Komunikaty PR

Akcelerator Pro - nowy wymiar nauczania

2024-06-03  |  14:00
Biuro prasowe
Do pobrania Komunikat ( 0.32 MB )

Pojazdy elektryczne,  z pułapek na myszy, czy przenośna turbina wiatrowa to tylko niektóre projekty zrealizowane w ramach nowego programu Akcelerator Pro. Dzięki otrzymanemu wsparciu metodycznemu i finansowemu nauczyciele podjęli się nowych zadań, które umożliwiły ich uczniom wykorzystanie nabytej wiedzy w praktyce oraz rozwinęły ich dodatkowe kompetencje. Akcelerator Pro jest odpowiedzią na potrzeby szkół technicznych i zawodowych. Wyposaża on nauczycieli w metodę i narzędzia pracy z młodymi ludźmi, rozwijając w angażujący sposób ich dotychczasowe umiejętności oraz kompetencje przyszłości. Program jest prowadzony przez Fundację Szkoła z Klasą oraz Fundację Inter Cars. 

Ostatnie wyniki międzynarodowego badania umiejętności uczniów na świecie PISA[1] odbiły się szerokim echem w środowisku edukacyjnym. Unaoczniły one rozstrzał pomiędzy wynikami liceów ogólnokształcących a szkół technicznych i branżowych w Polsce. Średnio 62% uczniów i uczennic kształcących się w zawodach, uzyskało niski albo bardzo niski wynik badanych umiejętności: matematycznych, czytania ze zrozumieniem, przyrodniczych. - Wyniki badań PISA nie dziwią, ponieważ zaniedbania wobec szkół kształcących w zawodach w polskim systemie edukacji są bardzo duże. Brakuje szerokiej oferty, która wspierałaby pracę nauczycieli i uczniów w tego typu szkołach. Środowiska branżowe radzą sobie same, we własnym, ograniczonym z wielu przyczyn zakresie, nierzadko przeznaczając na to, swój prywatny czas - mówi socjolog, prof. Tomasz Sobierajski.  Przed osobami nauczycielskimi w szkolnictwie branżowym i technicznym stoi wiele wyzwań, a wśród nich rozwój kompetencji przyszłości takich jak: współpraca, empatia krytyczne myślenie, czy komunikacja. 

 

Akcelerator PRO program dopasowany do potrzeb szkolnictwa

Fundacja Szkoła z Klasą wraz Fundacją Inter Cars zdecydowały się wesprzeć  grupę edukatorów ze szkół technicznych i branżowych, tworząc odpowiadający na ich potrzebę program Akcelerator Pro. Zakłada on zindywidualizowane i systematyczne wsparcie metodyczne i merytoryczne nauczycieli, a poprzez nich uczniów i uczennic. Wspiera w zakresie metodologii planowania i realizacji projektów oraz zarządzania ich budżetem. To skierowane do osób nauczycielskich (o specjalizacjach m.in.: motoryzacja, mechanika, mechatronika, elektronika, informatyka czy logistyka) działanie, umożliwiło im realizację wspólnie ze swoimi uczniami i uczennicami innowacyjnych projektów edukacyjnych. W efekcie pozwoliło także rozwinąć uczniowskie umiejętności: współpracy, kreatywnego działania, krytycznego myślenia, komunikacji. W ramach pilotażowej edycji programu edukatorzy wzięli udział w dwudniowym szkoleniu, podczas którego poznali: metodę projektu edukacyjnego, nowoczesne metody pracy z klasą, takie jak Design Thinking, metodykę zarządzania projektami i pracy na błędach. Otrzymali również wsparcie eksperckie oraz grant w wysokości 5 000 zł na realizację autorskich pomysłów na projekt edukacyjny.

- Program Akcelerator Pro mógłby z powodzeniem stać się częścią edukacyjnego krajobrazu w Polsce. Uczestnicząca w nim kadra pedagogiczna zdobywa wiedzę i kompetencje, które łatwo może zastosować w szkołach dostosowując je  do potrzeb uczniów. Dzięki temu projekty realizowane w ramach programu są niezwykle różnorodne i wynikają z zainteresowań samych uczniów i uczennic, co dodatkowo wzmacnia ich zaangażowanie, czyniąc uczenie się skuteczniejszym i przełamującym rutynę – mówi Katarzyna Oleksowicz z Fundacji Inter Cars.

