Podsumowanie III kwartału na poznańskim rynku mieszkaniowym
To będzie rok z rekordową sprzedażą mieszkań w Poznaniu. Wskazują na to dane płynące z raportu „Rynek mieszkaniowy w Poznaniu na tle innych aglomeracji - III kwartał 2021” przygotowanego przez spółkę JLL dla Oddziału Poznańskiego Polskiego Związku Firm Deweloperskich.
Trzeci kwartał na rynku nowych mieszkań był zdecydowanie słabszy niż dwa pierwsze i to zarówno pod względem sprzedaży jak i nowej podaży. Działający na sześciu największych rynkach w kraju (Warszawa, Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Poznań i Łódź) deweloperzy wprowadzili do oferty 13,8 tys. lokali, czyli o 13% mniej niż przed kwartałem. Taki spadek nie przeszkodził jednak, by w okresie od stycznia do września 2021 deweloperzy sprzedali więcej mieszkań niż w całym 2020 roku. Rekordowe dane płyną także z Poznania. Łącznie, w trzech kwartałach 2021 roku wprowadzono do sprzedaży na terenie stolicy Wielkopolski 5,2 tysiąca mieszkań, sprzedano 5,9 tysiąca, a w ofercie jest obecnie 4,7 tysięcy. W III kwartale 2021 roku na rynku pojawiły się 1582 nowe mieszkania, a właścicieli znalazło 1727 lokali. Tak duża liczba transakcji sprzedażowych powoduje jednak, że liczba mieszkań dostępnych na rynku pierwotnym spada. Jak widać z powyższych danych, w ostatnim kwartale poznańscy deweloperzy sprzedali więcej mieszkań niż zdołali w tym samym czasie wprowadzić na rynek. - Rosnąca z miesiąca na miesiąc inflacja wciąż przyciągała kolejnych nabywców, którzy chcą uchronić swoje oszczędności przed utratą wartości. Jednak w ostatnich tygodniach już widać, że ograniczona oferta i rosnące ceny zaczynają wpływać na liczbę sprzedawanych mieszkań – mówi Andrzej Marszałek, Prezes Zarządu Oddziału Poznańskiego PZFD.
Miniony kwartał to kolejny okres z dobrą sprzedażą, ale też ze wzrostem cen. Z danych JLL wynika, że na terenie Poznania, średnia cena mieszkań w III kwartale 2021 roku wynosiła 8943 zł za mkw. Jest to wzrost o 6,2 % w stosunku do II kwartału tego roku. Z kolei średnia cena wprowadzanych mieszkań to 10005 zł za mkw. To o 19,2 % więcej niż w kwartale II. Wzrosła także cena mieszkań sprzedanych. Za metr kwadratowy płacono 8763 zł, czyli o 10% więcej w porównaniu do III kwartału 2020 roku oraz 11,5 % więcej niż w II kwartale 2021 roku. - Musimy pamiętać, że wiele czynników wpływa na koszty prowadzenia całej inwestycji, a tym samym na ostateczną cenę mieszkania. W następstwie pandemii wydłużone zostały łańcuchy dostaw, ceny materiałów budowlanych poszybowały mocno w górę, rosną też koszty pracy a inflacja się rozpędza. Dzisiaj nie ma na rynku towaru czy usługi, których cena nie uległaby zmianie. Spada także podaż gruntów, a przedłużające się procedury administracyjne również nie pomagają. Niepewność deweloperów dotycząca kosztów procesu budowy, a jednocześnie zobowiązanie stałej ceny sprzedaży mieszkań powoduje, że niektórzy wstrzymują realizację projektów. Dodam również, że dodatkowym kosztem po stronie inwestorów, który pojawi się w roku 2022 jest składka na Deweloperski Fundusz Gwarancyjny i nowe obowiązki wynikające z nowelizacji Ustawy Deweloperskiej. Kolejne miesiące pokażą, jak bardzo będzie się to przekładało na liczbę rozpoczynanych inwestycji oraz cenę metra kwadratowego. – wskazuje Joanna Janowicz, Wiceprezes Zarządu Oddziału Poznańskiego PZFD.
Obecnie deweloperzy nie maja problemów ze znalezieniem nabywców dla swoich lokali. Prognozy wskazują, że jeszcze nie jesteśmy w szczycie koniunktury i przynajmniej przez najbliższe dwa lata rynek będzie się stabilnie rozwijał. Dla tych, którzy liczą na zakup własnego M, pozostaje nadzieja, że za mieszkaniami nadążą wynagrodzenia i zdolność kredytowa.
EXTRA POWER 20 – nowe szczytowe źródło ciepła w ofercie Termet S.A.
Wyzwania bożonarodzeniowe. Jak kontrolować zachcianki i pokusy jedzeniowe?
Rewolucyjna świeca jodowa stworzona przez polskich naukowców już dostępna!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.