Biodegradowalna trawa z rolki od CBRTP już w sprzedaży
Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu - działające od ponad 10 lat niezależne komercyjne centrum R&D dostarczające innowacyjne rozwiązania dla przemysłu, opracowało autorską technologię, której do tej pory nie było na świecie. Mowa o biodegradowalnej trawie z rolki, która znacząco ułatwia zasiew i blokuje porost chwastów. Wynalazek trafił do sprzedaży w jednej z dużych sieci handlowych.
Biodegradowalna trawa z rolki to pierwszy w pełni autorski i komercyjny wynalazek CBRTP. Dotychczas spółka sprzedawała swoje technologie w ramach licencji. Wspomniana trawa to pierwszy z nowej linii produktów pod nazwą Floro Garden, znacząco ułatwiający zasiewy roślin. Trawa od CBRTP należy do gatunku Życica - jednego z najbardziej wartościowych, który cechuje to, że rośnie szybko i równomiernie.
- Nasza trawa to wynalazek, który z pewnością zmieni oblicze branży ogrodniczej w Polsce i na świecie. Można ją stosować na nierównych powierzchniach i trzeba tylko przysypać warstwą ziemi. Wystarczy rozłożyć rolkę i po kilku dniach - w zależności od gatunku - trawa zacznie kiełkować. Szybkość tego procesu zależy od użytych nasion trawy, dla najlepszych gatunków proces kiełkowania zaczyna się już po dwóch dniach. Co warte podkreślenia - jednorodne kiełkowanie na całej powierzchni zaobserwowaliśmy już po 4 dniach - wyjaśnia Grzegorz Putynkowski, prezes Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu.
Trawa jest wykonana z polilaktydu (PLA) - w pełni biodegradowalnego polimeru wytwarzanego z kukurydzy oraz poliskrobii pozyskiwanej z ziemniaka. Cechuje ją pełna biodegradowalność. Produkt w ciągu roku ulega naturalnemu rozkładowi poprzez grzyby zawarte w glebie, tym samym stając się samą glebą i nie pozostawiając po sobie mikroplastiku. Przez ten czas - powstrzymuje rozwój chwastów, dając trawie czas na wykiełkowanie i mocne ukorzenienie się (po ukorzenieniu - trawa także będzie zniechęcać krety do budowania tzw. kretowisk).
Trawa z rolki posiada powierzchnię 18 metrów kwadratowych. Jest ona wyposażona w kieszonki, w których znajduje się od 10 do 20 ziaren trawy, liczonych maszynowo. Są one zgrzewane (technologia trwałego łączenia) za pomocą ultradźwięków, co znacząco obniża koszt energetyczny. Trawę należy podlewać regularnie, jednak włóknina zapobiega parowaniu, w związku z czym będzie to wymagać zużycia mniejszej ilości wody. W warunkach trudnych do rozwoju roślinności, takich jak np. kostki betonowe, włóknina stanowi dodatkowy stymulant wzrostu trawy.
- Nasz produkt zapobiega również wydziobywaniu nasion przez ptaki, wymywaniu ich przez wodę oraz daje bardzo równomierny rozkład nasion na całej powierzchni. Jest to milowy krok w stosunku do zasiewu samymi nasionami, gdzie wspomniane czynniki występują, czego widocznym efektem jest nierównomierność zasiewu i konieczność dosiewania w późniejszym okresie - podkreśla Grzegorz Putynkowski.
Produkt CBRTP stanowi przełom w branży ogrodniczej, oferując zrównoważoną alternatywę dla tradycyjnych trawników. Trawę z rolki można już kupić w sklepach Leroy Merlin oraz za pośrednictwem strony internetowej sieci. Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu szacuje, że pilotażowa sprzedaż produktu w Polsce może wygenerować dla firmy ponad 5 mln zł przychodów w ciągu roku. Obecnie spółka celuje przede wszystkim w zastosowania konsumenckie, jednak sama włóknina nadaje się także do wielkoskalowych zasiewów przemysłowych w przestrzeniach publicznych lub inwestycjach drogowych. W planach CBRTP jest rozwój marki Floro Garden poprzez wprowadzanie na rynek innych gatunków traw, kwiatów i warzyw.
Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu generuje bieżące przychody z realizacji projektów, sprzedaży usług doradczych i R&D oraz długoterminowe z tytułu licencji lub sprzedaży praw do zaprojektowanych rozwiązań lub wynalazków. W ciągu 10 lat działalności CBRTP zrealizowało lub jest w realizacji łącznie ponad 20 projektów, a wartość bieżącego pipeline’u firmy wynosi 130 mln zł.
Z danych firmy Statista wynika, że wartość sprzedaży globalnego rynku sprzętu i artykułów ogrodniczych wyniesie blisko 130 miliardów dolarów w 2024 r.
https://www.leroymerlin.pl/produkty/ogrod-i-taras/rosliny-nasiona-cebule/trawa/trawa-z-rolki/trawa-z-rolki-18-m2-floro-garden-91223206.html
Bajkowy Dopiewiec przed konkurencją
I etap osiedla Junique z pozwoleniem na użytkowanie
Trust Investment rewolucjonizuje standard mieszkalnictwa w Kielcach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.