Komunikaty PR

Haki na Cyberataki - wirtualny escape room do edukacji finansowej młodzieży

2022-12-09  |  17:00
Biuro prasowe

• „Haki na Cyberataki” to darmowa, interaktywna gra typu escape room z zakresu edukacji finansowej, poruszająca najbardziej aktualne tematy (kryptowaluty, mikropłatności, kredyty, „chwilówki” etc.).

• Gra może służyć jako narzędzie dydaktyczne dla nauczycieli przedsiębiorczości, wychowawców,  chcących w atrakcyjny sposób dotrzeć do młodzieży z ważnymi kwestiami dotyczącymi bezpieczeństwa finansowego.

• Gra została przygotowana przez Stowarzyszenie Ochrony Konsumentów Aquila dzięki darowiźnie udzielonej w ramach programu grantowego pn. „Haki na cyberataki” organizowanego przez Fundację Santander.

• „Haki na Cyberataki” dostępne są w wersji desktopowej https://hakinacyberataki.itch.io/haki-na-cyberataki oraz jako aplikacja w Sklepie Google Play.

W dobie pandemii znacznie zwiększyła się liczba ataków w sieci i ich form. Cały czas powstają też nowe, za którymi często nie nadążają organy ścigania i instytucje chroniące konsumentów. Szczególnie narażoną grupą na cyberataki i działania internetowych oszustów jest młodzież, która większość swojego wolnego czasu spędza w sieci. To właśnie ten stan rzeczy zrodził potrzebę wyposażenia młodzieży w odpowiednie mechanizmy obronne i przetrenowanie tych mechanizmów w bezpiecznych warunkach. Tak powstała bezpłatna gra „Haki na Cyberataki”, za którą stoi Stowarzyszenie Ochrony Konsumentów Aquila i Fundacja Santander.

Atrakcyjne narzędzie dla nauczycieli i uczniów

Jak podkreślają twórcy gry, w programach zajęć szkolnych ciągle jest zbyt mały nacisk położony na edukację finansową. Często brakuje również ciekawych narzędzi dydaktycznych, aby uatrakcyjnić proces przekazywania wiedzy i wykorzystać narzędzia, które w większym stopniu przemawiają do młodzieży. Na aspekt ten zwraca uwagę Małgorzata Miś, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Ochrony Konsumentów Aquila:

– Projekt stworzenia gry „Haki na Cyberataki” jest odpowiedzią na rosnące zagrożenia, z jakimi spotyka się młodzież. Zagrożenia te dotyczą funkcjonowania rynku usług finansowych, zwłaszcza w tak niebezpiecznym środowisku, jakim jest cyberprzestrzeń. Młodzi ludzie, którzy niebawem staną się pełnoprawnymi konsumentami, bardzo często nie posiadają elementarnej wiedzy odnośnie usług finansowych. Są również narażeni na różnego rodzaju cyberataki i pułapki, jakie czekają na nich w przestrzeni wirtualnej. Stąd pomysł na stworzenie nowoczesnego narzędzia edukacyjnego w formie gry, które z jednej strony pomoże i ułatwi nauczycielom dotarcie do uczniów. Z drugiej będzie rzeczywiście wpisywało się w świat oraz zainteresowania młodych ludzi. A przede wszystkim nie będzie trąciło nudą. 

 

Kryptowaluty, mikropłatności, subskrypcje i inne tematy na czasie

Pomysłodawcy gry, znając od strony praktycznej największe bolączki i wyzwania związane z bezpieczeństwem finansowym, wpletli w jej fabułę najbardziej aktualne tematy z tego obszaru. Uczniowie, którzy przechodzą przez kolejne pokoje wirtualnego escape roomu, stykają się z takimi zagadnieniami jak:

• Bezpieczne korzystanie z bankowości internetowej;

• Mikropłatności;

• Kryptowaluty;

• Subskrypcje;

• Pożyczki i kredyty;

• Różnice między bankiem SKOK-iem a parabankiem;

• Niebezpieczeństwa związane z pożyczkami krótkoterminowymi "Chwilówkami";

• Nieuczciwe praktyki rynkowe wprowadzające w błąd;

• Opis systemu pomocy osobom poszkodowanym (m.in. rola Rzecznika Finansowego i Rzeczników Konsumentów)

Gra „Haki na Cyberataki” przeznaczona jest dla uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej oraz dla młodzieży uczęszczającej do szkół ponadpodstawowych. Grę można wykorzystać m.in. na lekcjach przedsiębiorczości, informatyki, godzinach wychowawczych lub przedmiotach zawodowych związanych z edukacją finansową.

