Komunikaty PR

Aż u 76 proc. uczniów matematyka kojarzy się ze znudzeniem, rezygnacją i stresem

2023-10-26  |  12:01
Biuro prasowe

Według danych zebranych przez twórców EduNav, pierwszej polskiej ogólnodostępnej platformy do nauki matematyki z wykorzystaniem AI, tylko ¼ uczniów jako ulubioną formę edukacji tego przedmiotu wskazuje naukę w szkole, a niemal 60 proc. źle ocenia swoje umiejętności w tej dziedzinie. Na problemy z nauczaniem matematyki w Polsce już kilka lat temu zwracała uwagę Najwyższa Izba Kontroli. EduNav zaprasza do udziału w badaniu na temat stosunku Polaków do matematyki. Osoby, które wezmą udział w badaniu otrzymają m.in. darmowy dostęp do platformy do końca 2023 r.

 

Matematyka powróciła do grona obowiązkowych przedmiotów maturalnych w 2010 r., po niemal trzydziestoletniej przerwie. Kilka lat temu Najwyższa Izba Kontroli zwróciła się do Ministerstwa Edukacji Narodowej z wnioskiem o rozważenie możliwości zawieszenia egzaminu maturalnego z matematyki jako obowiązkowego dla wszystkich uczniów. Miałoby ono potrwać do momentu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu, które, według NIK, nie stało na najwyższym poziomie. W sprawozdaniu zwrócono m.in. uwagę na fakt, że ponad połowa polskich dzieci przed rozpoczęciem edukacji szkolnej wykazuje uzdolnienia matematyczne, jednak u większości zanikają one po zaledwie kilku miesiącach nauki.

 

Uczniowie sami źle oceniają swoje umiejętności matematyczne

Według danych EduNav, zdaniem aż 76 proc. uczniów, którzy wypełnili test predyspozycji matematycznych, ta dziedzina nauki kojarzy się m.in. ze znudzeniem, zniechęceniem, stresem, rezygnacją i wysiłkiem. Tylko 24 proc. jako ulubioną formę przekazywania wiedzy matematycznej wskazało naukę na lekcjach w szkole.

 

Blisko 60 proc. tych uczniów w skali pięciopunktowej ocenia swoje umiejętności w dziedzinie matematyki na 1-3. Jednocześnie ⅓ deklaruje, że zadania matematyczne rozwiązuje szybko i zazwyczaj wie, jak dojść do rozwiązania. Nieco ponad połowa, jeśli nie umie wykonać zadania, denerwuje się i traci skupienie, szuka pomocy u kolegów lub w Internecie, sprawdza odpowiedzi w podręczniku albo po prostu odpuszcza. Jedynie 4,5 proc. traktuje to jako mobilizację do podjęcia wyzwania.

 

Może zabrzmi to górnolotnie, ale matematyka to kwestia sprawiedliwości społecznej. Wyższe umiejętności matematyczne przekładają się na zdolności krytycznego myślenia i precyzyjnego rozumowania, a także większe prawdopodobieństwo znalezienia dobrze płatnej pracy - mówi Wojciech Majeran, współzałożyciel EduNav, platformy edukacyjnej dla uczniów, która jako pierwsza wykorzystuje technologię AI do wspierania samodzielnej i skutecznej nauki matematyki - Kiedy na pewnym etapie edukacji u dziecka pojawiają się problemy z matematyką, to często zrzuca się winę na lenistwo. Jednak winny jest zwykle brak szybkiej i precyzyjnej umiejętności identyfikacji luk w wiedzy ucznia oraz dopasowanych do jego możliwości metod wsparcia. Nasz platforma od tego właśnie zaczyna - diagnozuje konkretne luki edukacyjne i dostarcza dokładnych wskazówek umożliwiających opanowanie tych zagadnień, w ramach których wykryto deficyt wiedzy. Wykorzystuje do tego technologię AI oraz grywalizację i pozytywną gratyfikację.

 

Sztuczna inteligencja pomaga odkryć talent matematyczny

Platforma EduNav ma za zadanie pomóc uczniom, ale też ich rodzicom i nauczycielom, odkrywać i rozwijać nieuświadomiony talent matematyczny, rozwiązywać problemy związane z samodzielną nauką i przygotowywać do zdawania egzaminów z tego przedmiotu. Po wykonaniu przez użytkownika darmowego testu predyspozycji matematycznych dzięki wykorzystaniu zaawansowanej technologii AI identyfikuje jego problemy i predyspozycje, przygotowuje ciekawy i spersonalizowany program nauki, motywuje, sprawdza wykonane zadania i przygotowuje raporty o postępach. Wspiera także nauczycieli i korepetytorów, pozwalając im tworzyć własne materiały dydaktyczne, symulacje, testy i ćwiczenia oraz sprawdzać postępy uczniów.

 

Twórcy EduNav postanowili przeprowadzić badanie, które pozwoli lepiej zrozumieć stosunek Polaków do matematyki i ich odczucia związane z tą dziedziną nauki. Osoby, które wezmą w nim udział, otrzymają darmowy dostęp do platformy EduNav do końca roku, możliwość zapoznania się z najnowszymi badaniami na temat lęku matematycznego oraz e-booka zawierającego metody i sposoby pomagające w rozwiązaniu wyzwań związanych z lękiem matematycznym. W badaniu można wziąć udział tutaj - jest ono anonimowe. Niezwykle ważne jest dla nas, aby dobrze zrozumieć, z czego wynikają problemy z nauką matematyki, gdzie uczeń ma luki, przekonaliśmy się, że indywidualizacja, właściwa i natychmiastowa informacja zwrotna oraz zapewnienie optymalnych warunków do nauki wpływają na lepsze zrozumienie przedmiotu, po to stworzyliśmy Edunav - mówi Wojciech Majeran.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli Biuro prasowe
2025-05-22 | 10:00

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli

Sprawdzone źródła wiedzy, nowoczesne narzędzia edukacyjne i nieodpłatny wstęp na spektakle w teatrze ekologicznym. Powraca program dla wyróżniających się
Edukacja Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków
2025-04-14 | 06:00

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Według danych World Economic Forum [1] do 2030 roku aż 39 proc. obecnych kompetencji zawodowych będzie wymagało aktualizacji lub stanie się zbędne. Przyszłość rynku pracy
Edukacja Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
2024-12-17 | 11:10

Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25

W dniach 10–12 listopada 2025 roku Warszawa stanie się centrum dyskusji o przyszłości europejskiego lotnictwa. Lazarski Aviation Academy będzie gospodarzem Europejskiej Konferencji

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Konsument

Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.

Edukacja

Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.

Transport

Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.