Komunikaty PR

Cyberbezpieczeństwo dla przyszłości branży motoryzacyjnej

2024-07-10  |  13:00
Biuro prasowe
Kontakt
Monday PR
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.

Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl

Cyberbezpieczeństwo jest stosunkowo nowym zagadnieniem w branży motoryzacyjnej. Gdy producenci samochodów zaczęli wprowadzać do swoich pojazdów elektronicznie sterowane układy kierownicze i hamulcowe, prawdopodobieństwo zagrożeń wzrosło, jednak łączność otworzyła drzwi do znacznie większego ryzyka. 

Bezpośrednie połączenia pojazdów z Internetem wskazywane są jako źródło cyberzagrożeń, jednak zwykle pomijane są połączenia pośrednie, takie jak z telefonem komórkowym podłączonym za pomocą USB lub Bluetooth. Nawet pojazd, który wydaje się nie posiadać żadnej łączności, może być wyposażony w bezprzewodowy system monitorowania ciśnienia w oponach lub pokładowy moduł diagnostyczny, który umożliwia dostęp do informacji o pojeździe.

Łączność bez wystarczająco solidnych zabezpieczeń doprowadziła do szeroko nagłośnionego incydentu w 2015 roku, podczas którego naukowcy byli w stanie zdalnie kontrolować niektóre funkcje pojazdu. Pomimo tego, że dla wielu było to bolesne doświadczenie, incydent ten zmusił branżę motoryzacyjną do głębszego zastanowienia się nad tym, jak może wyglądać systematyczne podejście do cyberbezpieczeństwa pojazdów.

Mając świadomość, że użytkownik samochodu nie musi posiadać wiedzy o ewentualnych zagrożeniach dla bezpieczeństwa cyfrowego, wdrożyliśmy zasadę jak najmniejszego dostępu. Oznacza to, że użytkownik pojazdu posiada minimalne uprawnienia i nie może swobodnie zarządzać wszystkimi funkcjami w pojeździe. Kiedy opracowujemy nasze systemy, projektujemy je tak, żeby kierowca otrzymywał dostęp do konkretnego urządzenia w pojeździe tylko na czas potrzebny do użycia danej funkcji. Przykładowo, w samochodach producenci rzadko umieszczają sklepy z aplikacjami, a kierowca ma dostęp tylko z fabrycznie zainstalowanego oprogramowania. Stosując takie podejście mamy pewność, że na skutek błędu w użytkowaniu lub w wyniku niekontrolowanego dostępu nie powstanie żadna luka w bezpieczeństwie samochodu – wyjaśnia Dariusz Mruk, dyrektor Centrum Technicznego Aptiv w Krakowie.

Doświadczenia innych branż w zakresie cyberbezpieczeństwa stanowiły podstawę dla nowych przepisów określających sposób tworzenia kompleksowego systemu zarządzania cyberbezpieczeństwem w branży motoryzacyjnej, takich jak UNECE R155. Zapotrzebowanie na zabezpieczenia sprzętowe stworzyło korzyści skali w wyspecjalizowanych mikroprocesorach, z których korzysta przemysł motoryzacyjny. Wielopoziomowe strategie obrony opracowane dla innych branż dają zaś jasną ścieżkę do zapewnienia bezpieczeństwa na wielu płaszczyznach w całym pojeździe.

Dobrze zorganizowane zarządzanie cyberbezpieczeństwem musi iść w parze z rozwojem pojazdów definiowanych programowo. Deweloperzy oprogramowania muszą zapewnić zabezpieczenia w każdym obszarze, niezależnie od bezpieczeństwa konkretnej aplikacji.

W krakowskim oddziale Aptiv pracujemy na co dzień nad zabezpieczeniami do urządzeń. Naszym celem jest ochrona komunikacji wewnątrz pojazdu, np. Automotive Ethernet w taki sposób, aby tylko uprawnione urządzenia lub osoby miały dostęp do określonych danych. Zajmujemy się również zabezpieczaniem oprogramowania za pomocą podpisów cyfrowych. Nasi inżynierowie upewniają się, że kod został prawidłowo skompilowany, przetestowany i pochodzący z zaufanego źródła. Wyzwaniem dla skutecznej ochrony systemów jest przewidywanie, jak zaprojektowane zabezpieczenia będą się zachowywały w przyszłości. Z punktu widzenia cyberbezpieczeństwa bardzo trudnym zadaniem jest tworzenie systemów, które będą bezpieczne nie tylko dzisiaj, ale również za rok, pięć, a może dziesięć lat. Do opracowywania prognoz nasi inżynierowie wykorzystują własne doświadczenie, wiedzę i informacje zawarte w dokumentacji. Wiedząc, z jakich algorytmów szyfrujących chcemy skorzystać, możemy przeanalizować to, jak były rozwijane i jakie są ewentualne szanse ich złamania. Analizujemy tym samym wszystkie ryzyka i możemy określić maksymalne prawdopodobieństwo, z jakim dany system będzie bezpieczny. Na tej podstawie prognozujemy zachowanie projektowanego rozwiązania w przyszłości – mówi Dariusz Mruk, dyrektor Centrum Technicznego Aptiv w Krakowie.

