Czy zużyte klocki hamulcowe piszczą? Poradnik Steinhof
Piszczenie hamulców to zjawisko, które może budzić niepokój u kierowców, ponieważ może wskazywać na problemy w układzie hamulcowym. Czy jednak zawsze związane jest ono z zużyciem klocków hamulcowych? W poradniku Steinhof odpowiadamy na to pytanie.
Podróż samochodem powinna być z założenia komfortowym doświadczeniem. Współczesne auta średniej i wyższej klasy potrafią bardzo sprawnie izolować od dźwięków z zewnątrz podczas jazdy. Gdy do naszych uszu dobiega odgłos piszczenia podczas hamowania, możemy mieć w głowie kilka przemyśleń. Jednym z nich jest takie, które sugeruje, że nasz komplet klocków hamulcowych zużył się i potrzebna jest ich wymiana.
Dlaczego hamulce piszczą?
Piszczenie klocków hamulcowych to wynik wibracji, jakie powstają w momencie kontaktu klocka z tarczą hamulcową. Wibracje te mogą być wywołane różnymi czynnikami, w tym montażem, warunkami eksploatacyjnymi czy nawet jakością użytych materiałów. Dźwięk ten jest najczęściej słyszalny przy delikatnym hamowaniu, co bywa irytujące, ale nie zawsze jest oznaką poważnych problemów.
Renomowani producenci, tacy jak Steinhof, stosują różne technologie, aby zredukować ryzyko występowania wibracji i związanych z nimi dźwięków. Przykładem są nakładki antypiskowe, które mają na celu poprawienie komfortu akustycznego użytkowników samochodów. Mimo to, piszczenie może pojawiać się zarówno w przypadku nowych, jak i zużytych klocków.
Zużycie a piszczenie
W przypadku zużytych klocków hamulcowych piszczenie jest jednym z typowych objawów, szczególnie w starszych pojazdach, które nie posiadają czujników zużycia. W miarę starcia warstwy ciernej, odkrywa się metalowa blaszka, która przy kontakcie z tarczą hamulcową może wydawać charakterystyczny dźwięk. W takiej sytuacji jedynym rozwiązaniem jest wymiana klocków na nowe.
Jednak piszczenie może również występować w klockach, które nie są zużyte, a zostały przegrzane. Na ich powierzchni roboczej tworzy się szklista warstwa, która powoduje nieprzyjemny hałas. W takim przypadku zaleca się delikatne przetarcie klocków papierem ściernym w celu przywrócenia ich pierwotnych właściwości. Jeżeli problem dotyczy tarcz hamulcowych, które uległy odkształceniu, konieczna jest ich wymiana, ponieważ odkształconych tarcz nie da się przywrócić do pierwotnego stanu.
Inne przyczyny piszczenia
Nie zawsze jednak piszczenie oznacza zużycie lub przegrzanie klocka hamulcowego. Woda i zanieczyszczenia, które dostaną się pomiędzy klocek a tarczę, mogą powodować czasowe piszczenie, które ustępuje, gdy woda wyparuje lub zanieczyszczenia zostaną starte w procesie hamowania. Podobnie, nieprawidłowy montaż klocków może prowadzić do powstania wibracji i w efekcie piszczenia. Ważne jest, aby upewnić się, że wszystkie elementy układu hamulcowego są prawidłowo zamontowane, a w razie potrzeby poprawnie zamontować je ponownie.
Jak Steinhof radzi sobie z problemem piszczenia?
Steinhof, jako doświadczony producent klocków hamulcowych, stawia na jakość i komfort użytkowania. W swoich produktach stosuje antypiskowe nakładki oraz mieszanki cierne najwyższej jakości, opracowane we współpracy z niemieckimi specjalistami. Te rozwiązania minimalizują ryzyko wystąpienia piszczenia, a tym samym podnoszą komfort akustyczny. Klocki półmetaliczne, które są standardem w samochodach cywilnych, okresowo mogą wydawać dźwięki, ale dzięki technologiom stosowanym przez Steinhof, te problemy są skutecznie redukowane.
"Piszczenie klocków hamulcowych może być wynikiem wielu czynników – od zużycia, przez przegrzanie, po nieprawidłowy montaż czy wpływ warunków atmosferycznych. Ważne jest, aby dokonywać regularnych przeglądów układu hamulcowego i w przypadku pojawienia się piszczenia, podjąć odpowiednie działania diagnostyczne. Steinhof, jako producent wysokiej jakości klocków hamulcowych, stawia na bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania, oferując rozwiązania minimalizujące ryzyko wystąpienia tego rodzaju problemów -
Dawid Tarchała, kierownik działu badań i rozwoju Steinhof
Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III
Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
W tym tygodniu Grupa Żywiec uruchomiła w Elblągu nową linię do produkcji piwa w puszce. Dwukrotnie szybsza od dotychczasowej zwiększyła zdolności produkcyjne browaru o 30 proc. Poza poprawą efektywności nowa technologia ma także wpłynąć na obniżenie śladu węglowego zakładu. Pozwoli bowiem zredukować zużycie ciepła, wody i energii elektrycznej.
Media i PR
Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa
Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.
Ochrona środowiska
Sektor budowlany coraz bardziej skupia się na celach dekarbonizacji. Firmom potrzebne jest jednak wsparcie finansowe i legislacyjne
Sektor budowlany coraz mocniej koncentruje się na realizacji celów dekarbonizacji. Przed polskim budownictwem stoją liczne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, redukcją emisji CO2 oraz dostosowaniem się do unijnych regulacji wspierających te działania. Cała branża już inwestuje w zielone technologie i innowacje, ale by skutecznie realizować założenia dekarbonizacji, konieczne jest wsparcie – zarówno finansowe, jak i legislacyjne.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.