Collegium Civitas tworzy Centrum Badań nad Dezinformacją
Collegium Civitas
plac Defilad 1, XII piętro
00-901 Warszawa
anna.radecka|civitas.edu.pl| |anna.radecka|civitas.edu.pl
+48 501 541 798
www.civitas.edu.pl
Dezinformacja to jedno z najpoważniejszych wyzwań współczesnego społeczeństwa, które wpływa na zarówno na bezpieczeństwo jak i stabilność państw. W odpowiedzi na te zagrożenia, Collegium Civitas powołało Centrum Badań nad Dezinformacją. Nowo utworzoną jednostką kierować będzie redaktor Grzegorz Rzeczkowski.
Centrum Badań nad Dezinformacją, jako jednostka badawczo-dydaktyczna, analityczno-doradcza oraz edukacyjna, skoncentruje się na identyfikowaniu i badaniu narracji dezinformacyjnych, szczególnie w mediach społecznościowych. Celem Centrum jest również edukowanie społeczeństwa oraz tworzenie strategii przeciwdziałania dezinformacji.
„Dezinformacja stała się współczesną bronią, której skutki mogą być katastrofalne dla demokracji i społeczeństwa obywatelskiego. Naszym zadaniem będzie nie tylko badanie tego zjawiska, ale także edukowanie i ostrzeganie społeczeństwa przed jego skutkami” – mówi Grzegorz Rzeczkowski, dyrektor Centrum Badań nad Dezinformacją.
Centrum będzie współpracować z ośrodkami badawczymi i organizacjami pozarządowymi w Polsce i za granicą, a także prowadzić szkolenia i warsztaty dla różnych sektorów. Główną ekspertką centrum jest Anna Mierzyńska, analityczka mediów społecznościowych, specjalizująca się w badaniu dezinformacji, publicystka Oko.press.

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji
Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.
Edukacja
Zaspokajanie potrzeb behawioralnych kota pomaga w budowaniu z nim pozytywnych relacji. Kluczem jest poznanie jego typu osobowości

Dobrostan kotów w dużej mierze zależy od właściwej opieki. Niezwykle istotne jest zaspokajanie ich potrzeb behawioralnych, wśród których ważne jest poczucie bezpieczeństwa, ale również m.in. prawidłowa dieta czy też instynkt łowiecki. Dla opiekunów pomocne w tym może być poznanie typu osobowości swojego kota. Już 7 sierpnia 2025 roku w specjalnej strefie WHISKAS przed wejściem do centrum handlowego Westfield Arkadia w Warszawie każdy będzie mógł wziąć udział w specjalnym Quizie Osobowości Kota i spotkaniu z behawiorystą.
Handel
1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem

Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.