26 zespołów z całej Polski w półfinale programu Solve for Tomorrow 2022/2023
Za nami pierwszy etap naboru do II edycji programu Solve for Tomorrow. Do oceny jury zakwalifikowało się 127 zgłoszeń. Spośród nich wybrano półfinałowe zespoły, które będą w najbliższych miesiącach doskonalić swoje pomysły przy pomocy metodologii Design Thinking. Projekty półfinalistów skupiały się wokół bezpieczeństwa młodzieży i dzieci w Internecie, wsparcia osób starszych i z niepełnosprawnościami, integracji międzypokoleniowej, zdrowia psychicznego młodego pokolenia, a także dbałości o stan polskich rzek, oszczędzania wody, pozyskiwania nowych źródeł energii oraz ograniczenia ilości odpadów.
Solve for Tomorrow to program skierowany do młodego pokolenia, które nie pozostaje obojętne na losy naszej planety czy problemy społeczne. Do II edycji programu mogli zgłaszać się uczniowie z klas 7-8 szkół podstawowych oraz klas 1-4 szkół ponadpodstawowych wraz z opiekunami. Ich zadaniem było opracowanie nieszablonowego pomysłu związanego z jednym z czterech obszarów: zdrowiem, bezpieczeństwem, klimatem lub integracją.
Finalnie do programu wpłynęło 150 projektów, z czego do dalszej oceny jury zakwalifikowało się 127. Spośród wypełnionych aplikacji 36 dotyczyło zagadnień związanych z klimatem, 34 – ze zdrowiem, 33 – z integracją, a 24 – z bezpieczeństwem. Województwa, które mogą pochwalić się największą liczbą zgłoszonych projektów, to mazowieckie (32), wielkopolskie (19), dolnośląskie (13) i śląskie (12).
Do półfinału zakwalifikowało się:
- 6 zespołów z obszaru bezpieczeństwa: Zespół Szkół Politechnicznych w Głogowie, I Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół nr 1 im. ks. Czesława Lissowskiego w Rypinie, Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Henrykowie – Szprotawa, I Liceum Ogólnokształcące im. dr. Władysława Gębika d. Polskie Gimnazjum w Kwidzynie i Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Kwidzynie, Zespół Szkół Nr 1 w Choszcznie i Zespół Szkół Elektronicznych w Lublinie.
- 8 zespołów z obszaru integracji: Świetlica Środowiskowa dla Dzieci i Młodzieży “Bartek” w Legnicy, I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Jagiełły w Krasnymstawie, Technikum dla Niewidomych w Laskach, Szkoła Branżowa I stopnia, Szkoła Podstawowa nr 264 im. Gabrieli Mistral w Warszawie, Zespół Szkół, Technikum im. Stefana Bieszka w Chojnicach, Liceum Ogólnokształcące im. II Armii Wojska Polskiego w Trzebnicy, Liceum Ogólnokształcące Spark Academy w Poznaniu i Zespół Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Wysokiem Mazowieckiem.
- 5 zespołów z obszaru zdrowia: XX Liceum Ogólnokształcące im. J. Słowackiego w Łodzi, Publiczna Szkoła Podstawowa im. Marii Dąbrowskiej w Dudach k. Ostrowi Mazowieckiej, Szkoła Podstawowa w Starych Proboszczewicach, Publiczne Liceum Ogólnokształcące nr III z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej – Curie w Opolu i III Liceum Ogólnokształcące im. C. K. Norwida w Koninie.
- 6 zespołów z obszaru klimatu: Liceum Ogólnokształcące nr V we Wrocławiu, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Bolesława Krzywoustego w Sochaczewie, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kopalni, Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza we Wrześni, I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Jarosławiu i Kłodzka Szkoła Przedsiębiorczości.
Ponadto w półfinale znalazł się też zespół z Bednarskiej Szkoły Realnej, który to zajął 1. miejsce w Hackathonie, organizowanym w Centrum ElektroEkologii w Warszawie.
