Komunikaty PR

Równość rodzicielska kluczem do równości na rynku pracy

2021-03-08  |  10:00

Polityka Insight z inicjatywy Fundacji Share the Care oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Karta 
Różnorodności inicjuje ranking mający wyłonić firmy przyjazne równości płci w opiece rodzicielskiej. 
Główne cele rankingu to zdiagnozowanie: na ile i w jaki sposób firmy w Polsce wspierają swoich 
pracowników, będących rodzicami, w dzieleniu się opieką rodzicielską oraz wyróżnienie firm, które 
rozumieją, że swoimi działaniami przyczyniają się do budowania świata równych szans i promowania 
idei work-life balance.

„Kara za macierzyństwo”

Opieka rodzicielska stanowi jeden z najważniejszych czynników nierówności między płciami. Jeszcze na początku XXI wieku badacze z całego świata odnotowali zjawisko tzw. motherhood penalty, tj. finansowej „kary za macierzyństwo” widocznej w różnicach zarobków, która często dotyka matki na rynku pracy, mimo że nie dotyka ojców. Konsekwencje asymetrycznej płciowo aktywizacji zawodowej idą dalej i obejmują różnice w wysokościach emerytur, prawie do ubezpieczeń społecznych, uczestnictwie w życiu publicznym i szansach na rozwój osobisty.

Odpowiedzią na nią jest zakrojona na szeroką skalę polityka państwa, która obejmuje m.in. regulacje płatnych urlopów rodzicielskich. Jak wynika jednak z badań, wykorzystanie istniejących narzędzi wsparcia dla opieki rodzicielskiej wymaga pokonania barier strukturalnych, głównie kulturowych. Polityce społecznej musi zatem towarzyszyć promocja równościowych postaw, a w tej materii oprócz państwa ważnym podmiotem są też przedsiębiorstwa.

Dyrektywa work-life balance

W 2019 roku została przyjęta dyrektywa Unii Europejskiej work-life balance. Zakłada ona, że każdy kraj członkowski UE wdroży nietransferowalne, 2-miesięczne, urlopy rodzicielskie dla jednego z rodziców, co ma zwiększyć udział mężczyzn w opiece nad dziećmi. Państwa członkowskie, w tym Polska, mają obowiązek skutecznie wprowadzić przepisy dyrektywy do krajowego porządku prawnego do 2 sierpnia 2022 r. Wsparcie równości mężczyzn i kobiet na rynku pracy oraz efektywne godzenie życia zawodowego z życiem rodzinnym to ważne wyzwania polityki społecznej i gospodarczej w Polsce.

Badanie i ranking

W ramach edukacji przedsiębiorców w zakresie sprzyjania równości w opiece rodzicielskiej, Fundacja Share the Care zainicjowała badanie, którego celem jest diagnoza, na ile środowisko biznesowe jest gotowe na wprowadzenie zmian wspierających dyrektywę work-life balance. W efekcie badania powstanie ranking firm wspierających równość w opiece rodzicielskiej. Ważnym obszarem rankingu będzie poznanie i zebranie dobrych praktyk, wspierających pracowników w dzieleniu się opieką nad dziećmi, wdrożonych w polskich firmach. Dzięki temu ranking będzie stanowił kompendium wiedzy dla innych firm, które stają przed tym społecznym wyzwaniem.

„Mimo wielu zmian w polskiej polityce społecznej, opieka rodzicielska stanowi jeden z najważniejszych czynników nierówności między płciami. Ta dysproporcja oraz nieuchronność wprowadzenia zapisów unijnej dyrektywy w Polsce stały się przyczynkiem do sprawdzenia, czy polskie firmy są przygotowane na to wyzwanie i opracowania rankingu firm przyjaznych równości płci w opiece rodzicielskiej” – mówi dr Adam Czerniak główny ekonomista, dyrektor ds. badań Polityka Insight, która przeprowadzi ankiety wśród firm.

