Biodegradowalna trawa z rolki od CBRTP już w sprzedaży
Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu - działające od ponad 10 lat niezależne komercyjne centrum R&D dostarczające innowacyjne rozwiązania dla przemysłu, opracowało autorską technologię, której do tej pory nie było na świecie. Mowa o biodegradowalnej trawie z rolki, która znacząco ułatwia zasiew i blokuje porost chwastów. Wynalazek trafił do sprzedaży w jednej z dużych sieci handlowych.
Biodegradowalna trawa z rolki to pierwszy w pełni autorski i komercyjny wynalazek CBRTP. Dotychczas spółka sprzedawała swoje technologie w ramach licencji. Wspomniana trawa to pierwszy z nowej linii produktów pod nazwą Floro Garden, znacząco ułatwiający zasiewy roślin. Trawa od CBRTP należy do gatunku Życica - jednego z najbardziej wartościowych, który cechuje to, że rośnie szybko i równomiernie.
- Nasza trawa to wynalazek, który z pewnością zmieni oblicze branży ogrodniczej w Polsce i na świecie. Można ją stosować na nierównych powierzchniach i trzeba tylko przysypać warstwą ziemi. Wystarczy rozłożyć rolkę i po kilku dniach - w zależności od gatunku - trawa zacznie kiełkować. Szybkość tego procesu zależy od użytych nasion trawy, dla najlepszych gatunków proces kiełkowania zaczyna się już po dwóch dniach. Co warte podkreślenia - jednorodne kiełkowanie na całej powierzchni zaobserwowaliśmy już po 4 dniach - wyjaśnia Grzegorz Putynkowski, prezes Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu.
Trawa jest wykonana z polilaktydu (PLA) - w pełni biodegradowalnego polimeru wytwarzanego z kukurydzy oraz poliskrobii pozyskiwanej z ziemniaka. Cechuje ją pełna biodegradowalność. Produkt w ciągu roku ulega naturalnemu rozkładowi poprzez grzyby zawarte w glebie, tym samym stając się samą glebą i nie pozostawiając po sobie mikroplastiku. Przez ten czas - powstrzymuje rozwój chwastów, dając trawie czas na wykiełkowanie i mocne ukorzenienie się (po ukorzenieniu - trawa także będzie zniechęcać krety do budowania tzw. kretowisk).
Trawa z rolki posiada powierzchnię 18 metrów kwadratowych. Jest ona wyposażona w kieszonki, w których znajduje się od 10 do 20 ziaren trawy, liczonych maszynowo. Są one zgrzewane (technologia trwałego łączenia) za pomocą ultradźwięków, co znacząco obniża koszt energetyczny. Trawę należy podlewać regularnie, jednak włóknina zapobiega parowaniu, w związku z czym będzie to wymagać zużycia mniejszej ilości wody. W warunkach trudnych do rozwoju roślinności, takich jak np. kostki betonowe, włóknina stanowi dodatkowy stymulant wzrostu trawy.
- Nasz produkt zapobiega również wydziobywaniu nasion przez ptaki, wymywaniu ich przez wodę oraz daje bardzo równomierny rozkład nasion na całej powierzchni. Jest to milowy krok w stosunku do zasiewu samymi nasionami, gdzie wspomniane czynniki występują, czego widocznym efektem jest nierównomierność zasiewu i konieczność dosiewania w późniejszym okresie - podkreśla Grzegorz Putynkowski.
Produkt CBRTP stanowi przełom w branży ogrodniczej, oferując zrównoważoną alternatywę dla tradycyjnych trawników. Trawę z rolki można już kupić w sklepach Leroy Merlin oraz za pośrednictwem strony internetowej sieci. Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu szacuje, że pilotażowa sprzedaż produktu w Polsce może wygenerować dla firmy ponad 5 mln zł przychodów w ciągu roku. Obecnie spółka celuje przede wszystkim w zastosowania konsumenckie, jednak sama włóknina nadaje się także do wielkoskalowych zasiewów przemysłowych w przestrzeniach publicznych lub inwestycjach drogowych. W planach CBRTP jest rozwój marki Floro Garden poprzez wprowadzanie na rynek innych gatunków traw, kwiatów i warzyw.
Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu generuje bieżące przychody z realizacji projektów, sprzedaży usług doradczych i R&D oraz długoterminowe z tytułu licencji lub sprzedaży praw do zaprojektowanych rozwiązań lub wynalazków. W ciągu 10 lat działalności CBRTP zrealizowało lub jest w realizacji łącznie ponad 20 projektów, a wartość bieżącego pipeline’u firmy wynosi 130 mln zł.
Z danych firmy Statista wynika, że wartość sprzedaży globalnego rynku sprzętu i artykułów ogrodniczych wyniesie blisko 130 miliardów dolarów w 2024 r.
https://www.leroymerlin.pl/produkty/ogrod-i-taras/rosliny-nasiona-cebule/trawa/trawa-z-rolki/trawa-z-rolki-18-m2-floro-garden-91223206.html

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

EXTRA POWER 20 – nowe szczytowe źródło ciepła w ofercie Termet S.A.

Wyzwania bożonarodzeniowe. Jak kontrolować zachcianki i pokusy jedzeniowe?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.