Rewolucyjna świeca jodowa stworzona przez polskich naukowców już dostępna!
Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu - niezależne komercyjne centrum badawczo-rozwojowe we współpracy z Gala Group Poland - wiodącym producentem świec w Europie, stworzyło i opatentowało unikatową świecę z jodem. Produkt właśnie trafił do sprzedaży, łącząc oryginalny design z właściwościami zdrowotnymi jodu. Iodium Spa Formula (IOd) to pierwsza na świecie świeca, która uwalnia naturalny jod do powietrza podczas spalania.
Jod - pierwiastek kluczowy dla zdrowia, wspierający pracę tarczycy, wzmacniający odporność i znany z działania przeciwbakteryjnego - dotychczas był trudny do zastosowania w formie użytkowej. Statystyki WHO pokazują, że 35% światowej populacji ma niedobór jodu, co może wywoływać zmęczenie i niepokój. Eksperci z CBRTP i Gala Group Poland opracowali innowacyjną formułę, łączącą jod z olejami naturalnymi. Iodium Spa Formula to świeca nie tylko dekoracyjna, ale i uwalniająca jod do powietrza w trakcie spalania. Wynalazek, który właśnie trafił do sprzedaży, jest chroniony patentem.
- Dotychczas na rynku brakowało takiego rozwiązania, co daje nam ogromne szanse na sukces. Dzięki naszej propozycji uda nam się zagospodarować branżową niszę. Jod zawarty w naszej świecy to wyjątkowy pierwiastek - już od wielu lat naukowcy rekomendują jego regularną suplementację i przypisują mu prozdrowotne właściwości. Działa on także dezynfekująco, bakterio i grzybobójczo - mówi Grzegorz Putynkowski, prezes Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu.
Choć rynek jest nasycony różnorakimi markami świec - tylko IOd oferuje dodatkowe korzyści, które przynosi jod. Opracowany skład świecy stanowi nieosiągalne wcześniej stabilne połączenie jodu z olejami naturalnymi, ograniczające jego aktywność chemiczną. Zastosowanie jodu w świecy jest rewolucyjnym podejściem i może stanowić cenny element w codziennej rutynie dbania o zdrowie i samopoczucie. Pozwala uzupełnić niedobory tego pierwiastka w łatwy sposób, a nawet godziny nieprzerwanego palenia świecy nie spowodują przekroczenia zalecanych dawek jodu, zapewniając bezpieczeństwo jej użytkowania.
- Jodu zawartego w stworzonej przez nas świecy nie można przedawkować. Bezpieczeństwo jej przyszłych użytkowników było dla nas priorytetem. Zapalona świeca stopniowo uwalnia jod, który można wdychać z powietrzem. W tym samym czasie pierwiastek osiada na meblach i płaskich powierzchniach wraz z kurzem, wspomagając zwalczanie bakterii, wirusów i grzybów. Zastosowane przez nas rozwiązanie pozwala nawet 2 m od świecy uzyskać stężenie jodu wyższe niż nad morzem - wyjaśnia dr Robert Socha, Dyrektor Badań i Rozwoju w Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu.
Świeca w dwóch wielkościach: 110 g i 240 g trafiła do sprzedaży w sklepach sieci Leroy Merlin. Czas palenia mniejszej świecy wynosi 20 godzin, a większej - 40. Po jej wykorzystaniu - opakowanie i lampion można poddać recyklingowi. Świece są dostępne również w sklepach Lewiatan na terenie Małopolski. W planach CBRTP jest dalszy rozwój Iodium Spa Formula oraz wejście z produktem na zagraniczne rynki.
CBRTP generuje bieżące przychody z realizacji projektów i sprzedaży usług doradczych i R&D oraz długoterminowe z tytułu licencji lub sprzedaży praw do zaprojektowanych rozwiązań lub wynalazków. W ciągu ponad 10 lat działalności CBRTP zrealizowało lub jest w trakcie realizacji ponad 20 projektów, a wartość bieżącego pipeline’u firmy wynosi 130 mln zł.
Z danych Statista wynika, że wartość polskiego rynku świec wzrośnie z 922 mln EUR w 2022 r. do 1,2 mld EUR w 2027 r. Z kolei globalne przychody w tym segmencie w 2024 r. osiągną kwotę 11,11 mld USD. Prognozuje się, że w do 2029 r. światowy rynek świec będzie odnotowywał roczną stopę wzrostu na poziomie 3,43%.

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

EXTRA POWER 20 – nowe szczytowe źródło ciepła w ofercie Termet S.A.

Wyzwania bożonarodzeniowe. Jak kontrolować zachcianki i pokusy jedzeniowe?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Transport
Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu

W pierwszym kwartale tego roku hakerzy zaatakowali systemy sprzedaży biletów w polskiej i ukraińskiej kolei. Zagrożenia wiążą się jednak również z atakami na systemy zasilania i zarządzania ruchem. Wszystkie tego typu zdarzenia mają jeden cel – mniejszy lub większy paraliż transportu kolejowego, co w obecnej sytuacji geopolitycznej przekłada się na bezpieczeństwo strategiczne. W wielu przypadkach wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek – albo dlatego, że nienależycie chroni hasła i dostęp do urządzeń, albo dlatego, że nadane mu uprawnienia są nieadekwatnie szerokie w stosunku do realnych potrzeb.
Edukacja
Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie

– Finansowanie polskiej nauki wymaga zmian, ale do tego potrzeba politycznej woli i odwagi – ocenia prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Wśród propozycji wymienia stworzenie systemu zachęt dla biznesu do inwestowania w naukę i edukację, wyznaczenie strategicznych obszarów badań, na które będą trafiały fundusze, czy rozliczanie instytucji naukowych z wykorzystania publicznych pieniędzy. W ramach cyklu „Porozmawiajmy o polskiej nauce” MNiSW w ostatnich miesiącach prowadzi konsultacje ze środowiskiem akademickim i badawczym na temat stojących przed sektorem wyzwań i możliwych do wdrożenia rozwiązań, nie tylko dotyczących finansowania.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.