Ranking instytucji przyjaznych równemu podziałowi opieki rodzicielskiej zostanie przygotowany na podstawie ankiet wypełnianych on-line przez pracodawców. Zaproszenie do badania ma charakter otwarty. Do wypełnienia ankiety są zachęcane firmy, które wspierają pracowników będących rodzicami w dzieleniu się opieką nad dziećmi oraz promują ideę work-life balance. Przekazywane w badaniu cząstkowe dane nie będą nigdzie udostępniane i zostaną przetworzone statystycznie na potrzeby badania. Ankieta jest dostępna pod adresem: https://lnkd.in/erKZGhf do 31 marca 2021. Wyniki badania zostaną zaprezentowane w maju.

Legislacja i edukacja

Polityce społecznej w Polsce powinna towarzyszyć promocja równościowych postaw i w tej materii oprócz państwa ważnymi podmiotami są też przedsiębiorstwa. Pracodawcy poprzez kształtowanie wewnętrznej polityki mogą wspierać pracowników w określonych postawach (np. zachęcać ich do brania urlopów ojcowskich), a także przedstawić własną ofertę wsparcia socjalnego, wykraczającą poza państwowe minimum.

„Pracodawcy mają do odegrania olbrzymią rolę w wyrównywaniu prawa obojga rodziców do opieki nad dzieckiem. Wiemy, że w Polsce są już pracodawcy, którzy dostrzegają ten trend społeczny. Rozumieją, że wynika on zarówno z coraz częstszej chęci ojców do realizowania się w roli taty oraz coraz większej chęci kobiet do spełniania swoich ambicji zawodowych. Zdajemy sobie sprawę, że jest to nowe zjawisko i doceniamy wszelkie próby odpowiedzi pracodawców na tę nową sytuację, która buduje nową jakość na rynku pracy i w życiu społecznym ” – podkreśl Karolina Andrian, prezeska fundacji Share the Care promującej partnerski model rodziny, który pozwala rodzicom realizować się we wszystkich sferach życia.

„Poprzez nasze działania chcemy zwrócić uwagę biznesu na wyzwania w łączeniu pracy i opieki. Jednym z nich jest niedostateczne zaangażowanie mężczyzn w pełnienie ról opiekuńczych oraz brak systemowych form wsparcia dla kobiet. To one ponoszą bowiem negatywne konsekwencje takiego stanu rzeczy. Zmiana jakościowa w obszarze bardziej sprawiedliwego podziału obowiązków opiekuńczych, w tym rodzicielskich, jest konieczna, jeśli chcemy mówić o budowaniu włączającego rynku pracy. To temat, który dotyczy wszystkich pracodawców” - komentuje Marzena Strzelczak, prezeska, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu, koordynującego Kartę Różnorodności w Polsce.

Więcej informacji udziela:

Agencja PR Cohn&Wolfe

Izabela Wejcht, 883 505 757, izabela.wejcht@cohnwolfe.pl

Marta Łyczak, 885 198 778, marta.lyczak@cohnwolfe.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór Biuro prasowe
2025-04-25 | 06:00

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Zakup mieszkania to decyzja, której skutki odczuwamy przez lata. Metraż i liczba pokoi są ważne, ale to układ pomieszczeń decyduje o tym, czy nowe mieszkanie będzie
Dom EXTRA POWER 20 – nowe szczytowe źródło ciepła w ofercie Termet S.A.
2024-12-20 | 01:00

EXTRA POWER 20 – nowe szczytowe źródło ciepła w ofercie Termet S.A.

EXTRA POWER 20 to odpowiedź firmy Termet na typowe problemy z eksploatacją pomp ciepła w okresie najwyższego zapotrzebowania na ciepło. Podczas silnych mrozów, gdy pompa ciepła nie
Dom Wyzwania bożonarodzeniowe. Jak kontrolować zachcianki i pokusy jedzeniowe?
2024-12-19 | 14:40

Wyzwania bożonarodzeniowe. Jak kontrolować zachcianki i pokusy jedzeniowe?

Choinka, mikołaj, prezenty, pierwsza gwiazdka, rodzinna atmosfera – z czym jeszcze kojarzy nam się Boże Narodzenie? Oczywiście, że z suto zastawionym stołem, na którym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Media i PR

Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.

Polityka

Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.