Termoizolacja – kiedy najlepiej ją wykonać?
Best Brands PR
Słomińskiego
00-195 Warszawa
bestbrandspr|bestbrandspr.pl| |bestbrandspr|bestbrandspr.pl
0-22 251 66 86
www.bestbrandspr.pl
Gdy temperatura na zewnątrz spada w okolice zera definitywnie kończy się sezon prac budowlanych. Trzeba jednak pamiętać, że tak naprawdę kończy się on nieco wcześniej, na przykład, gdy chodzi o wykonywanie termoizolacji.
Układanie warstwy izolacyjnej z płyt styropianowych powinno przebiegać w pewnych widełkach temperaturowych. To zakres między +5 stopni Celsjusza a +25 stopni Celsjusza. Nie wskazane są ani temperatury poniżej dolnej granicy, ani powyżej górnej. - Mamy tendencję do ryzykowania, a nuż się uda, przy planowaniu robót, tymczasem, gdy temperatura jest nieprzewidywalna, chociażby jak w tym roku, gdy na przełomie października i listopada mamy po kilkanaście stopniu na plusie, łatwo możemy wpaść w pułapkę i zostać z połową wykonanej izolacji cieplnej - mówi Dariusz Pruszkowski, doradca techniczny w firmie Styropmin.
Dla późniejszej efektywności termoizolacji przerwanie prac i dokończenie ich po kilku miesiącach jest wyjątkowo niewskazane. Układanie płyt styropianowych - niezależnie od tego, czy są to płyty fasadowe, przeznaczone do ocieplania dachów płaskich czy do izolacji fundamentów i piwnicy (np. Fundamin czy Hydromin) powinno przebiegać sprawnie i mniej więcej w tych samych warunkach.
Podłoże musi być równe i oczyszczone, a każda zwłoka czy dłuższa przerwa oznacza konieczność ponownego przygotowania podłoża. Wszystkie użyte materiały budowlane powinny mniej więcej tak samo pracować np. wiązać w przypadku zaprawy klejowej używanej do montowania styropianu, a to jest możliwe, gdy pochodzą z jednej partii i są używane w tych samych warunkach pogodowych. I wreszcie płyty styropianowe nie powinny pozostawać zbyt długo nieosłonięte, niekorzystnie bowiem na nie wpływa oddziaływanie promieni słonecznych.
Czasem zwłoka to korzyść
- Samo określenie przedziału temperatur, w jakich możemy wykonywać termoizolację, ma na celu stworzenie optymalnych warunków, to znaczy takich w których właściwości materiałów budowlanych są w stu procentach wykorzystywane. To jedna strona medalu. Druga - to tempo prac. Przerwa na zimę nie jest dobrym rozwiązaniem, układanie izolacji cieplnej to robota na raz, od początku do końca - podkreśla Dariusz Pruszkowski.
Jeśli zatem istnieje ryzyko, że nie zdążymy z pracami, bo temperatura może spaść poniżej +5 stopni, lepiej w ogóle ich nie zaczynać. I po prostu odłożyć do wiosny. Jeśli mamy już kupiony styropian, warto obejrzeć paczki i sprawdzić, czy fabryczne opakowania nie są uszkodzone oraz przygotować miejsce do przechowywania.
Choć nikt nie lubi przedłużających się budów czy remontów, niektórych prac lepiej nie przyspieszać. W domu będziemy mieszkać przez lata i wszelkie niedoróbki czy błędy wynikające chociażby z pośpiechu odczujemy na własnej skórze i - jak w przypadku termoizolacji - także we własnym portfelu. Prawidłowo wykonana izolacja cieplna sprawia, że więcej ciepła zostaje w domu, a to oznacza, że potrzebujemy mniej energii do jego wyprodukowania. Mniej zużytej energii to niższe rachunki i rzecz jasna korzyść dla środowiska.
Harmonogram i kosztorys
Tempo, w jakim przebiega budowa, w największej mierze zależy od dobrego planu. I to powinna być podstawa - zawsze sprawdźmy, kiedy jakie roboty mogą być wykonywane i na tej podstawie stwórzmy harmonogram. Druga niebagatelna kwestia to pieniądze. Zróbmy kosztorys i zaplanujmy finansowanie, najlepiej z małym buforem na nieprzewidziane wydatki. Warto też zawczasu poszukać sprawdzonej ekipy budowlanej i zarezerwować termin. Ale gdy jakaś nieprzewidziana zmiana, np. pogody, miałaby się odbić na jakości wykonania, lepiej się wstrzymać i poczekać na odpowiedni moment.

EXTRA POWER 20 – nowe szczytowe źródło ciepła w ofercie Termet S.A.

Wyzwania bożonarodzeniowe. Jak kontrolować zachcianki i pokusy jedzeniowe?

Rewolucyjna świeca jodowa stworzona przez polskich naukowców już dostępna!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Medycyna
Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.