Jak zaangażować polskich uczniów w działania społeczne? UNICEF Polska podpowiada
Stowarzyszenie UNICEF Polska
ul. Rolna 175 D
02-729 Warszawa
mkacprzak|unicef.pl| |mkacprzak|unicef.pl
+48 509 224 588
www.unicef.pl/
Współczesny świat wymaga od młodych ludzi nie tylko określonej wiedzy akademickiej, ale przede wszystkim umiejętności, które pozwolą im odnaleźć się w szybko zmieniającej się rzeczywistości. Jednocześnie angażowanie dzieci w działalność społeczną sprawia, że stają się bardziej wrażliwe i zdolne do empatii. Jak połączyć te dwa elementy? Taką możliwość z pewnością daje metoda projektu.
Młodzi ludzie nabywają wiedzę i kompetencje niezbędne w życiu, zarówno w toku nauki szkolnej, jak i poprzez doświadczenia wykraczające poza ramy tradycyjnej edukacji. UNICEF dostrzega potencjał dzieci i młodzieży, wychodzi naprzeciw ich potrzebom oraz wspiera w działaniu. Przykładem jest nowy projekt edukacyjno-społeczny TO(działa)MY!, do którego mogą przyłączyć się wszystkie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. Udział jest bezpłatny, a zapisy trwają: https://unicef.pl/wspolpraca/wspolpraca-z-placowkami-edukacyjnymi/akcje-edukacyjne/to-dziala-my-2
Projekt społeczny w szkole
W edukacji metoda projektu jest jedną z praktycznych metod nauczania, która polega na samodzielnej realizacji przez uczniów zadań. Jest to niezwykle skuteczna metoda, o bardzo długiej tradycji. Niestety często jest pomijana w procesie nauczania. Zdarza się, że towarzyszy tylko jakimś dodatkowym działaniom edukacyjnym.
Metoda ta jest postrzegana jako skomplikowana, pracochłonna, wymagająca czasu i ponadprzeciętnych kompetencji od nauczyciela. Dlatego też nie jest powszechnie obecna w polskiej szkole. Wielka szkoda, gdyż metoda projektu daje ogrom możliwości wszystkim uczestnikom procesu edukacji - uczniom i nauczycielom.
Realizacja projektu to doskonała szansa na przyswojenie treści w zupełnie inny, niestandardowy sposób. Ponadto motywuje uczniów do współpracy, dzięki czemu ćwiczą oni swoje umiejętności interpersonalne i kształtują postawy. Praca w grupie projektowej wymaga sporej samodyscypliny, ale jest zdecydowanie dużo bardziej atrakcyjna dla młodego pokolenia niż powszechnie stosowane metody. O tym w dużej mierze decyduje też sam temat projektu. Im większy wpływ na wybór tematu będą mieli uczniowie, tym efekty pracy będą bardziej zadowalające.
Oddanie sprawstwa w ręce młodych ludzi to najlepszy sposób na urzeczywistnienie idei partycypacji w przestrzeni szkolnej. Warto szukać ku temu okazji oraz korzystać z pojawiających się propozycji. Taką możliwość daje projekt edukacyjno-społeczny TO(działa)MY!
Ekologia oraz edukacja jako tematy na uczniowskie projekty społeczne
Projekt edukacyjno-społeczny TO(działa)MY! jest innowacyjną propozycją skierowaną do wszystkich nauczycieli pracujących z uczniami, począwszy od 4 klasy szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych. W ramach projektu TO(działa)MY! młodzi ludzie, działając pod okiem nauczyciela-koordynatora, stworzą zespoły, w których będą pracować nad projektem społecznym w wybranym obszarze tematycznym.
Proponowane tematy są szerokie i dają duże możliwości do działania: ekologia i ochrona środowiska oraz edukacja, kultura i rozrywka. Są to zagadnienia, w których na co dzień poruszają się młodzi ludzie. W grupie mogą zdziałać zdecydowanie więcej!
Zaangażowane placówki mogą aplikować o dofinansowanie przygotowanego przez uczniów projektu. Dysponując dodatkowymi funduszami, będą mogli urzeczywistnić własne pomysły i zrobić wiele pożytecznych rzeczy dla najbliższego otoczenia. W ramach projektu TO(działa)MY! jest to możliwe!
UNICEF Polska zaprasza wszystkich nauczycieli do włączenia się w działania społeczne w ramach projektu TO(działa)MY!. Co ważne, projekt można też realizować podczas edukacji zdalnej. Został także przygotowany specjalny spot promujący projekt: https://www.youtube.com/watch?v=GRo42QLxL8w.
O UNICEF
UNICEF od 75 lat ratuje życie dzieci, broni ich praw i pomaga im wykorzystać potencjał, jaki posiadają. Nigdy się nie poddajemy!
Pracujemy w najtrudniejszych miejscach na świecie, aby dotrzeć do najbardziej pokrzywdzonych dzieci. W ponad 190 krajach i terytoriach pracujemy #dlakazdegodziecka, aby budować lepszy świat dla wszystkich. Przed, w trakcie i po kryzysach humanitarnych jesteśmy na miejscu niosąc ratującą życie pomoc i nadzieję dzieciom i ich rodzinom. Realizujemy nie tylko działania pomocowe, ale także edukacyjne. Wierzymy, że edukacja to jedna z najbardziej skutecznych form zmieniania świata. W Polsce pracujemy ze szkołami i samorządami, aby prawa dziecka były zawsze przestrzegane, a głos młodych ludzi słyszany i respektowany. Jesteśmy apolityczni i bezstronni, ale nigdy nie pozostajemy obojętni, gdy chodzi o obronę praw dzieci i zabezpieczenie ich życia i przyszłości. Więcej informacji na unicef.pl.
Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
Acer i Google wspierają współczesną edukację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.