Komunikaty PR

Czy butelka może stać się szczotką do zamiatania?

2021-02-11  |  16:20
Biuro prasowe
Kontakt

Andrzej Czech
Sfera Group

ul. Sudecka 96 lok. 39
53-129 Wrocław
a.czech|sfera-group.pl| |a.czech|sfera-group.pl
605248210
www.sfera-group.pl
Do pobrania Vileda ( 1.12 MB )

W ostatnich latach obliczono, że ilość butelek PET, wyrzucanych każdego roku, starczyłaby na budowę wieży o wysokości 28 mln km[1]. Jednak w wyniku recyklingu można też wykorzystać je bardziej rozsądnie, np. do produkcji akcesoriów do sprzątania. Każdego roku w swoim zakładzie w Roncello pod Mediolanem, marka Vileda przetwarza płatki z ok. 97 milionów jednorazowych butelek PET i zamienia je na składową szczotek do zamiatania – samo włosie składa się w ponad 90% z przetworzonego PET. Vileda rozpoczęła taką formę produkcji w 2006 r. – od tego czasu zakład w Roncello wyprodukował ok. 930 milionów kilometrów włókien. To prawie tyle, ile wynosi cała orbita Ziemi wokół Słońca. Sprawdź, jaką drogę musi pokonać plastikowa butelka, aby stać się szczotką do zamiatania podłóg.

PET to jeden z najpopularniejszych materiałów masowo stosowanych w przemyśle spożywczym, np. do produkcji butelek na napoje. Nie bez powodu – jest lekki, wytrzymały i odporny termicznie. Jednak butelka PET szybko traci swoje przeznaczenie, gdy jest pusta, ale jej podróż już tak szybko się nie kończy – rozkłada się nawet 450-500 lat. Szacuje się, że ponad 30% plastiku trafia na wysypisko, a aż ok. 1/3 do oceanów, czyli ok. 4,8 do nawet 12,7 milionów ton plastiku rocznie. Niestety tylko 5-10% zużywanego na świecie plastiku podlega recyklingowi[2]. W Niemczech konsumenci pozbywają się 90% wszystkich butelek PET w automatycznie opróżnianych maszynach, w których zużyte pojemniki na napoje ponownie wchodzą w cykl życia produktu, stając się czymś zupełnie innym.  

Bezpieczeństwo przede wszystkim

- Jesteśmy bardzo selektywni, jeśli chodzi o zakup PET. Aby mieć pewność, że nie pracujemy ze szkodliwymi substancjami, używamy wyłącznie płatków z certyfikowanych źródeł – mówi David Partiti, dyrektor ds. Produkcji i Rozwoju w firmie Vileda. Dostawcy muszą mieć pewność, że ich materiały są nie tylko zgodne z przepisami europejskimi, ale także spełniają kilka dodatkowych wymagań Viledy, np. wszystkie produkty marki nie zawierają PCV. Niezależne laboratoria corocznie weryfikują jakość płatków. Vileda kupuje różne gatunki płatków PET, w zależności od ich koloru i przeznaczenia: przezroczyste, jasnoniebieskie i mieszane. Jeśli to konieczne, płatki uzyskują inny kolor poprzez dodanie pigmentu, w zależności od ich przeznaczenia. Dla przykładu szczotka Vileda DuActiva ma czerwone włosie, dzięki dodaniu barwnika do przezroczystych płatków PET.

Jak przetwarzane są płatki PET?

Płatki PET muszą być suszone przez kilka godzin, zanim trafią do produkcji. Ma to kluczowe znaczenie dla ich prawidłowego przetwarzania. Następnie są mieszane z wybranym pigmentem kolorystycznym i innymi dodatkami, jak polipropylen, który w całości pochodzi z wewnętrznych odpadów z produkcji plastiku w Vileda. W kolejnym kroku wszystkie zmieszane składniki trafiają do wytłaczarki, która stapia tworzywo sztuczne w temp. 280°C, tworząc kilka pojedynczych włókien stopionego tworzywa sztucznego. – Pomyślmy o ekstruderze jak o dużej prasie do spaghetti. Tworzy bardzo długie włókna PET o grubości mniejszej niż milimetr. Średnio mają grubość od 0,2 do 0,4 mm – tłumaczy Partiti. Jak wygląda proces? Najpierw włókna wpadają do kąpieli wodnej, która je utwardza, a następnie są rozciągane, aż uzyskają wymaganą grubość. – Ten krok ma kluczowe znaczenie, ponieważ nadaje włosiu właściwości mechaniczne, które sprawiają, że szczotka Viledy jest wysokiej jakości i może służyć przez wiele lat. A im trwalszy jest produkt, tym mniej odpadów trafia do środowiska – podsumowuje ekspert Viledy.