Grę „Haki na Cyberataki” można włączyć zarówno na komputerze stacjonarnym, jak i na smartphonie, pobierając jako aplikację ze Sklepu Google Play. Dzięki temu możliwe jest przeprowadzenie lekcji nawet wtedy, kiedy niemożliwy jest dostęp do pracowni komputerowej.

 

 

O Stowarzyszeniu Ochrony Konsumentów Aquila

Stowarzyszenie Ochrony Konsumentów Aquila dba o to, aby ludzie wiedzieli jak kupować, jakie mają prawa i jak nie dać  się oszukać. Udziela porad, nieodpłatnie wspiera w sądzie, uczy, tworzy nowoczesne narzędzia informatyczne, które dają dostęp do szybkiej i rzetelnej wiedzy. Pomaga biznesowi poruszać się w gąszczu przepisów konsumenckich i konsultuje działania skierowane do ich klientów. Dzięki temu konsumenci wiedzą, jak bezpiecznie kupować i jakie mają prawa, a sprzedawcy dbają o potrzeby klientów w zgodzie z przepisami.

 

Zapraszamy do kontaktu. Można nas znaleźć na stronie www.prawo-konsumenckie.pl lub na FB @StowarzyszenieAQUIL

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków Biuro prasowe
2025-04-14 | 06:00

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Według danych World Economic Forum [1] do 2030 roku aż 39 proc. obecnych kompetencji zawodowych będzie wymagało aktualizacji lub stanie się zbędne. Przyszłość rynku pracy
Edukacja Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
2024-12-17 | 11:10

Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25

W dniach 10–12 listopada 2025 roku Warszawa stanie się centrum dyskusji o przyszłości europejskiego lotnictwa. Lazarski Aviation Academy będzie gospodarzem Europejskiej Konferencji
Edukacja AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
2024-12-12 | 13:00

AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej

Zespół AGH Space Systems wygrał prestiżowe zawody łazików marsjańskich w USA. Uczelnia świętuje ten ogromny sukces i konsekwentnie prowadzi wieloetapową transformację

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Transport

Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu

W pierwszym kwartale tego roku hakerzy zaatakowali systemy sprzedaży biletów w polskiej i ukraińskiej kolei. Zagrożenia wiążą się jednak również z atakami na systemy zasilania i zarządzania ruchem. Wszystkie tego typu zdarzenia mają jeden cel – mniejszy lub większy paraliż transportu kolejowego, co w obecnej sytuacji geopolitycznej przekłada się na bezpieczeństwo strategiczne. W wielu przypadkach wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek – albo dlatego, że nienależycie chroni hasła i dostęp do urządzeń, albo dlatego, że nadane mu uprawnienia są nieadekwatnie szerokie w stosunku do realnych potrzeb.

Edukacja

Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie

– Finansowanie polskiej nauki wymaga zmian, ale do tego potrzeba politycznej woli i odwagi – ocenia prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Wśród propozycji wymienia stworzenie systemu zachęt dla biznesu do inwestowania w naukę i edukację, wyznaczenie strategicznych obszarów badań, na które będą trafiały fundusze, czy rozliczanie instytucji naukowych z wykorzystania publicznych pieniędzy. W ramach cyklu „Porozmawiajmy o polskiej nauce” MNiSW w ostatnich miesiącach prowadzi konsultacje ze środowiskiem akademickim i badawczym na temat stojących przed sektorem wyzwań i możliwych do wdrożenia rozwiązań, nie tylko dotyczących finansowania.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.