Rok branży deweloperskiej w pandemii
4 marca 2020 roku Ministerstwo Zdrowia podało informację o pierwszym przypadku zakażenia koronawirusem w Polsce. Od tamtego czasu, wiele się zmieniło w naszym codziennym funkcjonowaniu, także zawodowym. Skutki nadal trwającej pandemii odczuwa wiele sektorów gospodarki. Jak radzi sobie branża budowlana, w tym między innymi deweloperzy?
427 dni nierównej walki z pandemią zapamiętamy na długo. Wzmożone środki ostrożności, ograniczenia w funkcjonowaniu wielu urzędów, usług i firm towarzyszą nam do dziś. W nowej rzeczywistości żyje całe społeczeństwo, a to wszystko ma wpływ na sytuację gospodarczą. Z perspektywy branży deweloperskiej, a szerzej także budowlanej, zmieniły się: tryb pracy, preferencje nabywców i do tych aspektów warto się dostosować. Jak rok w pandemii oceniają nasi eksperci z rynku deweloperskiego?
Praca – na budowie, w biurze, w domu
- Pierwsze dni i tygodnie oznaczały w Polsce niemal całkowity lockdown. Wówczas wydarzenia zmusiły wiele firm, a nawet branż na zmianę dotychczasowych przyzwyczajeń sprzedażowych. Wprowadziliśmy rozwiązania do zdalnego kontaktu z naszym zespołem. Okazały się one słuszne, a to oznacza, że tworzą nowe szanse i zapewne zostaną z nami na dłużej. W początkowym okresie pandemii zauważalny był spadek sprzedażowy, ale dotyczył on finalizacji transakcji, ponieważ zainteresowanie mieszkaniami oraz zapytania w biurze były niemal cały czas. Dziś wyniki sprzedażowe są na podobnym pułapie, jak przed pandemią – analizuje Lucyna Jarczyńska, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu firmy Agrobex. Deweloper z marką i ponad 30-letnim doświadczeniem w tempie błyskawicznym dostosował się do nowej rzeczywistości i niezmiennie oferuje mieszkania m.in. w Poznaniu, powiecie poznańskim oraz Zielonej Górze.
W tryb pracy zdalnej przeszło też biuro Grupy Partner. Dostępne są lokale w dwóch inwestycjach – Śródka OdNowa 2 (mieszkania) i Nadolnik Compact Apartments (lokale w stylu smart apartamentów). – Wprowadziliśmy możliwość zdalnego podpisywania umów rezerwacyjnych, na podstawie skanów dokumentów. Klienci sobie to cenią, ponieważ czują spokój, że mogą dalej załatwiać kolejne formalności, chociażby związane z kredytem, a nikt ich nie uprzedzi – zauważa Karolina Skrzypek z biura sprzedaży Grupy Partner. Hanna Brygier z firmy Greenbud Development podkreśla, że zmiany objęły pracowników pracujących zarówno w biurze, jak i poza nim – także dział realizacji inwestycji. – Zasada „DDM”, czyli dystans, dezynfekcja, maseczka to zasada, która towarzyszy nam cały czas. Pandemia sprawiła, że na budowach wprowadziliśmy dodatkowe środki ostrożności i higieny. Dotyczy to również odbiorów mieszkań oraz spotkań pokazowych. One również się odbywają, w ściśle przestrzeganym reżimie sanitarnym, przy udziale tylko koniecznych osób i przy zachowaniu bezpiecznego dystansu – mówi Hanna Brygier, specjalista ds. PR i marketingu firmy Greenbud Development.
Jak reagują klienci? Szukają mieszkań czy domów?
Wielu ekspertów branży deweloperskiej twierdzi, że sytuacja związana z pandemią będzie mieć wpływ na rynek. Należy podkreślić wagę takich czynników, jak: zdolność kredytowa potencjalnych nabywców, dostępność gruntów pod nowe inwestycje, wzrost cen materiałów budowlanych (np. styropian, stal), czy generalnego wykonawstwa. A równie ważne są preferencje klientów, bo dla nich budują deweloperzy. - Rynek się zmienia. Okres pandemii, który trwa przecież ponad rok, zweryfikował nasze myślenie o przestrzeni mieszkalnej. Klienci na rynku zaczęli poszukiwać ofert domów. Budowane przez nas Osiedle Przy Jeziorach, czyli domy bliźniacze położone na dużych działkach nawet 600 m kw. cieszy się wielkim zainteresowaniem. Mamy w sprzedaży III etap, pojawiło się sporo rezerwacji i kolejne zapytania – mówi Tomasz Pietrzyński, członek zarządu More Place.
