Czy coboty są odpowiedzią na problemy rynku pracy w branży motoryzacyjnej?
Czy coboty są odpowiedzią na problemy rynku pracy w branży motoryzacyjnej?
WARSZAWA, 6.07.2023 Universal Robots, duńska firma zajmująca się projektowaniem i produkcją robotów współpracujących (cobotów), rozwija swoją obecność w fabrykach branży automotive w Polsce. Obecnie trwają testy kolejnego, trzeciego cobota w fabryce Stellantis w Tychach. Za wdrożenie odpowiedzialna jest firma Drim Robotics.
W maju w Tychach odbyło się spotkanie specjalistów automatyzacji z przemysłu motoryzacyjnego zorganizowane przez Universal Robots oraz Drim Robotics. W 50-osobowym gronie dyskutowano na tematy związane z rozwojem branży i zmianach, które przed nią stoją. Ponadto omówiono problemy z pozyskaniem nowych pracowników, a także wpływ robotyzacji na cały sektor produkcyjny.
Demografia i brak rąk do pracy
Wszyscy mówcy zgodzili się, że nie ma możliwości rozwoju produkcji bez automatyzacji. Wskazywali na dwie główne przyczyny tej sytuacji: trudności ze znalezieniem pracowników do prac monotonnych, ale jednocześnie wymagających zachowania czasów cyklu i wysokiej jakości a także zmieniającą się strukturę demograficzną społeczeństwa.
Polska jest dopiero na początku drogi ku pełniejszej automatyzacji produkcji, ale branża automotive przoduje w tym zakresie. – Zakłady motoryzacyjne odpowiadają za większość robotyzacji w naszym kraju – powiedział Daniel Niepsuj, Channel Development Manager w Universal Robots. – Według danych Międzynarodowej Federacji Robotyki, gęstość automatyzacji w Polsce w 2021 roku wynosiła 63, czyli tyle robotów przypadało na 10000 pracowników. Natomiast w samym sektorze automotive było to już 247. W porównaniu z sąsiednimi Czechami lub Niemcami wypadamy jednak raczej blado, ponieważ tam gęstość robotyzacji w branży automotive wynosi odpowiednio 577 i 1500 – dodał Daniel Niepsuj.
Gdzie człowiek nie może, tam cobota pośle
Przedstawiciele Stellantis z Tychów oraz Volkswagena z Polkowic na przykładach wdrożeń ze swoich zakładów wskazywali obszary, gdzie roboty współpracujące mogą wspomóc produkcję. Chodzi zwłaszcza o aplikacje związane z wkręcaniem, w których coboty mogą wyręczyć człowieka, precyzyjnie pracując również w trudno dostępnych miejscach, ale także proste czynności, jak uzupełnianie płynu do spryskiwaczy.
– Bardzo ważne jest także odpowiednie zaprojektowanie samochodu – design to manufacture – by procesy montażowe zagwarantowały najwyższą jakość produktu końcowego. Obecnie na jednej linii produkcyjnej montujemy trzy modele pojazdów z segmentu A, co pomaga nam nie tylko optymalizować produkcję, ale i ułatwia jej automatyzację – powiedział Michał Lach, Kierownik Działu Montażu w fabryce Stellantis w Tychach.
Przyjazne i niezawodne
Eksperci zgodnie podkreślali również zalety cobotów: niezawodność oraz łatwość wdrożenia. Decyzje o implementacji wspierają również doświadczenia z innych zakładów. – Wiele zakładów włoskich i francuskich korzysta już z technologii robotów współpracujących. W ramach benchmarkingu rozmawialiśmy z kierownikami odpowiednich działów i zdecydowaliśmy się przeprowadzić te same wdrożenia w naszym zakładzie – powiedział Michał Lach.
Ważnym aspektem była również przyjazność interfejsu. – O wdrożeniu zadecydowała przede wszystkim niezawodność robotów, bardzo przystępny interfejs zarówno dla programistów, jak i dla osób obsługujących roboty oraz krótkie terminy dostaw – stwierdził Wojciech Filipiński, kierownik serwisu technicznego w fabryce Volkswagena. – Większość projektów wdrożyliśmy sami, wykorzystując doświadczenie naszych wyspecjalizowanych pracowników z Centrum Kompetencji – dodaje.
Według danych Międzynarodowej Federacji Robotyki, automatyzacja branży automotive jest jedną z najszybciej postępujących. W tym roku został uruchomiony milionowy robot w tej gałęzi przemysłu. Z kolei Interact Analysis prognozuje szybki rozwój technologii robotów współpracujących. Według ostatniego raportu sektor ten do 2032 roku będzie rosnąć w tempie około 20% rocznie, a roboty współpracujące będą stanowić ponad 20% całej sprzedaży robotów przemysłowych.
O Universal Robots
Universal Robots jest wiodącym producentem robotów współpracujących (cobotów) wykorzystywanych w wielu branżach oraz w edukacji. Założona w 2005 roku i mająca siedzibę w Odense, w Danii, firma Universal Robots dąży do stworzenia świata, w którym ludzie pracują z robotami, a nie jak roboty. Jej misja jest prosta: Automatyzacja dla każdego. Wszędzie.
Od momentu wprowadzenia na rynek pierwszego na świecie komercyjnego cobota w 2008 roku, Universal Robots rozwinął portfolio produktów o szerokim zasięgu i ładowności oraz sprzedał ponad 75 000 cobotów na całym świecie. Wokół technologii cobotów rozwinął się rozległy ekosystem tworzący innowacje, Zapewniający klientom wybór spośród szerokiej gamy komponentów, zestawów i rozwiązań dostosowanych do każdego zastosowania.
Więcej informacji na stronie: www.universal-robots.com
Kontakt dla mediów:
Dorota Prochowicz, Omega Communication,
dprochowicz@communication.pl, +48 728 433 401

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Już wkrótce: Hak holowniczy Steinhof do Dacii Duster III

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Farmacja
Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.