Cykl warsztatów dla dzieci i nauczycieli "Język polski otwiera"
Jak zainteresować dzieci nauką języka polskiego? Jak stworzyć opowieść i przekazać ją w interesujący sposób? Jak budować emocjonalne więzi z krajem pochodzenia, kulturą czy historią? Rozpoczynamy cykl webinarów dla nauczycieli z polskich szkół na Litwie, Łotwie, Ukrainie, w Mołdawii, Estonii, Rosji i w Czechach oraz dla dzieci i ich rodziców mieszkających za granicą. Spotkania odbywają się w ramach 3. edycji kampanii #KtoTyJesteś.
Łącznie zaplanowane zostały 4 wydarzenia online, które odbędą się „na żywo”. Wspólnym tematem dla wszystkich będzie storytelling, czyli sztuka tworzenia opowieści, konstruowania przekazu atrakcyjnego dla konkretnej grupy adresatów. Jest to ważna umiejętność zarówno w budowaniu pozytywnych relacji nauczyciela z uczniem, jak i więzi społecznych. To również kompetencja ceniona przez pracodawców, zdecydowanie ułatwiająca młodym ludziom zaistnienie na rynku pracy. Wszystkie webinary odbędą się na profilu kampanii #KtoTyJesteś na Facebooku.
Na pierwszy webinar zapraszamy uczniów z polskich szkół w wieku 6-9 lat oraz ich rodziców, mieszkających za granicą. Wydarzenie odbędzie się 13 października o godz. 10:00 i potrwa ok. 45 minut. Młodzi uczestnicy wybiorą się na wędrówkę po kolorach i wspólnie z prowadzącymi zbudują opowieści, zagrają w skojarzenia i inne gry wykorzystujące kolory, obrazy oraz słowa. Ekspertki, Iwona Brzózka-Złotnicka i Agnieszka Chomicka-Bosy, zainspirują uczestników do tworzenia kreatywnych opowieści i opisów, jednocześnie odkrywając przed nimi piękno języka polskiego. Gościnnie podczas webinaru pojawi się Krzysztof Jaworski, laureat konkursu „Innowacyjny Nauczyciel 2013”, miłośnik języka programowania Scratch.
Kolejne trzy spotkania online skierowane będą do nauczycieli szkół polskich i placówek edukacyjnych z językiem polskim. Zaplanowane zostały w trzech terminach: 27 października, 10 listopada i 24 listopada, w godzinach 19:00-20:30.
Pierwsze spotkanie dla dorosłych poświęcone będzie tworzeniu opowieści za pomocą różnych form: książki cyfrowej, komiksu oraz plakatu lub infografiki. Poprowadzą je Anna Jędryczko i Iwona Brzózka-Złotnicka. Gościem specjalnym będzie Dariusz Martynowicz, polonista wyróżniony tytułem „Człowieka Roku” za ciekawe rozwiązania w edukacji zdalnej. Pokaże on uczestnikom, w jaki sposób mogą wykorzystywać w swojej pracy dostępne bezpłatnie narzędzia cyfrowe. W zaproponowanych ćwiczeniach przetestowane zostaną różne formy wyrazu i ich wpływ na treść oraz odbiór znaczenia tej treści. Dla osób wolących pracować offline, przygotowana zostanie lista pomocy potrzebna do wykonania wszystkich zaplanowanych ćwiczeń (m.in. kartki, kredki, klej, nożyczki itp.).
Podczas kolejnego webinaru z gościnnym udziałem Zyty Czechowskiej, pedagożki i laureatki nagrody „Nauczycielka Roku 2019”, zaprezentowana zostanie metoda uczenia historii, polegająca na szukaniu śladów tej historii w najbliższym otoczeniu, wśród sąsiadów czy lokalnej społeczności. Uczestnikom warsztatu organizatorzy postarają się pokazać, że nawet niepozorne opowieści naszych dziadków i rodziców mogą być ważnymi lekcjami historycznymi.
Ostatni warsztat dla nauczycieli poświęcony będzie historii słowa i kreowaniu na jego podstawie opowieści. Uczestnicy wspólnie z prowadzącymi i ich gościem - Joanną Waszkowską, polonistką, nauczycielką nominowaną do nagrody „Nauczyciel Roku 2021”, pracować będą nad opowieściami. Podczas spotkania na warsztat zostaną wzięte różne polskie słowa, na podstawie których uczestnicy postarają się stworzyć ciekawe opowiadania. Wykorzystane ćwiczenia, np. zabawa w budowanie historii swojego imienia, z powodzeniem będzie można zrealizować także podczas zajęć z dziećmi i młodzieżą.
Każde spotkanie online, poza częścią narzędziową, poprzedzone będzie wstępem metodycznym
na temat storytellingu. Pokazany zostanie on jako narzędzie edukacyjne, ale także narzędzie wspierające budowanie poczucia tożsamości, łączące społeczności oraz pozwalające ćwiczyć jedną z kluczowych kompetencji przyszłości, jaką jest sztuka komunikacji. Na koniec każdego warsztatu prowadzący przekażą uczestnikom garść inspiracji, wspierających omawiany na spotkaniu temat (ciekawe odnośniki, linki, materiały do pobrania).
Działania realizowane są w ramach kampanii #KtoTyJesteś, organizowanej przez Fundację „Pomoc Polakom na Wschodzie”. Projekt finansowany ze środków KPRM w ramach konkursu „Polonia i Polacy za Granicą 2021”. Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.ktotyjestes.pl.
Spotkajmy się online na profilu kampanii #KtoTyJesteś:
https://www.facebook.com/KtoTyJestesKampaniaSpoleczna
- 13 października (środa), godz. 10:00-10:45 - Wędrówki po kolorach i obrazach
- 27 października (środa), godz. 19:00-20:30 - Tworzymy opowieści
- 10 listopada (środa), godz. 19:00-20:30 - Jak zostać narodowym bohaterem?
- 24 listopada (środa), godz. 19:00-20:30 - Historia słowa
Najlepsi innowatorzy w Polsce. Znamy zwycięzców Explory 2024
Program edukacyjny Next Engineers w Polsce
Świat Młodych Badaczy odkrywa tajemnice nauki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.