Jak zaangażować polskich uczniów w działania społeczne? UNICEF Polska podpowiada
Stowarzyszenie UNICEF Polska
ul. Rolna 175 D
02-729 Warszawa
mkacprzak|unicef.pl| |mkacprzak|unicef.pl
+48 509 224 588
www.unicef.pl/
Współczesny świat wymaga od młodych ludzi nie tylko określonej wiedzy akademickiej, ale przede wszystkim umiejętności, które pozwolą im odnaleźć się w szybko zmieniającej się rzeczywistości. Jednocześnie angażowanie dzieci w działalność społeczną sprawia, że stają się bardziej wrażliwe i zdolne do empatii. Jak połączyć te dwa elementy? Taką możliwość z pewnością daje metoda projektu.
Młodzi ludzie nabywają wiedzę i kompetencje niezbędne w życiu, zarówno w toku nauki szkolnej, jak i poprzez doświadczenia wykraczające poza ramy tradycyjnej edukacji. UNICEF dostrzega potencjał dzieci i młodzieży, wychodzi naprzeciw ich potrzebom oraz wspiera w działaniu. Przykładem jest nowy projekt edukacyjno-społeczny TO(działa)MY!, do którego mogą przyłączyć się wszystkie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. Udział jest bezpłatny, a zapisy trwają: https://unicef.pl/wspolpraca/wspolpraca-z-placowkami-edukacyjnymi/akcje-edukacyjne/to-dziala-my-2
Projekt społeczny w szkole
W edukacji metoda projektu jest jedną z praktycznych metod nauczania, która polega na samodzielnej realizacji przez uczniów zadań. Jest to niezwykle skuteczna metoda, o bardzo długiej tradycji. Niestety często jest pomijana w procesie nauczania. Zdarza się, że towarzyszy tylko jakimś dodatkowym działaniom edukacyjnym.
Metoda ta jest postrzegana jako skomplikowana, pracochłonna, wymagająca czasu i ponadprzeciętnych kompetencji od nauczyciela. Dlatego też nie jest powszechnie obecna w polskiej szkole. Wielka szkoda, gdyż metoda projektu daje ogrom możliwości wszystkim uczestnikom procesu edukacji - uczniom i nauczycielom.
Realizacja projektu to doskonała szansa na przyswojenie treści w zupełnie inny, niestandardowy sposób. Ponadto motywuje uczniów do współpracy, dzięki czemu ćwiczą oni swoje umiejętności interpersonalne i kształtują postawy. Praca w grupie projektowej wymaga sporej samodyscypliny, ale jest zdecydowanie dużo bardziej atrakcyjna dla młodego pokolenia niż powszechnie stosowane metody. O tym w dużej mierze decyduje też sam temat projektu. Im większy wpływ na wybór tematu będą mieli uczniowie, tym efekty pracy będą bardziej zadowalające.
Oddanie sprawstwa w ręce młodych ludzi to najlepszy sposób na urzeczywistnienie idei partycypacji w przestrzeni szkolnej. Warto szukać ku temu okazji oraz korzystać z pojawiających się propozycji. Taką możliwość daje projekt edukacyjno-społeczny TO(działa)MY!
Ekologia oraz edukacja jako tematy na uczniowskie projekty społeczne
Projekt edukacyjno-społeczny TO(działa)MY! jest innowacyjną propozycją skierowaną do wszystkich nauczycieli pracujących z uczniami, począwszy od 4 klasy szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych. W ramach projektu TO(działa)MY! młodzi ludzie, działając pod okiem nauczyciela-koordynatora, stworzą zespoły, w których będą pracować nad projektem społecznym w wybranym obszarze tematycznym.
Proponowane tematy są szerokie i dają duże możliwości do działania: ekologia i ochrona środowiska oraz edukacja, kultura i rozrywka. Są to zagadnienia, w których na co dzień poruszają się młodzi ludzie. W grupie mogą zdziałać zdecydowanie więcej!
Zaangażowane placówki mogą aplikować o dofinansowanie przygotowanego przez uczniów projektu. Dysponując dodatkowymi funduszami, będą mogli urzeczywistnić własne pomysły i zrobić wiele pożytecznych rzeczy dla najbliższego otoczenia. W ramach projektu TO(działa)MY! jest to możliwe!
UNICEF Polska zaprasza wszystkich nauczycieli do włączenia się w działania społeczne w ramach projektu TO(działa)MY!. Co ważne, projekt można też realizować podczas edukacji zdalnej. Został także przygotowany specjalny spot promujący projekt: https://www.youtube.com/watch?v=GRo42QLxL8w.
O UNICEF
UNICEF od 75 lat ratuje życie dzieci, broni ich praw i pomaga im wykorzystać potencjał, jaki posiadają. Nigdy się nie poddajemy!
Pracujemy w najtrudniejszych miejscach na świecie, aby dotrzeć do najbardziej pokrzywdzonych dzieci. W ponad 190 krajach i terytoriach pracujemy #dlakazdegodziecka, aby budować lepszy świat dla wszystkich. Przed, w trakcie i po kryzysach humanitarnych jesteśmy na miejscu niosąc ratującą życie pomoc i nadzieję dzieciom i ich rodzinom. Realizujemy nie tylko działania pomocowe, ale także edukacyjne. Wierzymy, że edukacja to jedna z najbardziej skutecznych form zmieniania świata. W Polsce pracujemy ze szkołami i samorządami, aby prawa dziecka były zawsze przestrzegane, a głos młodych ludzi słyszany i respektowany. Jesteśmy apolityczni i bezstronni, ale nigdy nie pozostajemy obojętni, gdy chodzi o obronę praw dzieci i zabezpieczenie ich życia i przyszłości. Więcej informacji na unicef.pl.
Najlepsi innowatorzy w Polsce. Znamy zwycięzców Explory 2024
Program edukacyjny Next Engineers w Polsce
Świat Młodych Badaczy odkrywa tajemnice nauki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.