Podsumowanie III kwartału na poznańskim rynku mieszkaniowym
To będzie rok z rekordową sprzedażą mieszkań w Poznaniu. Wskazują na to dane płynące z raportu „Rynek mieszkaniowy w Poznaniu na tle innych aglomeracji - III kwartał 2021” przygotowanego przez spółkę JLL dla Oddziału Poznańskiego Polskiego Związku Firm Deweloperskich.
Trzeci kwartał na rynku nowych mieszkań był zdecydowanie słabszy niż dwa pierwsze i to zarówno pod względem sprzedaży jak i nowej podaży. Działający na sześciu największych rynkach w kraju (Warszawa, Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Poznań i Łódź) deweloperzy wprowadzili do oferty 13,8 tys. lokali, czyli o 13% mniej niż przed kwartałem. Taki spadek nie przeszkodził jednak, by w okresie od stycznia do września 2021 deweloperzy sprzedali więcej mieszkań niż w całym 2020 roku. Rekordowe dane płyną także z Poznania. Łącznie, w trzech kwartałach 2021 roku wprowadzono do sprzedaży na terenie stolicy Wielkopolski 5,2 tysiąca mieszkań, sprzedano 5,9 tysiąca, a w ofercie jest obecnie 4,7 tysięcy. W III kwartale 2021 roku na rynku pojawiły się 1582 nowe mieszkania, a właścicieli znalazło 1727 lokali. Tak duża liczba transakcji sprzedażowych powoduje jednak, że liczba mieszkań dostępnych na rynku pierwotnym spada. Jak widać z powyższych danych, w ostatnim kwartale poznańscy deweloperzy sprzedali więcej mieszkań niż zdołali w tym samym czasie wprowadzić na rynek. - Rosnąca z miesiąca na miesiąc inflacja wciąż przyciągała kolejnych nabywców, którzy chcą uchronić swoje oszczędności przed utratą wartości. Jednak w ostatnich tygodniach już widać, że ograniczona oferta i rosnące ceny zaczynają wpływać na liczbę sprzedawanych mieszkań – mówi Andrzej Marszałek, Prezes Zarządu Oddziału Poznańskiego PZFD.
Miniony kwartał to kolejny okres z dobrą sprzedażą, ale też ze wzrostem cen. Z danych JLL wynika, że na terenie Poznania, średnia cena mieszkań w III kwartale 2021 roku wynosiła 8943 zł za mkw. Jest to wzrost o 6,2 % w stosunku do II kwartału tego roku. Z kolei średnia cena wprowadzanych mieszkań to 10005 zł za mkw. To o 19,2 % więcej niż w kwartale II. Wzrosła także cena mieszkań sprzedanych. Za metr kwadratowy płacono 8763 zł, czyli o 10% więcej w porównaniu do III kwartału 2020 roku oraz 11,5 % więcej niż w II kwartale 2021 roku. - Musimy pamiętać, że wiele czynników wpływa na koszty prowadzenia całej inwestycji, a tym samym na ostateczną cenę mieszkania. W następstwie pandemii wydłużone zostały łańcuchy dostaw, ceny materiałów budowlanych poszybowały mocno w górę, rosną też koszty pracy a inflacja się rozpędza. Dzisiaj nie ma na rynku towaru czy usługi, których cena nie uległaby zmianie. Spada także podaż gruntów, a przedłużające się procedury administracyjne również nie pomagają. Niepewność deweloperów dotycząca kosztów procesu budowy, a jednocześnie zobowiązanie stałej ceny sprzedaży mieszkań powoduje, że niektórzy wstrzymują realizację projektów. Dodam również, że dodatkowym kosztem po stronie inwestorów, który pojawi się w roku 2022 jest składka na Deweloperski Fundusz Gwarancyjny i nowe obowiązki wynikające z nowelizacji Ustawy Deweloperskiej. Kolejne miesiące pokażą, jak bardzo będzie się to przekładało na liczbę rozpoczynanych inwestycji oraz cenę metra kwadratowego. – wskazuje Joanna Janowicz, Wiceprezes Zarządu Oddziału Poznańskiego PZFD.
Obecnie deweloperzy nie maja problemów ze znalezieniem nabywców dla swoich lokali. Prognozy wskazują, że jeszcze nie jesteśmy w szczycie koniunktury i przynajmniej przez najbliższe dwa lata rynek będzie się stabilnie rozwijał. Dla tych, którzy liczą na zakup własnego M, pozostaje nadzieja, że za mieszkaniami nadążą wynagrodzenia i zdolność kredytowa.

EXTRA POWER 20 – nowe szczytowe źródło ciepła w ofercie Termet S.A.

Wyzwania bożonarodzeniowe. Jak kontrolować zachcianki i pokusy jedzeniowe?

Rewolucyjna świeca jodowa stworzona przez polskich naukowców już dostępna!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji
Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.