Nowa technologia dobrze wykorzystana dla środowiska

Maszyna o długości 10 metrów wytwarza od 200 do 300 kg filamentów PET na godzinę. Na koniec tnie ona wiązki włókien na odpowiednią długość. Zwykle, zanim produkty zostaną zapakowane i przygotowane do wysyłki, maszyna mocuje włosie do litego, plastikowego korpusu miotły za pomocą metalowych zszywek. Ale w przypadku szczotek Viledy stosuje się nową technologię. – W przypadku różnych modeli szczotek stosujemy unikalną technologię, która różni się od naszego konwencjonalnego procesu. Topimy włosie w plastikową płytkę, którą mocujemy do pustego w środku, plastikowego korpusu. Dzięki temu główka szczotki jest lżejsza, a my oszczędzamy plastik – mówi Partiti.

W Roncello butelki PER z recyklingu stanowią około 9% całkowitego zużycia plastiku w zakładzie produkcyjnym. W sumie ponad 50% plastiku, przetwarzanego w Roncello to materiał pochodzący z recyklingu. Nawet ulubione produkty konsumentów, np. system mopów do czyszczenia podłóg Vileda Ultramax, który jest również produkowany we Włoszech, zawiera ponad 40% przetworzonej żywicy. – Właściwości tworzywa sztucznego pod wieloma względami stoją za doskonałymi parametrami produktu, takimi jak wysoka wydajność, jakość i trwałość. Dla środowiska trwałość jest zaletą sama w sobie, ponieważ oznacza mniej odpadów. To nas wyróżnia spośród wielu jednorazowych produktów czyszczących – tłumaczy Andreas Mack, prezes Global Marketing w Vileda. I dodaje:  

- Zawsze szukamy rozwiązań, które są nie tylko jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska, ale także pozwalają nam utrzymać lub poprawić wysoką jakość naszych produktów. Na przykład od 2017 roku w naszym zakładzie produkcyjnym w Aurora w stanie Illinois, który wytwarza produkty na rynek amerykański, produkujemy formowane wtryskowo, czerwone elementy produktu z przetworzonego granulatu polipropylenowego. Do niedawna było to możliwe tylko w przypadku szarych części produktu. Obecnie oceniamy możliwość przeniesienia tej nowej technologii na rynek europejski.

W 2020 r. Freudenberg Home and Cleaning Solutions (FHCS), właściciel marki Vileda, ogłosił że ​​jest sygnatariuszem globalnego zobowiązania Fundacji Ellen MacArthur w zakresie nowej gospodarki tworzywami sztucznymi. Podejmując to zobowiązanie, wiodący globalny dostawca markowych systemów czyszczących, wspiera wizję gospodarki w obiegu zamkniętym, w której produkty z tworzyw sztucznych nigdy nie stają się odpadem.


[1] www.dziendobry.tvn.pl/a/jakie-wlasciwosci-maja-butelki-pet-oznaczenia

[2] https://tech.wp.pl/ile-plastiku-zuzywasz-tygodniowo-a-ile-w-ciagu-roku-teraz-mozesz-to-policzyc-6379147856701057a

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom Tapetowe webinary Muraspec Biuro prasowe
2024-05-17 | 17:30

Tapetowe webinary Muraspec

W planie webinarów MURASPEC jest szkolenie z zakresu technologii produkcji oraz właściwości użytkowych tapet obiektowych. Jak również prezentacja nowych wzorów
Dom Pokolenie Z zrewolucjonizuje rynek nieruchomości
2024-05-15 | 16:30

Pokolenie Z zrewolucjonizuje rynek nieruchomości

  Ponad 74% młodych Polaków ma świadomość, że postęp technologiczny w codziennym życiu jest nieunikniony[1]. Ich otwartość na innowacje i cyfrowa dojrzałość w
Dom Nowość! BOTAMENT M20 HP – elastyczna zaprawa klejowa do wszystkich rodzajów płyt
2024-05-15 | 01:00

Nowość! BOTAMENT M20 HP – elastyczna zaprawa klejowa do wszystkich rodzajów płyt

BOTAMENT M20 HP oferuje nie tylko doskonałą jakość, ale także wszechstronne zastosowanie, nowoczesne technologie i niezawodność w każdym detalu. BOTAMENT M20 HP –

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Infrastruktura

Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.