Otovo ogłasza wyniki finansowe za III kwartał 2023 r.
W trzecim kwartale 2023 roku norweska firma Otovo odnotowała 35% wzrost przychodów oraz wzrost liczby instalacji o 33%. Dla Polski ten okres był bardzo dobry pod względem liczby instalacji, polski oddział Otovo po raz drugi uzyskał także dodatni wskaźnik EBITDA.
Przychody Otovo wzrosły do 20,9 miliona euro, co stanowi wzrost o 35% w porównaniu do trzeciego kwartały poprzedniego roku. Firma zanotowała wzrost liczby instalacji o 33%. W trzecim kwartale 2023 roku zainstalowano 2 629 instalacji w porównaniu do 1 970 instalacji w tym samym kwartale w roku poprzednim.
Warto zaznaczyć, że był to rekordowy kwartał dla Otovo pod względem rentowności. Zgłoszone marże zgodne z MSSF wyniosły 21%, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego. Marża brutto, która uwzględnia również segment leasingu konsumenckiego, osiągnęła solidne 26%, co oznacza wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu do trzeciego kwartału 2022 r.
Firma pozostaje optymistyczna co do perspektyw rynkowych i zauważa pozytywne zmiany na rynku energii słonecznej w Europie – Ceny sprzętu są obecnie na niskim poziomie, a koszty instalacji nadal maleją. Dodatkowo, wiele europejskich rządów wprowadza programy dotacyjne, które zachęcają konsumentów do instalowania fotowoltaiki, co sprawia, że perspektywy na przyszłość są obiecujące – powiedział Andreas Thorsheim, założyciel i CEO Otovo.
Perspektywy na zimę są znacznie lepsze niż przez wiele poprzednich kwartałów.
– Od nowego roku, kiedy kolejne podwyżki cen prądu staną się faktem, wiele osób może być zaskoczonych, ponieważ do tej pory rządowe tarcze ochronne zniwelowały te wzrosty. Jednak w nadchodzącym roku spodziewamy się, że te podwyżki będą rzeczywistością na znacznie większą skalę – powiedziała Paulina Ackermann, szefowa polskiego oddziału Otovo – Obecne okresowe spowolnienie zostanie zastąpione dynamicznym wzrostem cen energii elektrycznej, co z kolei skłoni wielu do zainwestowania w fotowoltaikę. Dla tych, którzy planują odliczyć ten wydatek w swoim zeznaniu podatkowym (PIT) w 2023 roku, teraz jest idealny moment na zakup, ponieważ obniżone ceny komponentów i możliwość odliczenia podatkowego sprawią, że popyt na panele słoneczne znacząco wzrośnie – dodała Ackermann.
Wyniki finansowe Otovo za III kwartał 2023 r. w liczbach poniżej. Prezentacja raportu dostępna po kliknięciu w przycisk WIĘCEJ INFORMACJI, znajdujący się pod tekstem.
- Silny roczny wzrost o 2 629 instalacji w porównaniu do 1 970 w tym samym kwartale w poprzednim roku, wzrost o 33%
- Przychody zgodne z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (IFRS) wyniosły 235 milionów koron norweskich, wzrost o 35% w porównaniu do roku poprzedniego
- 2 073 sprzedane jednostki w porównaniu do 2 740 w tym samym kwartale w poprzednim roku, spadek o 24%
- Osiągnięta marża wg IFRS wynosiła 21%, wzrost o 1,5 punktu procentowego w porównaniu do roku poprzedniego
- Wygenerowana marża brutto wyniosła 26%, wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu do roku poprzedniego
Otovo to najprostszy sposób na zakup fotowoltaiki na dachu lub na gruncie i magazynu energii dla domu. Firma zrzesza sieć setek lokalnych, wysokiej jakości i dokładnie sprawdzonych instalatorów energetycznych. Wykorzystuje autorską technologię do analizy potencjału każdego domu i precyzyjnie doradza w zakresie montażu fotowoltaiki, aby w kilka sekund przedstawić klientom ofertę.
Otovo założone zostało w Oslo w 2016 roku. Jest wiodącą firmą na rynku energii słonecznej w Europie. Sprzedała i zrealizowała tysiące projektów fotowoltaicznych na całym kontynencie. Jej zespół tworzą inżynierowie, programiści i konsultanci techniczni z całej Europy.
Przygotuj się do sezonu budowlanego 2024 z Somfy
Budowa podjazdu. Jakie czynniki mają znaczenie?
Sukces inwestycji mieszkalnej – o czym musisz pamiętać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.