Komunikaty PR

Akcelerator Pro - nowy wymiar nauczania

2024-06-03  |  14:00
Biuro prasowe
Do pobrania Komunikat ( 0.32 MB )

Pojazdy elektryczne,  z pułapek na myszy, czy przenośna turbina wiatrowa to tylko niektóre projekty zrealizowane w ramach nowego programu Akcelerator Pro. Dzięki otrzymanemu wsparciu metodycznemu i finansowemu nauczyciele podjęli się nowych zadań, które umożliwiły ich uczniom wykorzystanie nabytej wiedzy w praktyce oraz rozwinęły ich dodatkowe kompetencje. Akcelerator Pro jest odpowiedzią na potrzeby szkół technicznych i zawodowych. Wyposaża on nauczycieli w metodę i narzędzia pracy z młodymi ludźmi, rozwijając w angażujący sposób ich dotychczasowe umiejętności oraz kompetencje przyszłości. Program jest prowadzony przez Fundację Szkoła z Klasą oraz Fundację Inter Cars. 

Ostatnie wyniki międzynarodowego badania umiejętności uczniów na świecie PISA[1] odbiły się szerokim echem w środowisku edukacyjnym. Unaoczniły one rozstrzał pomiędzy wynikami liceów ogólnokształcących a szkół technicznych i branżowych w Polsce. Średnio 62% uczniów i uczennic kształcących się w zawodach, uzyskało niski albo bardzo niski wynik badanych umiejętności: matematycznych, czytania ze zrozumieniem, przyrodniczych. - Wyniki badań PISA nie dziwią, ponieważ zaniedbania wobec szkół kształcących w zawodach w polskim systemie edukacji są bardzo duże. Brakuje szerokiej oferty, która wspierałaby pracę nauczycieli i uczniów w tego typu szkołach. Środowiska branżowe radzą sobie same, we własnym, ograniczonym z wielu przyczyn zakresie, nierzadko przeznaczając na to, swój prywatny czas - mówi socjolog, prof. Tomasz Sobierajski.  Przed osobami nauczycielskimi w szkolnictwie branżowym i technicznym stoi wiele wyzwań, a wśród nich rozwój kompetencji przyszłości takich jak: współpraca, empatia krytyczne myślenie, czy komunikacja. 

 

Akcelerator PRO program dopasowany do potrzeb szkolnictwa

Fundacja Szkoła z Klasą wraz Fundacją Inter Cars zdecydowały się wesprzeć  grupę edukatorów ze szkół technicznych i branżowych, tworząc odpowiadający na ich potrzebę program Akcelerator Pro. Zakłada on zindywidualizowane i systematyczne wsparcie metodyczne i merytoryczne nauczycieli, a poprzez nich uczniów i uczennic. Wspiera w zakresie metodologii planowania i realizacji projektów oraz zarządzania ich budżetem. To skierowane do osób nauczycielskich (o specjalizacjach m.in.: motoryzacja, mechanika, mechatronika, elektronika, informatyka czy logistyka) działanie, umożliwiło im realizację wspólnie ze swoimi uczniami i uczennicami innowacyjnych projektów edukacyjnych. W efekcie pozwoliło także rozwinąć uczniowskie umiejętności: współpracy, kreatywnego działania, krytycznego myślenia, komunikacji. W ramach pilotażowej edycji programu edukatorzy wzięli udział w dwudniowym szkoleniu, podczas którego poznali: metodę projektu edukacyjnego, nowoczesne metody pracy z klasą, takie jak Design Thinking, metodykę zarządzania projektami i pracy na błędach. Otrzymali również wsparcie eksperckie oraz grant w wysokości 5 000 zł na realizację autorskich pomysłów na projekt edukacyjny.

- Program Akcelerator Pro mógłby z powodzeniem stać się częścią edukacyjnego krajobrazu w Polsce. Uczestnicząca w nim kadra pedagogiczna zdobywa wiedzę i kompetencje, które łatwo może zastosować w szkołach dostosowując je  do potrzeb uczniów. Dzięki temu projekty realizowane w ramach programu są niezwykle różnorodne i wynikają z zainteresowań samych uczniów i uczennic, co dodatkowo wzmacnia ich zaangażowanie, czyniąc uczenie się skuteczniejszym i przełamującym rutynę – mówi Katarzyna Oleksowicz z Fundacji Inter Cars.

