35 zespołów w półfinale IV edycji Solve for Tomorrow
Program dla młodzieży Solve for Tomorrow z każdym rokiem zyskuje na popularności. Do IV edycji wpłynęło aż 413 zgłoszeń z całej Polski! Spośród nich 35 zespołów zakwalifikowało się do półfinału. Drużyny będą pracować nad pomysłami przy wsparciu ekspertów oraz poznając metodę myślenia projektowego Design Thinking.
Solve for Tomorrow to program skierowany do młodych ludzi, którzy wykazują się wrażliwością na wyzwania współczesnego świata, są otwarci na zmiany i pragną mieć realny wpływ na otoczenie. W programie biorą udział uczniowie klas 1–4 szkół ponadpodstawowych wraz z opiekunami. Ich zadaniem było zaproponowanie innowacyjnego rozwiązania w jednym z czterech kluczowych obszarów: zdrowia, bezpieczeństwa, klimatu lub integracji.
Do IV edycji zgłoszono 413 projektów, co stanowi rekord w historii polskiej odsłony Solve for Tomorrow. Co więcej, po raz pierwszy do programu wpłynęły pomysły ze wszystkich 16 województw Polski.
Ciekawie wyglądają także statystyki dotyczące obszarów, które wybierali uczniowie. Spośród wypełnionych aplikacji 133 skupiało się tematach związanych z integracją, 123 – związanych ze zdrowiem, 97 – z klimatem i 60 – z bezpieczeństwem. Zaskakuje również różnorodność pomysłów młodych twórców: od wyrównywania szans w edukacji i rozwoju osobistym po odpowiedzialne wybory konsumenckie, troskę o zwierzęta oraz zasoby naturalne, a także wspieranie zdrowia fizycznego i psychicznego oraz przeciwdziałanie poczuciu zagrożenia oraz przemocy.
Do programu zakwalifikowało się 35 placówek, w tym zespół z Technikum TEB Edukacja w Tychach, który zwyciężając w hackathonie organizowanym przez Centrum ElektroEkologii otrzymał zaproszenie do półfinału. Pełna lista półfinalistów wygląda następująco:
9 projektów z kategorii Bezpieczeństwo:
• Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Żywcu
• Świętokrzyskie Stowarzyszenie na rzecz aktywizacji zawodowej i pomocy młodzieży w Kielcach
• Prywatne Liceum im. Królowej Jadwigi w Lublinie
• Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Tarnowie
• Zespół Szkół nr 1 im. Melchiora Wańkowicza w Błoniu
• II Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Raciborzu
• CLXIII Liceum Ogólnokształcące im. Cz. Niemena w Warszawie
• III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni
• XXIX Liceum Ogólnokształcące im. hm. Janka Bytnara “Rudego” w Łodzi
8 projektów z kategorii Integracja:
• Dwujęzyczne Liceum Ogólnokształcące EKOLA z Wrocławia
• Salezjańskie Szkoły Rzemiosł w Łodzi
• I Liceum Ogólnokształcące dawne Polskie Gimnazjum im. dra Władysława Gębika w Kwidzynie
• Niepubliczne Międzynarodowe Dwujęzyczne Liceum Ogólnokształcące “IPS – Upper Secondary” we Wrocławiu
• Zespół Szkół im. Jana Śniadeckiego w Wyszogrodzie
• Publiczne Liceum Ogólnokształcące nr II z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Mari Konopnickiej w Opolu
• Uniwersyteckie XII Liceum Ogólnokształcące im Marii i Georga Dietrichów w Olsztynie
• Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Siennicy Różanej
9 projektów z kategorii Klimat:
• Zespół Szkół nr 18 we Wrocławiu
• Technikum Menedżerskie w Bydgoszczy
• XIV Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta w Lublinie
• IV Liceum Ogólnokształcące im św. Jana Pawła II w Jaśle
• V Liceum Ogólnokształcące w Bielsku-Białej
• Zespół Szkół Elektronicznych im. Ignacego Domeyki w Bolesławcu
• Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu
• Zespół Szkół im. ks. Stanisława Staszica w Tarnobrzegu
• Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące w Toruniu
8 projektów z kategorii Zdrowie:
• Technikum Automatyki i Robotyki w Łodzi
• Akademeia High School w Warszawie
• Liceum Ogólnokształcące nr V im. gen. Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu
• Kłodzka Szkoła Przedsiębiorczości w Kłodzku
• 2 SLO IB imienia Pawła Jasienicy w Warszawie
• Zespół Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie
• X Liceum Ogólnokształcące im. Gdyńskich Nauczycieli Bohaterów II Wojny Światowej w Gdyni
• Zespół Szkół Ogólnokształcących w Wolsztynie
Pomysły oceniało jury w składzie: Krzysztof Dyl (Zastępca Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej), Anna Dziama (Pełnomocnik Dyrektora Naczelnego ds. jakości i rozwoju działań edukacyjnych w Centrum Nauki Kopernik), Barbara Halska (Nauczycielka Roku 2014), Grzegorz Olczyk (Samsung R&D Institute), Michał Purol (Chief Sustainability Officer w UNEP/GRID-Warszawa), prof. dr hab. Bolesław Rok (Akademia Leona Koźmińskiego), Marzena Strzelczak (Doradczyni zarządu ds. DEI w Forum Odpowiedzialnego Biznesu), Kira Sukhoboichenko (Założycielka Międzynarodowego Ruchu Latających Plecaczków), Kamil Tomkowicz (Członek Zarządu Fundacji Our Future Foundation) i dr hab. prof. SGH Joanna Żukowska (Kierownik Studiów Podyplomowych Akademia Profesjonalnego Coacha). Przewodniczą jury jest Magdalena Olborska, ESG Manager w Samsung Electronics Polska, a wiceprzewodniczącym Adam Roś, Wiceprezes Samsung R&D Institute Polska.
Jak wygląda etap półfinałowy?
W nadchodzących tygodniach półfinaliści będą rozwijać swoje projekty, korzystając z metodologii Design Thinking. Dla części z nich będzie to pierwsza okazja, by poznać ten wyjątkowy proces, który umożliwia analizowanie pomysłu z różnych punktów widzenia. Kluczowym elementem tej metody jest skupienie się na użytkowniku – zrozumienie jego potrzeb, problemów i aspiracji. Proces składa się z pięciu etapów: empatyzacji, definiowania problemu, tworzenia pomysłów, prototypowania i testowania.
Praca w tym modelu często prowadzi do zaskakujących wniosków, a początkowe koncepcje mogą ulec diametralnym zmianom. Dlatego tak ważne jest, aby uczniowie byli otwarci na nowe rozwiązania. W całym procesie wspierać ich będą ambasadorzy programu Solve for Tomorrow – doświadczeni trenerzy i nauczyciel z misją.
Aby pomyślnie zakończyć ten etap, uczestnicy powinni przygotować i przesłać film dokumentujący postępy prac nad projektem najpóźniej do 30 stycznia 2025 roku. Na tej podstawie jury wybierze finalistów IV edycji programu.
Program Solve for Tomorrow objęty został patronatem honorowym Ministra Cyfryzacji, Ministra Edukacji oraz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, jak również patronatem Centrum Nauki Kopernik i UNEP/GRID-Warszawa. Partnerami programu są: Fundacja Our Future Foundation i Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog.

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Konsument
Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.