Od elektromobilności po turniej pojazdów napędzanego pułapką na myszy

Uczestnicy programu pracowali nad projektami od października 2023 r. Jak przyznaje jedna z nauczycielek, program Akcelerator Pro jest realizacją jej marzeń. Wprowadził nową jakość do kształcenia, zainspirował uczniów do działania i pozwolił zgłębić tematy, które jak zauważa, w podstawie programowej potraktowane są pobieżnie lub po prostu brakuje na nie czasu.  Różnorodność tematów, opinie uczniów i uczennic, a także nauczycieli i nauczycielek potwierdzają, że tego typu działania są pożądane w środowisku szkół technicznych. W trakcie trwania programu w oparciu o model partycypacyjny powstało wiele pasjonujących projektów. Zespół Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzelcach Opolskich zorganizował wyścigi pojazdów napędzanych mechanizmem pułapki na myszy.  Pod opieką nauczycielki Karoliny Łydki uczniowie zorganizowali międzyszkolny turniej stworzonych przez siebie pojazdów, zadbali o jego promocję i prawidłowy przebieg. Uczniowie z Zespołu Szkół Technicznych w Mikołowie wraz z nauczycielem Wojciechem Baranowiczem stworzyli pojazd ARACHECO, projektując i budując napęd elektryczny do pojazdu rurowego jednoosobowego wraz z fotowoltaiczną stacją ładującą. Grupa projektowa Technikum nr 1 z Żywca, pod okiem Elżbiety Burlagi zaprojektowała, udokumentowała i wykonała przenośną turbinę wiatrową z ogniwami fotowoltaicznymi i funkcją magazynowania energii. W Centrum Edukacji Zawodowej w Sieradzu zbudowano E-patio - miejsce, gdzie można skorzystać z ładowania sprzętów elektronicznych oraz pojazdów, którymi młodzież dociera do szkoły: rowerów elektrycznych czy hulajnóg. W projekcie wykorzystano odnawialne źródła energii. Proces realizacji takich projektów pozwolił rozwinąć także wiedzę z zakresu transformacji energetycznej, redukcji śladu węglowego, logistyki, zastosowań druku 3D, czy elektromobilności.

Efekty ich pracy były prezentowane podczas festiwalu wieńczącego program. W wydarzeniu udział wzięli uczniowie i uczennice wraz z nauczycielami, organizatorzy oraz eskpertki i eksperci a wśród nich:  Jakub Lasocki, Marta Wąsowska, Barbara Halska, Agnieszka Bilska, Agnieszka Soszyńska, Piotr Płoszajski, Bartosz Sokoliński, Małgorzata Trzaskowska, Justyna Józefowicz, Marcin Napiórkowski i Dorota Olszewska.

 


[1] https://www.ibe.edu.pl/pl/projekty-miedzynarodowe/pisa

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r. Biuro prasowe
2025-06-16 | 13:15

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Wiodąca giełda kryptowalutowa Bitget i UNICEF Luksemburg ogłaszają nawiązanie współpracy w celu rozwijania umiejętności cyfrowych i technologicznych wśród
Edukacja Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum
2025-06-12 | 06:00

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Gliwice dołączyły do ogólnopolskiej sieci Amazon STEM Kindlotek – przestrzeni edukacyjnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży w obszarach nauk ścisłych
Edukacja Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
2025-05-22 | 10:00

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli

Sprawdzone źródła wiedzy, nowoczesne narzędzia edukacyjne i nieodpłatny wstęp na spektakle w teatrze ekologicznym. Powraca program dla wyróżniających się

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji

Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.

Edukacja

Zaspokajanie potrzeb behawioralnych kota pomaga w budowaniu z nim pozytywnych relacji. Kluczem jest poznanie jego typu osobowości

Dobrostan kotów w dużej mierze zależy od właściwej opieki. Niezwykle istotne jest zaspokajanie ich potrzeb behawioralnych, wśród których ważne jest poczucie bezpieczeństwa, ale również m.in. prawidłowa dieta czy też instynkt łowiecki. Dla opiekunów pomocne w tym może być poznanie typu osobowości swojego kota. Już 7 sierpnia 2025 roku w specjalnej strefie WHISKAS przed wejściem do centrum handlowego Westfield Arkadia w Warszawie każdy będzie mógł wziąć udział w specjalnym Quizie Osobowości Kota i spotkaniu z behawiorystą.

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem

Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.