Aż u 76 proc. uczniów matematyka kojarzy się ze znudzeniem, rezygnacją i stresem
Według danych zebranych przez twórców EduNav, pierwszej polskiej ogólnodostępnej platformy do nauki matematyki z wykorzystaniem AI, tylko ¼ uczniów jako ulubioną formę edukacji tego przedmiotu wskazuje naukę w szkole, a niemal 60 proc. źle ocenia swoje umiejętności w tej dziedzinie. Na problemy z nauczaniem matematyki w Polsce już kilka lat temu zwracała uwagę Najwyższa Izba Kontroli. EduNav zaprasza do udziału w badaniu na temat stosunku Polaków do matematyki. Osoby, które wezmą udział w badaniu otrzymają m.in. darmowy dostęp do platformy do końca 2023 r.
Matematyka powróciła do grona obowiązkowych przedmiotów maturalnych w 2010 r., po niemal trzydziestoletniej przerwie. Kilka lat temu Najwyższa Izba Kontroli zwróciła się do Ministerstwa Edukacji Narodowej z wnioskiem o rozważenie możliwości zawieszenia egzaminu maturalnego z matematyki jako obowiązkowego dla wszystkich uczniów. Miałoby ono potrwać do momentu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu, które, według NIK, nie stało na najwyższym poziomie. W sprawozdaniu zwrócono m.in. uwagę na fakt, że ponad połowa polskich dzieci przed rozpoczęciem edukacji szkolnej wykazuje uzdolnienia matematyczne, jednak u większości zanikają one po zaledwie kilku miesiącach nauki.
Uczniowie sami źle oceniają swoje umiejętności matematyczne
Według danych EduNav, zdaniem aż 76 proc. uczniów, którzy wypełnili test predyspozycji matematycznych, ta dziedzina nauki kojarzy się m.in. ze znudzeniem, zniechęceniem, stresem, rezygnacją i wysiłkiem. Tylko 24 proc. jako ulubioną formę przekazywania wiedzy matematycznej wskazało naukę na lekcjach w szkole.
Blisko 60 proc. tych uczniów w skali pięciopunktowej ocenia swoje umiejętności w dziedzinie matematyki na 1-3. Jednocześnie ⅓ deklaruje, że zadania matematyczne rozwiązuje szybko i zazwyczaj wie, jak dojść do rozwiązania. Nieco ponad połowa, jeśli nie umie wykonać zadania, denerwuje się i traci skupienie, szuka pomocy u kolegów lub w Internecie, sprawdza odpowiedzi w podręczniku albo po prostu odpuszcza. Jedynie 4,5 proc. traktuje to jako mobilizację do podjęcia wyzwania.
Może zabrzmi to górnolotnie, ale matematyka to kwestia sprawiedliwości społecznej. Wyższe umiejętności matematyczne przekładają się na zdolności krytycznego myślenia i precyzyjnego rozumowania, a także większe prawdopodobieństwo znalezienia dobrze płatnej pracy - mówi Wojciech Majeran, współzałożyciel EduNav, platformy edukacyjnej dla uczniów, która jako pierwsza wykorzystuje technologię AI do wspierania samodzielnej i skutecznej nauki matematyki - Kiedy na pewnym etapie edukacji u dziecka pojawiają się problemy z matematyką, to często zrzuca się winę na lenistwo. Jednak winny jest zwykle brak szybkiej i precyzyjnej umiejętności identyfikacji luk w wiedzy ucznia oraz dopasowanych do jego możliwości metod wsparcia. Nasz platforma od tego właśnie zaczyna - diagnozuje konkretne luki edukacyjne i dostarcza dokładnych wskazówek umożliwiających opanowanie tych zagadnień, w ramach których wykryto deficyt wiedzy. Wykorzystuje do tego technologię AI oraz grywalizację i pozytywną gratyfikację.
Sztuczna inteligencja pomaga odkryć talent matematyczny
Platforma EduNav ma za zadanie pomóc uczniom, ale też ich rodzicom i nauczycielom, odkrywać i rozwijać nieuświadomiony talent matematyczny, rozwiązywać problemy związane z samodzielną nauką i przygotowywać do zdawania egzaminów z tego przedmiotu. Po wykonaniu przez użytkownika darmowego testu predyspozycji matematycznych dzięki wykorzystaniu zaawansowanej technologii AI identyfikuje jego problemy i predyspozycje, przygotowuje ciekawy i spersonalizowany program nauki, motywuje, sprawdza wykonane zadania i przygotowuje raporty o postępach. Wspiera także nauczycieli i korepetytorów, pozwalając im tworzyć własne materiały dydaktyczne, symulacje, testy i ćwiczenia oraz sprawdzać postępy uczniów.
Twórcy EduNav postanowili przeprowadzić badanie, które pozwoli lepiej zrozumieć stosunek Polaków do matematyki i ich odczucia związane z tą dziedziną nauki. Osoby, które wezmą w nim udział, otrzymają darmowy dostęp do platformy EduNav do końca roku, możliwość zapoznania się z najnowszymi badaniami na temat lęku matematycznego oraz e-booka zawierającego metody i sposoby pomagające w rozwiązaniu wyzwań związanych z lękiem matematycznym. W badaniu można wziąć udział tutaj - jest ono anonimowe. Niezwykle ważne jest dla nas, aby dobrze zrozumieć, z czego wynikają problemy z nauką matematyki, gdzie uczeń ma luki, przekonaliśmy się, że indywidualizacja, właściwa i natychmiastowa informacja zwrotna oraz zapewnienie optymalnych warunków do nauki wpływają na lepsze zrozumienie przedmiotu, po to stworzyliśmy Edunav - mówi Wojciech Majeran.

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25

AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Poziom wyszczepienia Ukraińców jest o 20 pp. niższy niż Polaków. Ukraińskie mamy w Polsce wskazują na szereg barier
Różnice w kalendarzu szczepień, bariery językowe, nieznajomość polskiego systemu szczepień oraz obawy przed skutkami ubocznymi szczepionek – to jedne z najczęstszych problemów, które prowadzą do tego, że poziom wyszczepienia Ukraińców w Polsce jest niższy niż Polaków. To może mieć wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne w całym kraju. Fundacja Instytutu Matki i Dziecka podejmuje inicjatywę mającą budować postawy proszczepienne wśród imigrantów.
Nauka
Dobre perspektywy współpracy pomiędzy brytyjskimi a polskimi uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na relacje gospodarcze

Współpraca pomiędzy Polską a Wielką Brytanią w obszarze akademickim szybko się rozwija. Dotyczy to nie tylko wymiany studenckiej i edukacji transnarodowej, ale przede wszystkim strategicznych partnerstw między instytucjami i uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na współpracę między firmami z obu krajów. W efekcie dynamika współpracy gospodarczej Polski z Wielką Brytanią stale rośnie, podobnie jak wartość brytyjskich inwestycji czy firm z udziałem brytyjskiego kapitału.
Handel
Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić

Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.