Od elektromobilności po turniej pojazdów napędzanego pułapką na myszy

Uczestnicy programu pracowali nad projektami od października 2023 r. Jak przyznaje jedna z nauczycielek, program Akcelerator Pro jest realizacją jej marzeń. Wprowadził nową jakość do kształcenia, zainspirował uczniów do działania i pozwolił zgłębić tematy, które jak zauważa, w podstawie programowej potraktowane są pobieżnie lub po prostu brakuje na nie czasu.  Różnorodność tematów, opinie uczniów i uczennic, a także nauczycieli i nauczycielek potwierdzają, że tego typu działania są pożądane w środowisku szkół technicznych. W trakcie trwania programu w oparciu o model partycypacyjny powstało wiele pasjonujących projektów. Zespół Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzelcach Opolskich zorganizował wyścigi pojazdów napędzanych mechanizmem pułapki na myszy.  Pod opieką nauczycielki Karoliny Łydki uczniowie zorganizowali międzyszkolny turniej stworzonych przez siebie pojazdów, zadbali o jego promocję i prawidłowy przebieg. Uczniowie z Zespołu Szkół Technicznych w Mikołowie wraz z nauczycielem Wojciechem Baranowiczem stworzyli pojazd ARACHECO, projektując i budując napęd elektryczny do pojazdu rurowego jednoosobowego wraz z fotowoltaiczną stacją ładującą. Grupa projektowa Technikum nr 1 z Żywca, pod okiem Elżbiety Burlagi zaprojektowała, udokumentowała i wykonała przenośną turbinę wiatrową z ogniwami fotowoltaicznymi i funkcją magazynowania energii. W Centrum Edukacji Zawodowej w Sieradzu zbudowano E-patio - miejsce, gdzie można skorzystać z ładowania sprzętów elektronicznych oraz pojazdów, którymi młodzież dociera do szkoły: rowerów elektrycznych czy hulajnóg. W projekcie wykorzystano odnawialne źródła energii. Proces realizacji takich projektów pozwolił rozwinąć także wiedzę z zakresu transformacji energetycznej, redukcji śladu węglowego, logistyki, zastosowań druku 3D, czy elektromobilności.

Efekty ich pracy były prezentowane podczas festiwalu wieńczącego program. W wydarzeniu udział wzięli uczniowie i uczennice wraz z nauczycielami, organizatorzy oraz eskpertki i eksperci a wśród nich:  Jakub Lasocki, Marta Wąsowska, Barbara Halska, Agnieszka Bilska, Agnieszka Soszyńska, Piotr Płoszajski, Bartosz Sokoliński, Małgorzata Trzaskowska, Justyna Józefowicz, Marcin Napiórkowski i Dorota Olszewska.

 


[1] https://www.ibe.edu.pl/pl/projekty-miedzynarodowe/pisa

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25 Biuro prasowe
2024-12-17 | 11:10

Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25

W dniach 10–12 listopada 2025 roku Warszawa stanie się centrum dyskusji o przyszłości europejskiego lotnictwa. Lazarski Aviation Academy będzie gospodarzem Europejskiej Konferencji
Edukacja AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
2024-12-12 | 13:00

AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej

Zespół AGH Space Systems wygrał prestiżowe zawody łazików marsjańskich w USA. Uczelnia świętuje ten ogromny sukces i konsekwentnie prowadzi wieloetapową transformację
Edukacja Acer i Google wspierają współczesną edukację
2024-12-04 | 11:30

Acer i Google wspierają współczesną edukację

Acer i Google wspierają współczesną edukację – zapraszają nauczycieli na webinar o sztucznej inteligencji Wychodząc naprzeciw wyzwaniom współczesnej edukacji, Acer

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE

Zaledwie 23 proc. światowej produkcji farmaceutycznej pokrywa Europa. Bardzo dynamicznie rośnie potencjał wytwórczy Azji i może się ona wysunąć na pozycję lidera. Ministrowie zdrowia krajów Unii Europejskiej są zgodni co do tego, że Europa powinna się stać atrakcyjnym rynkiem inwestycyjnym dla przemysłu farmaceutycznego i dążyć do samowystarczalności w produkcji leków i substancji czynnych niezbędnych do ich wytwarzania. Wciąż jednak przedsiębiorcy napotykają bariery biurokratyczne, a wsparcie krajowe i unijne dla inwestorów jest nadal niewystarczająco atrakcyjne.

Konsument

Za pół roku zacznie obowiązywać w Polsce system kaucyjny. Polacy obawiają się jego uciążliwości

1 października br. w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Nie wszyscy konsumenci zdają sobie sprawę z tego, jakimi regułami będzie się rządzić. Eksperci podkreślają jednak, że podejście społeczeństwa jest pozytywne, choć wdrażaniu systemu towarzyszą pewne obawy. Ich zdaniem nie da się pewnie uniknąć na początku błędów i frustracji, ale pozytywne jest już to, że system zacznie działać.

Edukacja

W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat

Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z rozwojem cyfrowym, kluczowe jest rozwijanie umiejętności społecznych od najmłodszych lat, m.in. uważności. Fundacja Orange w ramach programu MegaMisja chce budować takie kompetencje u przedszkolaków i młodszych uczniów.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.