Facebook, NASK i UNICEF Polska uruchamiają „Przystań w sieci”
Stowarzyszenie UNICEF Polska
ul. Rolna 175 D
02-729 Warszawa
mkacprzak|unicef.pl| |mkacprzak|unicef.pl
+48 509 224 588
www.unicef.pl/
Facebook, NASK i UNICEF Polska ruszają z projektem edukacyjnym „Przystań w sieci”, skierowanym do nauczycieli i uczniów w całym kraju. Jego celem jest dotarcie do 2 000 nauczycieli i 40 000 uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych (młodzież w wieku 13-19 lat) w Polsce.
Założeniem twórców projektu „Przystań w sieci” jest wyposażenie odbiorców w kompetencje niezbędne do radzenia sobie z niebezpiecznymi sytuacjami w sieci oraz wykształcenie umiejętności krytycznej oceny treści. W tym celu odbiorcom zostanie udostępniona bezpłatna platforma e-learningowa z sześcioma modułami edukacyjnymi: Prywatność w sieci, Cyberprzemoc, Cyberzagrożenia, Szkodliwe i niebezpieczne treści, Cyfrowe ślady i reputacja online oraz Fałszywe informacje. Szkolenia poruszają najbardziej aktualne zagadnienia dotyczące świadomego i bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych i internetu.
Jako Facebook chcemy, aby wszyscy członkowie naszej społeczności byli bezpieczni i dobrze poinformowani. Nieustannie pracujemy nad rozwiązaniami wzmacniającymi bezpieczeństwo ale wiemy też jak ważna jest świadomość osób korzystających z internetu
- mówi Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich. Dlatego od lat angażujemy się w inicjatywy wzmacniające tę świadomość szczególnie wśród młodzieży. „Przystań w Sieci” to jednak bez wątpienia projekt o największym rozmachu. Liczymy, że realnie wzmocni kompetencje cyfrowe polskich nauczycieli oraz ich podopiecznych - dodaje.
Znajomość narzędzi umożliwiających bezpieczne korzystanie z sieci oraz umiejętność reagowania na pojawiające się cyberzagrożenia to kompetencje, które są współcześnie niezbędne każdemu nauczycielowi. Twórcy pragną wyposażyć nauczycieli oraz pedagogów pracujących z młodzieżą w wiedzę o tym, jak promować pozytywne zachowania w sieci wśród uczniów, a także jak reagować na wszelkie niepożądane incydenty. Celem jest uświadomienie młodych ludzi, w jaki sposób mogą bezpiecznie korzystać z zasobów internetu, gdzie szukać pomocy, gdy staną się ofiarami cyberprzestępstwa oraz na czym polega krytyczna ocena informacji, z jakimi mają do czynienia w sieci.
Aby wziąć udział w projekcie, nauczyciele powinni zarejestrować się na platformie www.przystanwsieci.pl, gdzie znajdą dedykowane szkolenia i materiały edukacyjne. Podstawą platformy jest 18 kursów dedykowanych nauczycielom i uczniom klas 7-8 oraz szkół ponadpodstawowych. Materiałem uzupełniającym, z którego będą mogli skorzystać nauczyciele uczestniczący w projekcie jest Przewodnik zawierający informacje na temat bezpieczeństwa w sieci.
Ponadto, każdy z zarejestrowanych do projektu nauczycieli będzie mógł wziąć udział w jednej z dwóch konferencji online, które zostaną zorganizowane na początku 2021 roku. Wydarzenia te będą doskonałą okazją do poszerzenia swojej wiedzy na temat bezpieczeństwa młodzieży w sieci.
- NASK od wielu lat współtworzy rewolucję cyfrową w Polsce. Dziś, w czasach poważnych cywilizacyjnych problemów, obejmuje ona coraz więcej obszarów, ułatwiając wiele codziennych obowiązków, dając dostęp do usług cyfrowych i nieograniczonych zasobów wiedzy. Cyfryzacja dotyczy także szkół i procesu edukacji – mówi Agnieszka Żeglińska, Dyrektor ds. Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w NASK. - Rewolucji cyfrowej we wszystkich dziedzinach naszego życia musi jednak towarzyszyć wielka odpowiedzialność za jej kształt i troska o bezpieczeństwo, zwłaszcza najmłodszych użytkowników. Musimy ten świat nie tylko budować, ale wspólnie urządzać i dbać o bezpieczeństwo jego mieszkańców. Dlatego jesteśmy razem w projekcie „Przystań w sieci”. Chcemy zwrócić uwagę na to, że czasem warto zatrzymać się w tym cyfrowym pędzie, spojrzeć krytycznie na to, co dzieje się wokół, aby odpowiedzialnie podejmować nowe wyzwania. Podkreślamy również, jak bardzo ważna jest rola nauczycieli i rodziców, którzy niezależnie od umiejętności cyfrowych, powinni być dla swoich uczniów i dzieci bezpieczną przystanią – dodaje przedstawicielka NASK.
Obecność młodych ludzi w internecie jest zjawiskiem powszechnym. Okres pandemii koronawirusa i wprowadzenie rozwiązania w postaci edukacji zdalnej uwypuklił wiele problemów z tym związanych: brak świadomości uczniów co do zagrożeń wynikających z użytkowania globalnej sieci czy potrzebę wsparcia kadry pedagogicznej w nabywaniu kompetencji cyfrowych. To priorytetowe wyzwania, nad którymi powinniśmy się pochylić. Internet to jedna z przestrzeni, w której funkcjonuje młody człowiek, a rolą nas dorosłych, jest dołożenie wszelkich starań, aby była to przestrzeń przyjazna i dbająca o jego prawa – mówi Małgorzata Połowniak-Dąbrowska, Manager Projektów Edukacyjnych w UNICEF Polska.
Program „Przystań w sieci” jest objęty patronatem honorowym Prezesa Rady Ministrów. Wszystkie placówki, które zrealizują projekt zgodnie z jego założeniami, otrzymają Certyfikat Szkoły Promującej Świadome Korzystanie z internetu w roku szkolnym 2020/2021.
Do programu można dołączyć od 20 października na stronie www.przystanwsieci.pl. Moduły edukacyjne na platformie e-learningowej „Przystań w sieci” zostaną udostępnione zarejestrowanym uczestnikom 9 listopada. Realizacja programu przewidziana jest do końca roku szkolnego 2020/21.
Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
Acer i Google wspierają współczesną edukację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.