Komunikaty PR

Praca w open space - dlaczego nie zawsze jest efektywna i jak to zmienić?

2020-03-24  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Katarzyna Langer
Grupa FLPR

ul Powstańców Śląskich 50
53-333 Wrocław
katarzyna.langer|flpr.pl| |katarzyna.langer|flpr.pl
690 000 722
www.flpr.pl
Do pobrania KC ( 0.01 MB )

Open space to bardzo popularny sposób na aranżację miejsca pracy. W tego typu biurze, biurka pracowników ustawione są w niewielkiej odległości w jednym dużym pomieszczeniu. Brak podziału na mniejsze pokoje ma zwiększyć kreatywność i pomóc komunikacji. To rozwiązanie ma jednak sporo przeciwników. Czy da się wyeliminować wady open space, nie zmieniając jednocześnie jego zalet? 

 

Kiedy i gdzie powstał pierwszy open space? W stanie Nowy Jork w 1906 roku zakończono budowę wieżowca — Larkin Building, który jako pierwszy miał umożliwiać ten tryb pracy. Wewnątrz znajdowała się wielka przestrzeń, w której rozstawiono wiele biurek w niedużej  od siebie odległości. Celem takiego sposobu aranżacji przestrzeni było usprawnienie komunikacji, szybszy przepływ informacji oraz sprawniejsze przekazywanie dokumentów w firmie, która zajmowała się sprzedażą mydła i mebli. Dodatkową zaletą była oszczędność — takie rozwiązanie pozwalało na wynajmowanie mniejszej powierzchni oraz zmniejszenie opłat za oświetlenie czy ogrzewanie. Z czasem wiele firm zdecydowało się na ten rodzaj pracy, a rozwiązanie to zyskało tyle zwolenników, jak i przeciwników. 

 

Hałas i większe zmęczenie

Zwolennicy open space wyróżniają takie zalety tego rozwiązania jak większa kreatywność pracowników czy lepsza atmosfera w zespole. Ci, którzy muszą spędzać 8 godzin w takiej przestrzeni, często nie mają o niej tak pozytywnego zdania. Jako główną wadę podają ciągły hałas, który często utrudnia skupienie się i jest męczący. Warto dodać, że międzynarodowej normy ISO 9241-6 dotyczącej wymagań ergonomicznych dla biur, w których wykonywane są trudne i złożone zadania, wskazują, że poziom dźwięku powinien mieścić się w zakresie 35–55 dB. Natomiast rozmowa grupy osób może generować hałas o natężeniu 50 - 60 dB. Nietrudno więc wyobrazić sobie, że jeśli kilka pracowników dyskutuje ze sobą lub prowadzi rozmowy przez telefon, norma ta zostaje przekroczona. Pracownicy często podkreślają również, że open space generuje stres, a także przeszkadza im brak prywatności. Uważają, że biuro wielkoprzestrzenne obniża ich efektywność, a to może przynieść wymierne straty dla pracodawców. Pytanie brzmi: czy można zaaranżować przestrzeń pracy tak, aby zachowała zalety open space, jednocześnie eliminując jego wady? 

 

Przede wszystkim odpowiednia akustyka

Stowarzyszenie na rzecz Lepszej Akustyki w Budynkach “Komfort Ciszy” rekomenduje aby już na etapie projektu stosować normę PN-B-02151-4:2015-06, która określa różne wymagania w zależności od typu i funkcji pomieszczenia w zakresie czasu pogłosu i zrozumiałości mowy.

Dla biur open space norma określa minimalną całkowitą chłonność akustyczną pomieszczenia w odniesieniu do jego powierzchni. Wynika to z bezpośredniej zależności między tym, jak wnętrze jest wykończone i wyposażone a tym, czy pomieszczenie wzmacnia dźwięki w nim generowane czy je wytłumia. W pomieszczeniu z wykładziną, ale odkrytym stropem lub sufitem podwieszanym o niskich parametrach pochłaniania dźwięku, odgłosy rozmów są wzmacniane przez odbicia fal dźwiękowych od twardo wykończonych powierzchni. Rozmowy są głośniejsze i będą przeszkadzać większej liczbie osób. Całkowitą chłonność akustyczną pomieszczenia można łatwo oszacować na etapie projektowania biura lub zweryfikować we wnętrzach już funkcjonujących.