System zarządzania cyberbezpieczeństwem reprezentuje systematyczne podejście do definiowania procesów i kierowania z dbałością o bezpieczeństwo — począwszy od etapu rozwoju, poprzez utrzymanie oprogramowania w czasie, co pozwala organizacji zastosować to podejście na każdym poziomie systemu motoryzacyjnego. W niniejszej publikacji omawiamy niektóre kluczowe obszary związane z tym tematem.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Kierowcy często lekceważą ten podzespół,a to duży błąd! Poradnik Steinhof Biuro prasowe
2024-08-30 | 18:00

Kierowcy często lekceważą ten podzespół,a to duży błąd! Poradnik Steinhof

W branży motoryzacyjnej często mówimy o znaczeniu grubości tarcz i klocków hamulcowych, jednak w kontekście bezpieczeństwa na drodze nie możemy zapominać o równie
Motoryzacja Instalacja LPG i hak holowniczy - czy można to ze sobą łączyć?
2024-08-27 | 16:00

Instalacja LPG i hak holowniczy - czy można to ze sobą łączyć?

Rosnące ceny paliw sprawiają, że każdy, kto wykorzystuje samochód na co dzień, szuka oszczędności. Jeśli mamy auto z silnikiem benzynowym, montaż instalacji LPG wydaje się
Motoryzacja Kamery samochodowe Mio dostępne w Inter Cars
2024-08-21 | 14:10

Kamery samochodowe Mio dostępne w Inter Cars

Produkty Mio można zamawiać z wygodnym odbiorem na terenie całego kraju. Dostępność tych zaawansowanych technologicznie kamer w ofercie Inter Cars to odpowiedź na wciąż rosnące

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Firmy cierpią z powodu braku przewidywalnej polityki podatkowej. Częste zmiany podważają zaufanie do państwa i zniechęcają inwestorów [DEPESZA]

– Czas na reformę podatków to nie trzy miesiące czy rok, ale cała kadencja. Do tej pory zabrakło odwagi, by to zrobić – ocenia Szymon Parulski, ekspert podatkowy BCC, podczas panelu „Przewidywalność podatkowa dla przedsiębiorstw”, który odbył się podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Doradcy podatkowi debatowali o tym, co należy zrobić teraz, gdy sytuacja ekonomiczna zmusiła rząd do szukania nowych źródeł wpływów budżetowych. Wszyscy zgodnie podkreślali potrzebę przewidywalności polityki podatkowej. Ostatnie propozycje zmian w podatku akcyzowym podali jako jej antyprzykład. Cierpią na tym przede wszystkim firmy i inwestycje.

Prawo

Firmy coraz odpowiedzialniej podchodzą do obrotu danymi i e-dokumentami. Rośnie popularność usług, które go zabezpieczają

W latach 2018–2023 zainteresowanie podpisem elektronicznym na polskim rynku zwiększyło się trzykrotnie – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie KIR i ZBP. Polscy przedsiębiorcy coraz powszechniej korzystają też z e-pieczęci, czyli kolejnego narzędzia do potwierdzania autentyczności  dokumentów elektronicznych. Rosnąca popularność tzw. usług zaufania wynika z faktu, że firmy aktywnie korzystające z rozwiązań cyfrowych są coraz bardziej świadome zagrożeń wyłudzeniami, oszustwami i atakami hakerskimi.

IT i technologie

Centra danych odpowiadają za 2 proc. globalnego zużycia energii, a wkrótce ten udział może się podwoić. Operatorzy szukają sposobów na oszczędności

Sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe zużywają ogromne ilości energii. Wdrażanie ich w firmach na coraz większą skalę powoduje dynamiczny wzrost zapotrzebowania na usługi centrów danych, a co za tym idzie – również na ilość energii, jakiej potrzebują one do obsługi klientów. Tym bardziej że centra danych także wykorzystują te innowacyjne technologie do usprawnienia funkcjonowania. Duży wzrost zużycia energii powoduje, że centra danych szukają sposobów na jego optymalizację, co ma się przyczynić do zmniejszenia śladu węglowego. Jednym ze sposobów jest wykorzystywanie ciepła wytwarzanego pracą serwerów do celów grzewczych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.