Pomysły oceniało jury w składzie: Maria Andrzejewska (dyrektor generalna UNEP/GRID-Warszawa), prof. Halina Brdulak (Szkoła Główna Handlowa), prof. Bolesław Rok (Akademia Leona Koźmińskiego), Anna Dziama (Pełnomocnik Dyrektora Naczelnego ds. jakości i rozwoju działań edukacyjnych w Centrum Nauki Kopernik), Kinga Pasternak (Rzecznik Centrum GovTech), Marzena Strzelczak (prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu), Zuzanna Polak (Kierownik Zespołu Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa w NASK), Piotr Stelmachów (Vice President i Head of Consumer Electronics w Samsung Electronics Polska) oraz Adam Roś (VP R&D Strategy w Samsung R&D Institute Polska).
Co dalej?
Półfinaliści będą dopracowywać swoje pomysłu przy pomocy metodologii Design Thinking. Dla większości uczniów jest to zupełnie nowy proces, podczas którego analizują swój pomysł z wielu różnych perspektyw. Zgodnie z tą metodą to użytkownik jest najważniejszy i kluczowe jest poznanie jego potrzeb, problemów i marzeń. Na ten proces składa się 5 etapów: empatyzacja, definiowanie problemu, generowanie rozwiązań, prototypowanie i testowanie. Podczas pracy z metodologią zespoły dochodzą często do bardzo zaskakujących wniosków, a ich początkowe pomysły nieraz zmieniają się o 180 stopni. W tym niezwykłym procesie wspierają ich ambasadorzy programu Solve for Tomorrow, czyli wybitni eksperci i nauczyciele z misją. Zespoły wezmą także udział w dodatkowych szkoleniach m.in. z zakresu budowania marki osobistej.
Do 16 stycznia 2023 roku półfinaliści przygotują podsumowanie swoich projektów w formie materiału video. Następnie, spośród nich jury wybierze minimum 8 zespołów, które przejdą do fazy finałowej.
Program Solve for Tomorrow został objęty patronatem przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, Centrum GovTech, NASK, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Centrum Nauki Kopernik. Partnerem programu jest UNEP/GRID-Warszawa.
Wolontariusze PPG stworzyli „Zieloną Klasę” we Wrocławiu
Powódź w edukacji – wsparcie psychologiczne ważniejsze niż realizacja programu
Weź udział w IV edycji Solve for Tomorrow
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Edukacja
Nowotwór wykryty na wczesnym etapie może być całkowicie wyleczalny. Tylko co trzeci Polak wykonuje jednak regularne badania profilaktyczne
Polacy najbardziej boją się chorób nowotworowych, ale nie doceniają roli profilaktyki, która ma największe znaczenie dla skutecznego leczenia raka – wynika z badania „Polki i Polacy a choroby i zdrowie”. Dane Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego,, wskazują, że problem niskiego uczestnictwa w badaniach przesiewowych związany jest raczej z przekonaniami oraz poziomem wiedzy na ich temat, a nie wydolnością systemu czy brakiem dostępu do badań. Zmianie tej sytuacji ma służyć kampania „Nie gadaj, tylko się zbadaj” uruchomiona przez PZU. Eksperci chcą zachęcać nie tylko do regularnych badań, ale też zmiany stylu życia na zdrowszy.
Edukacja
Ambitne plany eksploracji kosmosu oznaczają większe zapotrzebowanie na kadry. Rola edukacji kosmicznej rośnie
W połowie wieku ludzkość może się pojawić na Marsie, a u progu kolejnego – zasiedlić go. Taki scenariusz sprawia, że edukacja kosmiczna zyskuje na znaczeniu. Nowa rzeczywistość będzie wymagała przeniesienia ziemskich technologii i wiedzy ekspertów z różnych dziedzin do kosmosu. Potrzebni będą nie tylko inżynierowie i astronauci, lecz także m.in. architekci, biolodzy, kucharze czy hydraulicy.
Transport
Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych
Według Alton Aviation Consultancy koszty naprawy i remontów silników wzrosły z 31 mld dol. przed pandemią do 58 mld dol. w tym roku. Rośnie też zapotrzebowanie na pracowników – w ciągu najbliższych 20 lat na świecie będzie potrzebnych niemal 770 tys. mechaników lotniczych. Tylko w Polsce już teraz brakuje kilku tysięcy wyspecjalizowanego personelu. – Brak kadr spowalnia nasz rozwój. Obecnie potrzebujemy kilkuset wyspecjalizowanych osób – ocenia Aleksandra Juda, prezes LOT Aircraft Maintenance Services.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.