Oprócz przestrzeni wokół inwestycji, klienci doceniają funkcjonalny projekt. Przykładem mogą być tu Rodzinne Podolany, zlokalizowane przy ul. Heleny Rzepeckiej w Poznaniu. To osiedle składa się z dwupoziomowych mieszkań i domów w zabudowie szeregowej. - Salon i kuchnia stworzą przestrzeń dzienną na parterze, a pomieszczenie gospodarcze i toaleta dodatkowo wpłyną na komfort. Natomiast piętro to przestrzeń do wypoczynku, w tym trzy sypialnie i łazienka – mówi Katarzyna Piwczyńska z biura sprzedaży Sky Investments. Ponadto mieszkania będą posiadać poddasze nieużytkowe o powierzchni około 11 m kw., a na dachu każdego lokalu znajdzie się miejsce na 20-metrowy przestronny taras. – Ten element stanowi wartość dodaną, a mieszkańcom pozwoli na aranżację strefy wypoczynku – wyjaśnia przedstawicielka biura sprzedaży Sky Investments.
Ze względu na specyficzną sytuację związana z pandemią, preferencje klientów zdecydowanie uległy zmianie. Obserwujemy większy nacisk na uniwersalność przestrzeni domowej. Klienci pragną odnaleźć dla siebie osobne miejsce do pracy. – Poszukujący własnego M zwracają uwagę na możliwość wydzielenia dodatkowej przestrzeni stanowiącej ewentualne miejsce wykonywania swojej pracy. Mamy również więcej zapytań o duże tarasy. Istotna jest także kompleksowość inwestycji. – mówi Agata Nowaczyk, specjalistka z poznańskiego biura sprzedaży EBF Development. Deweloper realizuje budynek nr 9 na inwestycji Reduta Nowe Podolany.
Natomiast Maciej Bartczak, współwłaściciel KM Building twierdzi, że klienci szukający własnego lokum, jeszcze chętniej zaglądają na przedmieścia Poznania. - Zauważyliśmy większe zainteresowanie projektami Zalasewo Park i Rodzinny Zakątek. Pierwsza z inwestycji znajduje się w gminie Swarzędz, gdzie oferujemy mieszkania oraz apartamenty. Druga natomiast w gminie Kórnik, w której uruchamiamy sprzedaż już trzeciego szeregu V etapu domów w zabudowie szeregowej.
Zaglądamy w przyszłość
O tym, że rynek pierwotny ewoluował, już wiemy, ale co nas czeka w przyszłości? – Pewne jest, że lokowanie oszczędności w nieruchomości niezmiennie będzie dobrym pomysłem. To zdecydowanie lepsze rozwiązanie, niż wybór lokat, których oprocentowanie jest bardzo niskie. Na bieżąco odbieramy zapytania od osób zainteresowanych zakupem nieruchomości w ramach inwestycji Nowe Ogrody w Poznaniu i Nautic Park w Darłówku. Jest to potwierdzenie, że objęta strategia naszej firmy sprawdza się. Ponadto, w tym roku wprowadzamy dwa nowe projekty, w tym jeden w centrum Poznania. Z optymizmem spoglądamy w przyszłość – mówi Piotr Łopatka, członek zarządu Proxin Investment.
- Wśród klientów poszukujących dziś mieszkania jest spora grupa takich, którzy inwestują. Nieruchomość w przyszłości na pewno nie straci na wartości. – mówi Marek Smogór, reprezentujący Quadro Development.
- Rok branży deweloperskiej w pandemii sprawił, że na wiele aspektów spojrzeliśmy z innej perspektywy. To czas, w którym wszyscy znaleźliśmy zupełnie nowe sposoby pracy – w biurze, na budowie, w kontakcie z urzędami. Oddział Poznański Polskiego Związku Firm Deweloperskich dzieli się wiedzą na ten temat, przygotowujemy na bieżąco raporty rynkowe, ponieważ chcemy, by cała branża się dynamicznie rozwijała, mając na względzie jak najwyższe standardy pracy, w tym najlepsze relacje z nabywcami mieszkań. Członkowie PZFD prowadzą działalność deweloperską, ale chętnie angażujemy się w działania społecznej odpowiedzialności biznesu. Włączyliśmy się w inicjatywy związane z pomocą w czasie pandemii, jak chociażby, we współpracy z Miastem Poznań, finansowanie kontenerów mieszkalnych, postawionych w ośrodkach pomocy. Dzięki temu zapewniliśmy miejsca izolacji czasowej dla osób w kryzysie bezdomności. Otwartość na potrzeby drugiego człowieka są dla nas bardzo istotne – podsumowuje Agnieszka Banaszak, wiceprezes zarządu Oddziału Poznańskiego Polskiego Związku Firm Deweloperskich.
EXTRA POWER 20 – nowe szczytowe źródło ciepła w ofercie Termet S.A.
Wyzwania bożonarodzeniowe. Jak kontrolować zachcianki i pokusy jedzeniowe?
Rewolucyjna świeca jodowa stworzona przez polskich naukowców już dostępna!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.