Zielona architektura i ciepło - nierozłączny duet
Architektura przyszłości
Wraz z narastającymi wyzwaniami związanymi z kryzysem klimatycznym, architekci na całym świecie poszukują innowacyjnych rozwiązań, które nie tylko zapewnią energooszczędność, ale również zminimalizują negatywny wpływ na środowisko. Jak wygląda to z perspektywy Polski?
O działaniach podejmowanych przez Stowarzyszenie Architektów Rzeczypospolitej Polskiej opowiedziała prezeska SARP, Agnieszka Kalinowska-Sołtys.
-Zrównoważony rozwój to pojęcie, które już znaliśmy w latach 90-tych, ale wówczas, jeszcze nie w pełni wiedzieliśmy, z czym on się wiąże. Mamy się rozwijać, ale w sposób zrównoważony, czyli zrównoważyć negatywne oddziaływania na środowisko. To bardzo istotne w budownictwie, bo jak wiemy, około 38 do 40% emisji gazów cieplarnianych związane jest z budynkami: ze wznoszeniem, z użytkowaniem, z utylizacją, z produkcją materiałów budowlanych. Dostrzegam tu olbrzymi problem, bo wiemy, że ten nadmiar gazów cieplarnianych w atmosferze powoduje, że podgrzewamy naszą planetę, że mamy właściwie katastrofę klimatyczną za chwilę, za parę lat i musimy zrobić wszystko, żeby ograniczyć emisję gazów cieplarnianych.
Co można zrobić, aby skutecznie ograniczać szkodliwy wpływ na środowisko? SARP stawia głównie na edukację i wymianę wiedzy ekspertów z poszczególnych branż.
-Stowarzyszenia Architektów Polskich ma świadomość, że to właśnie od architektów powinno się zacząć edukację i w 2015 roku stworzyliśmy zespół do spraw środowiska i ochrony klimatu, składający się z większości, z architektów, ale też z projektantów branżowych, bo tutaj niezwykle istotna jest wymiana wiedzy pomiędzy inżynierami z branży instalacyjnej, a architektami. Jeżeli to nie idzie w parze, to nie mamy dobrych efektów - dodaje Agnieszka Kalinowska-Sołtys.
Technologie - nieodłączny element zielonej transformacji
Ekologia jest istotna również dla producentów branży grzewczej, która ma ogromny wpływ na zrównoważone budownictwo. Trwają poszukiwania rozwiązań, które będą przyjazne środowisku. Przykładem takich działań, może być projekt prowadzony przez polską firmę Termet, która wraz z Fuel Cell Poland i Politechniką Warszawską, pracuje nad mikrokogeneracją, która pozwoli dostarczać energię elektryczną oraz cieplną (początkowo zasilaną gazem, a następnie - wodorem). Termet prowadzi również działania edukacyjne na rzecz zwiększania świadomości konsumentów na temat ekologicznych źródeł ciepła. Również producent zauważa konieczność międzybranżowej współpracy.
-Kształtowanie zielonej przyszłości jest wyzwaniem, z którym wszyscy się mierzymy, dlatego łączenie sił w prośrodowiskowych działaniach na pewno zbliży nas do założonych w transformacji energetycznej celów. Jako producent urządzeń grzewczych, Termet jest świadomy swojej roli w zakresie codziennej odpowiedzialności za środowisko i zdrowie przyszłych pokoleń, dlatego stale rozwijamy ofertę produktową z zakresu produktów OZE, nie zapominając przy tym o intensyfikacji działalności szkoleniowej. Systematyczne i rzetelne przekazywanie wiedzy produktowej naszym Partnerom Handlowym, Autoryzowanym Serwisantom, Instalatorom i Projektantom stanowi nadrzędny cel strategii komunikacji. Powinniśmy być przy tym świadomi, że to stworzenie odpowiedniej, zdywersyfikowanej oferty, która będzie odpowiedzią na obecne wygania przeobrażania energetycznego oraz osiągnięcie wystarczającego poziomu wykorzystania programów wsparcia będą miały przełożenie na sukces tej transformacji na poziomie społecznym – mówi Żaneta Lisowska, Kierownik Działu Marketingu Termet S. A.
Wraz z rozwojem technologii i rosnącą świadomością społeczeństwa, zielone źródła ciepła i zrównoważona architektura stają się coraz bardziej dostępne. Jednak, aby osiągnąć pełny potencjał tych rozwiązań, potrzebujemy zaangażowania wszystkich zainteresowanych stron. Tylko dzięki współpracy, możemy osiągnąć założenia zielonej transformacji.
Wiecej:
https://www.youtube.com/watch?v=rqNbzjdSoGI&t=6s

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

EXTRA POWER 20 – nowe szczytowe źródło ciepła w ofercie Termet S.A.

Wyzwania bożonarodzeniowe. Jak kontrolować zachcianki i pokusy jedzeniowe?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.