Podsumowanie III kwartału na poznańskim rynku mieszkaniowym
To będzie rok z rekordową sprzedażą mieszkań w Poznaniu. Wskazują na to dane płynące z raportu „Rynek mieszkaniowy w Poznaniu na tle innych aglomeracji - III kwartał 2021” przygotowanego przez spółkę JLL dla Oddziału Poznańskiego Polskiego Związku Firm Deweloperskich.
Trzeci kwartał na rynku nowych mieszkań był zdecydowanie słabszy niż dwa pierwsze i to zarówno pod względem sprzedaży jak i nowej podaży. Działający na sześciu największych rynkach w kraju (Warszawa, Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Poznań i Łódź) deweloperzy wprowadzili do oferty 13,8 tys. lokali, czyli o 13% mniej niż przed kwartałem. Taki spadek nie przeszkodził jednak, by w okresie od stycznia do września 2021 deweloperzy sprzedali więcej mieszkań niż w całym 2020 roku. Rekordowe dane płyną także z Poznania. Łącznie, w trzech kwartałach 2021 roku wprowadzono do sprzedaży na terenie stolicy Wielkopolski 5,2 tysiąca mieszkań, sprzedano 5,9 tysiąca, a w ofercie jest obecnie 4,7 tysięcy. W III kwartale 2021 roku na rynku pojawiły się 1582 nowe mieszkania, a właścicieli znalazło 1727 lokali. Tak duża liczba transakcji sprzedażowych powoduje jednak, że liczba mieszkań dostępnych na rynku pierwotnym spada. Jak widać z powyższych danych, w ostatnim kwartale poznańscy deweloperzy sprzedali więcej mieszkań niż zdołali w tym samym czasie wprowadzić na rynek. - Rosnąca z miesiąca na miesiąc inflacja wciąż przyciągała kolejnych nabywców, którzy chcą uchronić swoje oszczędności przed utratą wartości. Jednak w ostatnich tygodniach już widać, że ograniczona oferta i rosnące ceny zaczynają wpływać na liczbę sprzedawanych mieszkań – mówi Andrzej Marszałek, Prezes Zarządu Oddziału Poznańskiego PZFD.
Miniony kwartał to kolejny okres z dobrą sprzedażą, ale też ze wzrostem cen. Z danych JLL wynika, że na terenie Poznania, średnia cena mieszkań w III kwartale 2021 roku wynosiła 8943 zł za mkw. Jest to wzrost o 6,2 % w stosunku do II kwartału tego roku. Z kolei średnia cena wprowadzanych mieszkań to 10005 zł za mkw. To o 19,2 % więcej niż w kwartale II. Wzrosła także cena mieszkań sprzedanych. Za metr kwadratowy płacono 8763 zł, czyli o 10% więcej w porównaniu do III kwartału 2020 roku oraz 11,5 % więcej niż w II kwartale 2021 roku. - Musimy pamiętać, że wiele czynników wpływa na koszty prowadzenia całej inwestycji, a tym samym na ostateczną cenę mieszkania. W następstwie pandemii wydłużone zostały łańcuchy dostaw, ceny materiałów budowlanych poszybowały mocno w górę, rosną też koszty pracy a inflacja się rozpędza. Dzisiaj nie ma na rynku towaru czy usługi, których cena nie uległaby zmianie. Spada także podaż gruntów, a przedłużające się procedury administracyjne również nie pomagają. Niepewność deweloperów dotycząca kosztów procesu budowy, a jednocześnie zobowiązanie stałej ceny sprzedaży mieszkań powoduje, że niektórzy wstrzymują realizację projektów. Dodam również, że dodatkowym kosztem po stronie inwestorów, który pojawi się w roku 2022 jest składka na Deweloperski Fundusz Gwarancyjny i nowe obowiązki wynikające z nowelizacji Ustawy Deweloperskiej. Kolejne miesiące pokażą, jak bardzo będzie się to przekładało na liczbę rozpoczynanych inwestycji oraz cenę metra kwadratowego. – wskazuje Joanna Janowicz, Wiceprezes Zarządu Oddziału Poznańskiego PZFD.
Obecnie deweloperzy nie maja problemów ze znalezieniem nabywców dla swoich lokali. Prognozy wskazują, że jeszcze nie jesteśmy w szczycie koniunktury i przynajmniej przez najbliższe dwa lata rynek będzie się stabilnie rozwijał. Dla tych, którzy liczą na zakup własnego M, pozostaje nadzieja, że za mieszkaniami nadążą wynagrodzenia i zdolność kredytowa.

EXTRA POWER 20 – nowe szczytowe źródło ciepła w ofercie Termet S.A.

Wyzwania bożonarodzeniowe. Jak kontrolować zachcianki i pokusy jedzeniowe?

Rewolucyjna świeca jodowa stworzona przez polskich naukowców już dostępna!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Medycyna
Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.