W praktyce, by sprostać wymaganiom normy i zapewnić komfort użytkownikom, sufit stosowany w biurach open space powinien charakteryzować się wskaźnikiem pochłaniania dźwięku (αw)  wynoszącym minimum 0,90. Dotyczy to przestrzeni całego biura na planie otwartym, wraz z ciągami komunikacyjnymi. W przypadku centrów telefonicznych wymagania są większe, stąd sufit akustyczny powinien mieć wyższy wskaźnik pochłaniania dźwięku (αw  > 0,95). W obydwu przypadkach bierzemy pod uwagę pomieszczenie, w którym zastosowano na podłodze wykładzinę dywanową. Jeśli jest to gres, podłoga z żywicy lub innego typu twarde wykończenie, wymagania wobec dźwiękochłonności sufitu lub innych elementów wnętrza będą rosły. Dotyczy to także sytuacji, gdy niedaleko tradycyjnych stanowisk pracy mają być zlokalizowane strefy spotkań ad hoc lub inne źródła zakłóceń akustycznych.

Open space może dobrze spełniać swoją funkcję, gwarantując szybszy przepływ informacji w firmie, czy też dobre relacje pracowników i odpowiednią komunikację. Jednak warto pamiętać, że komfort pracy wpływa na jej efektywność i należy zadbać o odpowiednią akustykę pomieszczenia. To z pewnością zaprocentuje lepszym samopoczuciem pracowników i sprawniejszym wykonywaniem obowiązków. 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom Nietypowe rozwiązania we wkładach stalowych Biuro prasowe
2020-06-30 | 11:30

Nietypowe rozwiązania we wkładach stalowych

Warunki klimatyczne panujące w krajach północnych sprawiają, iż skandynawskie technologie grzewcze uchodzą za jedne z najlepszych na świecie. Charakteryzuje je nie tylko
Dom Postępy na placu budowy inwestycji Piątkowska 103
2020-06-29 | 11:42

Postępy na placu budowy inwestycji Piątkowska 103

Prace budowlane przy Piątkowskiej 103 w Poznaniu nabierają tempa. Z dnia na dzień zaobserwować można ich kolejne efekty. Obecnie intensywne działania dotyczą szczególnie hali
Dom Osiedla dla małych mieszkańców
2020-06-29 | 11:33

Osiedla dla małych mieszkańców

Wybór idealnego mieszkania dla siebie i swoich najbliższych to jeden z celów jakie stawiają przed sobą wszyscy, spełniający swoje marzenia o szczęśliwej rodzinie. Dla dzieci,

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Internet

W czasie pandemii liczba ataków DDoS wzrosła o ponad 500 proc. Cyberprzestępcy wzięli na celownik zarówno wielkie korporacje, jak i małe firmy [DEPESZA]

Pandemia koronawirusa zwiększyła aktywność cyberprzestępców. Specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa zanotowali nie tylko wzmożoną aktywność przestępców wymierzoną w użytkowników świadczących pracę zdalną, na celowniku znalazła się także infrastruktura sieciowa dużych i małych firm. Z analiz przeprowadzonych przez ekspertów Nexusguard Research wynika, że w pierwszym kwartale liczba ataków DDoS wzrosła o  278 proc. względem analogicznego okresu w roku ubiegłym i aż o 542 proc. w porównaniu do czwartego kwartału 2019 roku.

Robotyka i SI

Ekspert rynku: Polacy powinni skupić się na tworzeniu oprogramowania i aplikacji dla dronów, a nie samych maszyn

Drony sprawdzają infrastrukturę, badają place budowy, pomagają ratownikom, monitorują populacje dzikiej przyrody i analizują parkingi. Od szybkich dostaw w godzinach szczytu do skanowania nieosiągalnej bazy wojskowej – okazują się niezwykle przydatne w miejscach, do których człowiek nie może dotrzeć. Do tego potrzebują jednak coraz bardziej zaawansowanych technologii.  – Drony to nie lotnictwo, drony to Przemysł 4.0, informatyka. I w tym kierunku powinna pójść Polska – przekonuje Sławomir Kosieliński, prezes Fundacji Instytut Mikromakro.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.