Zielona architektura i ciepło - nierozłączny duet
Architektura przyszłości
Wraz z narastającymi wyzwaniami związanymi z kryzysem klimatycznym, architekci na całym świecie poszukują innowacyjnych rozwiązań, które nie tylko zapewnią energooszczędność, ale również zminimalizują negatywny wpływ na środowisko. Jak wygląda to z perspektywy Polski?
O działaniach podejmowanych przez Stowarzyszenie Architektów Rzeczypospolitej Polskiej opowiedziała prezeska SARP, Agnieszka Kalinowska-Sołtys.
-Zrównoważony rozwój to pojęcie, które już znaliśmy w latach 90-tych, ale wówczas, jeszcze nie w pełni wiedzieliśmy, z czym on się wiąże. Mamy się rozwijać, ale w sposób zrównoważony, czyli zrównoważyć negatywne oddziaływania na środowisko. To bardzo istotne w budownictwie, bo jak wiemy, około 38 do 40% emisji gazów cieplarnianych związane jest z budynkami: ze wznoszeniem, z użytkowaniem, z utylizacją, z produkcją materiałów budowlanych. Dostrzegam tu olbrzymi problem, bo wiemy, że ten nadmiar gazów cieplarnianych w atmosferze powoduje, że podgrzewamy naszą planetę, że mamy właściwie katastrofę klimatyczną za chwilę, za parę lat i musimy zrobić wszystko, żeby ograniczyć emisję gazów cieplarnianych.
Co można zrobić, aby skutecznie ograniczać szkodliwy wpływ na środowisko? SARP stawia głównie na edukację i wymianę wiedzy ekspertów z poszczególnych branż.
-Stowarzyszenia Architektów Polskich ma świadomość, że to właśnie od architektów powinno się zacząć edukację i w 2015 roku stworzyliśmy zespół do spraw środowiska i ochrony klimatu, składający się z większości, z architektów, ale też z projektantów branżowych, bo tutaj niezwykle istotna jest wymiana wiedzy pomiędzy inżynierami z branży instalacyjnej, a architektami. Jeżeli to nie idzie w parze, to nie mamy dobrych efektów - dodaje Agnieszka Kalinowska-Sołtys.
Technologie - nieodłączny element zielonej transformacji
Ekologia jest istotna również dla producentów branży grzewczej, która ma ogromny wpływ na zrównoważone budownictwo. Trwają poszukiwania rozwiązań, które będą przyjazne środowisku. Przykładem takich działań, może być projekt prowadzony przez polską firmę Termet, która wraz z Fuel Cell Poland i Politechniką Warszawską, pracuje nad mikrokogeneracją, która pozwoli dostarczać energię elektryczną oraz cieplną (początkowo zasilaną gazem, a następnie - wodorem). Termet prowadzi również działania edukacyjne na rzecz zwiększania świadomości konsumentów na temat ekologicznych źródeł ciepła. Również producent zauważa konieczność międzybranżowej współpracy.
-Kształtowanie zielonej przyszłości jest wyzwaniem, z którym wszyscy się mierzymy, dlatego łączenie sił w prośrodowiskowych działaniach na pewno zbliży nas do założonych w transformacji energetycznej celów. Jako producent urządzeń grzewczych, Termet jest świadomy swojej roli w zakresie codziennej odpowiedzialności za środowisko i zdrowie przyszłych pokoleń, dlatego stale rozwijamy ofertę produktową z zakresu produktów OZE, nie zapominając przy tym o intensyfikacji działalności szkoleniowej. Systematyczne i rzetelne przekazywanie wiedzy produktowej naszym Partnerom Handlowym, Autoryzowanym Serwisantom, Instalatorom i Projektantom stanowi nadrzędny cel strategii komunikacji. Powinniśmy być przy tym świadomi, że to stworzenie odpowiedniej, zdywersyfikowanej oferty, która będzie odpowiedzią na obecne wygania przeobrażania energetycznego oraz osiągnięcie wystarczającego poziomu wykorzystania programów wsparcia będą miały przełożenie na sukces tej transformacji na poziomie społecznym – mówi Żaneta Lisowska, Kierownik Działu Marketingu Termet S. A.
Wraz z rozwojem technologii i rosnącą świadomością społeczeństwa, zielone źródła ciepła i zrównoważona architektura stają się coraz bardziej dostępne. Jednak, aby osiągnąć pełny potencjał tych rozwiązań, potrzebujemy zaangażowania wszystkich zainteresowanych stron. Tylko dzięki współpracy, możemy osiągnąć założenia zielonej transformacji.
Wiecej:
https://www.youtube.com/watch?v=rqNbzjdSoGI&t=6s
Bajkowy Dopiewiec przed konkurencją
I etap osiedla Junique z pozwoleniem na użytkowanie
Trust Investment rewolucjonizuje standard mieszkalnictwa w Kielcach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.