Otovo ogłasza wyniki finansowe za III kwartał 2023 r.
W trzecim kwartale 2023 roku norweska firma Otovo odnotowała 35% wzrost przychodów oraz wzrost liczby instalacji o 33%. Dla Polski ten okres był bardzo dobry pod względem liczby instalacji, polski oddział Otovo po raz drugi uzyskał także dodatni wskaźnik EBITDA.
Przychody Otovo wzrosły do 20,9 miliona euro, co stanowi wzrost o 35% w porównaniu do trzeciego kwartały poprzedniego roku. Firma zanotowała wzrost liczby instalacji o 33%. W trzecim kwartale 2023 roku zainstalowano 2 629 instalacji w porównaniu do 1 970 instalacji w tym samym kwartale w roku poprzednim.
Warto zaznaczyć, że był to rekordowy kwartał dla Otovo pod względem rentowności. Zgłoszone marże zgodne z MSSF wyniosły 21%, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego. Marża brutto, która uwzględnia również segment leasingu konsumenckiego, osiągnęła solidne 26%, co oznacza wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu do trzeciego kwartału 2022 r.
Firma pozostaje optymistyczna co do perspektyw rynkowych i zauważa pozytywne zmiany na rynku energii słonecznej w Europie – Ceny sprzętu są obecnie na niskim poziomie, a koszty instalacji nadal maleją. Dodatkowo, wiele europejskich rządów wprowadza programy dotacyjne, które zachęcają konsumentów do instalowania fotowoltaiki, co sprawia, że perspektywy na przyszłość są obiecujące – powiedział Andreas Thorsheim, założyciel i CEO Otovo.
Perspektywy na zimę są znacznie lepsze niż przez wiele poprzednich kwartałów.
– Od nowego roku, kiedy kolejne podwyżki cen prądu staną się faktem, wiele osób może być zaskoczonych, ponieważ do tej pory rządowe tarcze ochronne zniwelowały te wzrosty. Jednak w nadchodzącym roku spodziewamy się, że te podwyżki będą rzeczywistością na znacznie większą skalę – powiedziała Paulina Ackermann, szefowa polskiego oddziału Otovo – Obecne okresowe spowolnienie zostanie zastąpione dynamicznym wzrostem cen energii elektrycznej, co z kolei skłoni wielu do zainwestowania w fotowoltaikę. Dla tych, którzy planują odliczyć ten wydatek w swoim zeznaniu podatkowym (PIT) w 2023 roku, teraz jest idealny moment na zakup, ponieważ obniżone ceny komponentów i możliwość odliczenia podatkowego sprawią, że popyt na panele słoneczne znacząco wzrośnie – dodała Ackermann.
Wyniki finansowe Otovo za III kwartał 2023 r. w liczbach poniżej. Prezentacja raportu dostępna po kliknięciu w przycisk WIĘCEJ INFORMACJI, znajdujący się pod tekstem.
- Silny roczny wzrost o 2 629 instalacji w porównaniu do 1 970 w tym samym kwartale w poprzednim roku, wzrost o 33%
- Przychody zgodne z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (IFRS) wyniosły 235 milionów koron norweskich, wzrost o 35% w porównaniu do roku poprzedniego
- 2 073 sprzedane jednostki w porównaniu do 2 740 w tym samym kwartale w poprzednim roku, spadek o 24%
- Osiągnięta marża wg IFRS wynosiła 21%, wzrost o 1,5 punktu procentowego w porównaniu do roku poprzedniego
- Wygenerowana marża brutto wyniosła 26%, wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu do roku poprzedniego
Otovo to najprostszy sposób na zakup fotowoltaiki na dachu lub na gruncie i magazynu energii dla domu. Firma zrzesza sieć setek lokalnych, wysokiej jakości i dokładnie sprawdzonych instalatorów energetycznych. Wykorzystuje autorską technologię do analizy potencjału każdego domu i precyzyjnie doradza w zakresie montażu fotowoltaiki, aby w kilka sekund przedstawić klientom ofertę.
Otovo założone zostało w Oslo w 2016 roku. Jest wiodącą firmą na rynku energii słonecznej w Europie. Sprzedała i zrealizowała tysiące projektów fotowoltaicznych na całym kontynencie. Jej zespół tworzą inżynierowie, programiści i konsultanci techniczni z całej Europy.
EXTRA POWER 20 – nowe szczytowe źródło ciepła w ofercie Termet S.A.
Wyzwania bożonarodzeniowe. Jak kontrolować zachcianki i pokusy jedzeniowe?
Rewolucyjna świeca jodowa stworzona przez polskich naukowców już dostępna!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.