów w działania społeczne? UNICEF Polska podpowiada
Stowarzyszenie UNICEF Polska
ul. Rolna 175 D
02-729 Warszawa
mkacprzak|unicef.pl| |mkacprzak|unicef.pl
+48 509 224 588
www.unicef.pl/
Współczesny świat wymaga od młodych ludzi nie tylko określonej wiedzy akademickiej, ale przede wszystkim umiejętności, które pozwolą im odnaleźć się w szybko zmieniającej się rzeczywistości. Jednocześnie angażowanie dzieci w działalność społeczną sprawia, że stają się bardziej wrażliwe i zdolne do empatii. Jak połączyć te dwa elementy? Taką możliwość z pewnością daje metoda projektu.
Młodzi ludzie nabywają wiedzę i kompetencje niezbędne w życiu, zarówno w toku nauki szkolnej, jak i poprzez doświadczenia wykraczające poza ramy tradycyjnej edukacji. UNICEF dostrzega potencjał dzieci i młodzieży, wychodzi naprzeciw ich potrzebom oraz wspiera w działaniu. Przykładem jest nowy projekt edukacyjno-społeczny TO(działa)MY!, do którego mogą przyłączyć się wszystkie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. Udział jest bezpłatny, a zapisy trwają: https://unicef.pl/wspolpraca/wspolpraca-z-placowkami-edukacyjnymi/akcje-edukacyjne/to-dziala-my-2
Projekt społeczny w szkole
W edukacji metoda projektu jest jedną z praktycznych metod nauczania, która polega na samodzielnej realizacji przez uczniów zadań. Jest to niezwykle skuteczna metoda, o bardzo długiej tradycji. Niestety często jest pomijana w procesie nauczania. Zdarza się, że towarzyszy tylko jakimś dodatkowym działaniom edukacyjnym.
Metoda ta jest postrzegana jako skomplikowana, pracochłonna, wymagająca czasu i ponadprzeciętnych kompetencji od nauczyciela. Dlatego też nie jest powszechnie obecna w polskiej szkole. Wielka szkoda, gdyż metoda projektu daje ogrom możliwości wszystkim uczestnikom procesu edukacji - uczniom i nauczycielom.
Realizacja projektu to doskonała szansa na przyswojenie treści w zupełnie inny, niestandardowy sposób. Ponadto motywuje uczniów do współpracy, dzięki czemu ćwiczą oni swoje umiejętności interpersonalne i kształtują postawy. Praca w grupie projektowej wymaga sporej samodyscypliny, ale jest zdecydowanie dużo bardziej atrakcyjna dla młodego pokolenia niż powszechnie stosowane metody. O tym w dużej mierze decyduje też sam temat projektu. Im większy wpływ na wybór tematu będą mieli uczniowie, tym efekty pracy będą bardziej zadowalające.
Oddanie sprawstwa w ręce młodych ludzi to najlepszy sposób na urzeczywistnienie idei partycypacji w przestrzeni szkolnej. Warto szukać ku temu okazji oraz korzystać z pojawiających się propozycji. Taką możliwość daje projekt edukacyjno-społeczny TO(działa)MY!
Ekologia oraz edukacja jako tematy na uczniowskie projekty społeczne
Projekt edukacyjno-społeczny TO(działa)MY! jest innowacyjną propozycją skierowaną do wszystkich nauczycieli pracujących z uczniami, począwszy od 4 klasy szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych. W ramach projektu TO(działa)MY! młodzi ludzie, działając pod okiem nauczyciela-koordynatora, stworzą zespoły, w których będą pracować nad projektem społecznym w wybranym obszarze tematycznym.
Proponowane tematy są szerokie i dają duże możliwości do działania: ekologia i ochrona środowiska oraz edukacja, kultura i rozrywka. Są to zagadnienia, w których na co dzień poruszają się młodzi ludzie. W grupie mogą zdziałać zdecydowanie więcej!
Zaangażowane placówki mogą aplikować o dofinansowanie przygotowanego przez uczniów projektu. Dysponując dodatkowymi funduszami, będą mogli urzeczywistnić własne pomysły i zrobić wiele pożytecznych rzeczy dla najbliższego otoczenia. W ramach projektu TO(działa)MY! jest to możliwe!
UNICEF Polska zaprasza wszystkich nauczycieli do włączenia się w działania społeczne w ramach projektu TO(działa)MY!. Co ważne, projekt można też realizować podczas edukacji zdalnej. Został także przygotowany specjalny spot promujący projekt: https://www.youtube.com/watch?v=GRo42QLxL8w.
O UNICEF
UNICEF od 75 lat ratuje życie dzieci, broni ich praw i pomaga im wykorzystać potencjał, jaki posiadają. Nigdy się nie poddajemy!
Pracujemy w najtrudniejszych miejscach na świecie, aby dotrzeć do najbardziej pokrzywdzonych dzieci. W ponad 190 krajach i terytoriach pracujemy #dlakazdegodziecka, aby budować lepszy świat dla wszystkich. Przed, w trakcie i po kryzysach humanitarnych jesteśmy na miejscu niosąc ratującą życie pomoc i nadzieję dzieciom i ich rodzinom. Realizujemy nie tylko działania pomocowe, ale także edukacyjne. Wierzymy, że edukacja to jedna z najbardziej skutecznych form zmieniania świata. W Polsce pracujemy ze szkołami i samorządami, aby prawa dziecka były zawsze przestrzegane, a głos młodych ludzi słyszany i respektowany. Jesteśmy apolityczni i bezstronni, ale nigdy nie pozostajemy obojętni, gdy chodzi o obronę praw dzieci i zabezpieczenie ich życia i przyszłości. Więcej informacji na unicef.pl.

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25

AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Poziom wyszczepienia Ukraińców jest o 20 pp. niższy niż Polaków. Ukraińskie mamy w Polsce wskazują na szereg barier
Różnice w kalendarzu szczepień, bariery językowe, nieznajomość polskiego systemu szczepień oraz obawy przed skutkami ubocznymi szczepionek – to jedne z najczęstszych problemów, które prowadzą do tego, że poziom wyszczepienia Ukraińców w Polsce jest niższy niż Polaków. To może mieć wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne w całym kraju. Fundacja Instytutu Matki i Dziecka podejmuje inicjatywę mającą budować postawy proszczepienne wśród imigrantów.
Nauka
Dobre perspektywy współpracy pomiędzy brytyjskimi a polskimi uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na relacje gospodarcze

Współpraca pomiędzy Polską a Wielką Brytanią w obszarze akademickim szybko się rozwija. Dotyczy to nie tylko wymiany studenckiej i edukacji transnarodowej, ale przede wszystkim strategicznych partnerstw między instytucjami i uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na współpracę między firmami z obu krajów. W efekcie dynamika współpracy gospodarczej Polski z Wielką Brytanią stale rośnie, podobnie jak wartość brytyjskich inwestycji czy firm z udziałem brytyjskiego kapitału.
Handel
Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić

Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.